تجمعات بازنشستگان مخابرات، و بازنشستگان تامین اجتماعی و چند خبر دیگر

امروز پنجم شهریور بازنشستگان مخابرات به روال دوشنبه های هر هفته تجمعات سراسری خود را برپا کردند.  این تجمعات در این هفته در شهرهای  ارومیه، اصفهان، تبریز، رشت، سنندج و زنجان برگزار شدند. اعتراضات بازنشستگان مدتهاست که با تاکید بر خواستهایشان جریان دارد اما جواب قانع کننده ای نگرفته اند و این بیش از پیش برخشم آنها دامن زده است. آنها به حقوقهای زیر خط فقر، چپاول و اختلاس از صندوقهای بازنشستگی و نبود درمان رایگان و تحمیل زندگی زیر خط فقر اعتراض دارند. یک اعتراض بازنشستگان به امنیتی کردن مبارزات برحقشان است.

در ارومیه بازنشستگان در محوطه ساختمان مرکزی مخابرات استان تجمع داشتند.  در شهر تبریز بازنشستگان با شعار “مسول بی لیاقت شرکتو کرده غارت” فریاد اعتراض خود را علیه چپاولگری های حاکم اعلام داشتند و در رشت بازنشستگان با شعار”مدیر دروغگو حاصل وعده هات کو” و در  اصفهان با شعارهای” فقط کف خیابان بدست میاد حقمون”، “مدیر بی کفایت ننگت باد، ننگت باد”، پیگیر مطالباتشان شدند.

ا بازنشستگان مخابرات علاوه بر اعتراض به حقوقهای زیر خط فقر و اختلاسها، به  عدم اجرای آیین نامه سال ۸۹ که میتواند اندک بهبودی در وضعیت حقوقی شان ایجاد کند و نیز  افزایش سهم بیمه تکمیلی شان از بیست درصد به پنجاه درصد اعتراض دارند. دو نهاد دزد “بنیاد تعاون” و “ستاد اجرایی فرمان امام” سهامداران اصلی مخابرات و غارتها در آنجا هستند.

در این روز همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش که از شهرهای کرخه، شوش و هفته تپه گرد آمده بودند، در مقابل درب دفتر نماینده مجلس اسلامی تجمع و اعتراض کردند. این بازنشستگان علاوه بر مطالبات اعلام شده خود مبنی بر اجرای همسان سازی و افزایش حقوقها به بالای نرخ تورم اعلام شده که سی میلیون بوده است و نیز درمان رایگان و برخورداری از امکانات لازم شهری همچون تفریحگاه و بیمارستان و غیره، خواهان  بازگرداندن امتیاز تاسیس بیمارستان ملکی وقانون الزام درمان رایگان هستند. 

در این تجمع اعتراضی فريدون نیکوفرد  کارگر بازنشسته سنديکای کارگران نیشکر هفت  در سخنرانی خود از اعتراضات  و مطالبات پرستاران ، کارگران قراردادی پیمانی گاز و نفت، کارگران طبیعت سلولز کاغذ پارس هفت تپه که تعطیل شده و بیکار شده اند، کارگران واگن پارس اراک که یکماه است در اعتراضند اعلام حمایت کرده و بر لغو حکم اعدام شریفه محمدی وازادی اسماعیل گرامی تاکید کرد. سخنرانی او با استقبال جمعیت روبرو شد. بازنشستگان صدای اعتراض کل جامعه و نماد اتحاد طبقاتی کارگری هستند.

 در این تجمع اعتراضی بازنشستگان شعار میدادند: “تامینو غارت کردن ما رو بیچاره کردن”، “تورم اسفبار حاکم شده تو بازار”، “ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما”، “حقوق بازنشسته فقط واسه یک هفته”، حقوق نصفه نیمه، سکوت کنی همینه”، و “تشکل، تجمع، اعتراض، حق مسلم ماست”.

حرکت اعتراضی دیگر در این روز از سوی کشاورزان در اصفهان صورت گرفت. در این روز کشاورزان در ادامه اعتراضات خود بخاطر بی آبی و با خواست حقابه و بازگرداندن آب زاینده رود جلوی اداره اب جمع شده و با خشم صدای اعتراض خود را به داخل اداره آب رساندند.

در ایلام نیز امروز کارگران شرکتی شهرداری بخاطر تعویق چهار ماه مزد و در اعتراض به اینکه  هیچ گونه قرارداد و بیمه ای و حقوقی از طرف شهرداری ایلام دریافت نکرده و در مضیقه مالی سختی زندگی میکنند تجمع داشتند.  

اعتراضات کارگری و مردمی گسترده است. در روز گذشته بار دیگر غارت شدگان خشمگین ریحان تاک در تاکستان، مقابل منزل حامد طاهرخانی،‌ از عوامل غفاری مدیریت شرکت تجمع کردند و خواستار بازگرداندن اندوخته های به غارت برده خود شدند.  همچنین روز شنبه سوم شهریور ماه، در مراسم ویژه ششمین سالگرد جانباختن شریف باجور و همراهانش جمعیت قابل توجهی از مردم منطقه، در آرامستان «دارسه‌یران» مریوان تجمع کردند. گفتنی است که چهار فعال محیط زیست اهل مریوان به نام‌های شریف باجور، امید کهنه‌پوشی، رحمت حکیمی‌نیا و محمد پژوهی در سوم شهریور ١٣٩٧، حین تلاش برای مهار حریق جنگل‌های اطراف “پیله و سلسی” این شهرستان جان خود را از دست دادند. مردم  حکومت را مسئول مستقیم  درگذشت این عزیزان میدانند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۵ شهریور۱۴۰۳، ۲۶ اوت  ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *