اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

از خوزستان چه خبر؟

۹  تا   ۱۶ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۱۶ شهریور

بر اساس سند افشا شده از مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان، این شرکت بخاطر اختلاس صد هزار میلیارد تومانی به ۳۷ هزار میلیارد تومان جریمه محکوم شده است.  یعنی در برابر صد هزار میلیارد تومان اختلاس، ۳۷ هزارمیلیارد جریمه!  بنا بر خبر شرکت فولاد اکسین خوزستان اقدام به فروش محصولات خود در خارج از بورس کرده که کاملا خلاف قوانین مصوب بوده و اینکه چه مدت و به چه میزان ورق فولادی به چه افرادی و با چه مبلغی فروخته شده است، روشن نیست.  این خبر گوشه ای از اختلاسها در شرکتها و در سطوح مختلف حکومتی را نشان میدهد که در درون دعواهای مافیایی دزد و چپاوبگر بر ملا میشود.

پنجشنبه ۱۵ شهریور

فرشاد اعتمادی‌فر، متهم سیاسی بیش از چهارده ماه است که دستگیر و به صورت بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز در بازداشت بسر می‌برد. او به بیماری‌های گوارشی مبتلاست و از رسیدگی تخصصی پزشکی و اعزام به مراکز درمانی محروم مانده است و چندین بار خانواده اش داروهای مورد نیاز وی را به زندان برده اند اما مسئولین مربوطه از تحویل داروها خودداری کردند. حتی زمانی که او به بهداری زندان مراجعه کرده است به دلیل نبود امکانات و داروی مورد نیازش، تحت درمان قرار نگرفته است.

– ایوب پرکار زندانی سیاسی محکوم به اعدام، به دلیل رسیدگی‌ نشدن پزشکی در زندان شیبان اهواز، با چندین بیماری سخت درگیر است. ایوب پرکار، ۶۹ ساله، بیش از ۱۶ سال زندان، بدون یک روز مرخصی را گذرانیده است.

چهارشنبه ۱۴ شهریور

–  کشاورزان و رانندگان تراکتور درمنطقه جایزان آغاجاری از مناطق نفت خیز، در استان خوزستان در اعتراض به قطع سهمیه گازوئیل و مشکلات کاری و معیشتی خود، تجمع کردند.

 سه شنبه ۱۳ شهریور

– کشاورزان و دستگاه داران شادگان از شهرهای جنوبی استان خوزستان، در اعتراض به کمبود سهمیه گازوئیل و وضع بد معیشتی خود، تجمع کردند.

– بر‌اساس اخبار منتشر شده  با تشدید گرمای هوا و قطع مداوم برق در شهرهای مختلف استان خوزستان، طی هفته گذشته، دستکم سه نفر در کانال آب نیشکر شوش غرق و جان خود را از دست دادند. بنا بر خبرهای مرتبط، مردم براثر قطعی مداوم برق و شدت گرمای  سوزان تابستانی، به کانال‌های آب و رودخانه‌ها پناه برده و بدلیل نا امن بودن این کانالهای آبی قربانی شده و جان خود را از دست میدهند. حکومت در قبال جان و زندگی مردم و تامین نیازهای اولیه جامعه از جمله امکانات سرمایشی و تامین برق مصرفی مردم مسئول است.

 دوشنبه ۱۲ شهریور  

– روزنامه هم‌ میهن در گزارشی با عنوان «فاجعه بی‌سوادی»، به بررسی «موجی از بی‌سوادی» در میان دانش‌آموزان کشور و از جمله استان خوزستان پرداخت. به گفته پیروز نامی، دبیر یکی از مدارس در استان خوزستان، این استان با مشکلاتی شدید همچون کمبود وسایل و امکانات کمک‌ آموزشی، عدم تمرکز معلمان برامر آموزش به دلیل حقوق بسیار پایین، و همچنین، وضعیت اقتصادی اسف‌بار، روبرو است. طبق این گزارش، کلاس کامپیوتری که پیروز نامی دبیرآن است، در ابتدای سال تحصیلی ۳۲ دانش‌آموز داشته است که حدود ۱۸-۱۷ نفرشان تا آخر سال ریزش کرده اند.  همچنین به گفته نامبرده، یکی از مدارس از خانواده دانش‌آموزان خواسته بود که برای یک سال تحصیلی ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنند، که به ‌محض اعلام این مسئله، ۱۵ خانواده پرونده فرزندان ‌شان را، تحویل و پس گرفتند. این گزارش تاکیدی برداشتن تحصیل رایگان و با کیفیت برای همه کودکان است و این یک مطالبه مهم معلمان و کل جامعه است

یکشنبه ۱۱ شهریور

بازنشستگان تامین اجتماعی درشهر شوش و همچنین در شهرهای کرخه، هفت تپه و شوش گرد آمده و پیگیر مطالبات خود شدند. بازنشستگان شعار میدادند: “معیشت، منزلت، حق مسلم ماست”، “بازنشسته می میرد، ذلت نمی پذیرد”، “اتحاد اتحاد، علیه فقر و فساد”، “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، و ” فقط کف خیابون بدست میاد حقمون”.

– بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز مقابل ساختمان تامین اجتماعی تجمع داشتند و شعار میدادند:”گرانی تورم، بلای جان مردم”، و “ظلم و ستم همین جاست، آقازاده آمریکاست”.

– در ادامه اعتراضات سراسری،  پرستاران  در شهر بهبهان در خوزستان بخاطر شرایط سخت معیشتی و کاری و  در اعتراض به اضافه کاری های اجباری، سطح پایین حقوق و بی پاسخ ماندن مطالباتشان  مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

شنبه ۱۰ شهریور  

– غلامحسین کلبی، زندانی سیاسی از رسیدگی پزشکی به دستور مقامات زندان شیبان اهواز محروم مانده است و با گذشت چندین ماه در نتیجه این شرایط، وضعیت جسمی او رو به وخامت گذاشته است.

-روح‌الله کاووسی، شهروند ساکن  اهواز، از تاریخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی  بازداشت و به زندان شیبان اهواز منتقل شده است و با وجود گذشت یک سال، نامبرده، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد . روح الله کاووسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

جمعه ۹ شهریور

– اول تیر ماه سال جاری دو نفر از کارگران ارکان ثالث، به اسامی محسن علیزاده  در واحد حراست و عادی حمیدی شاغل در شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر که هر یک 20 تا 21 سال سابقه کاری دارند، به دلیل پیگیری مطالبات خود، توسط کارفرما اخرج  شدند. کارفرما با عنوان اینکه، این دو کارگر اعتراضات را هدایت می‌کنند، آنها را اخراج و از ورودشان به محل کار خود ممانعت کرده است. کارگران ارکان ثالث خواستار بازگشت به کارهمه همکاران اخراجی خود هستند.

واحد خوزستان – کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

 ۹ شهریور ۱۴۰۳، ۲۳ اوت  ۲۰۲۴.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *