از خوزستان چه خبر؟

اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

۲۶  مرداد  تا ۲ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۲ شهریور

– طی  هفته های اخیر شاهد بیسابقه ترین اعتصاب سراسری پرستاران و کادر درمان در سی و پنج  شهر و بیش از ۶۰ بیمارستان بودیم  در نوزدهمین روز اعتصابات سراسری پرستاران در شهرهای اهواز و آبادان در خوزستان  نیز آنها تجمع داشتند و پیگیر خواستهای اعلام شده خود شدند.

–  حمزه سواری، زندانی سیاسی عرب، در نوزدهمین سال حبس بدون‌ مرخصی اش‌، سی و هشت ساله شد، بدینگونه او نصف عمرش را در زندان گذرانده است.  زندانی سیاسی آزاد باید گردد.

– برای سومین ماه متوالی کارخانه طبیعت سلولز کاغذسازی پارس هفت تپه تعطیل است و  بجز حراست آتش نشانی تمام پرسنل آن علیرغم شرایط سخت اقتصادی وتورم افسار گسیخته خانه نشین هستند. این شرکت تحت مالکیت برادران مقدم است واخیرا پرسنل آن در اعتراض به خطر بیکاری و مشکلات معیشتی خود  مقابل درب فرمانداری تجمع اعتراضی برپا کردند. در پاسخ به آنها کعب عمیر نماینده مجلس اسلامی در شوش  وفرماندار وعده دادند که  ظرف یک هفته مشکل انها حل  شده و به کار باز خواهند گشت. اما عملا اقدامی صورت نگرفته و به بهانه نبود مواد اولیه (ضد روغن) که به راحتی قابل تهیه است، این شرکت تعطیل کامل است.  

پنجشنبه ۱ شهریور

– زندانی سیاسی رضا عرب‌پور که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه بازداشت شده بود با گذشت نزدیک به ۲۲ماه هم‌چنان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. وی به همراه ۷تن دیگر از جوانان ایذه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.  اسامی این جوانان عبارتند از: رسول بداغی،  وحید عباسی،  صادق قاسمی،  بهروز سلحشور،  محسن احمدپور،  اسماعیل موسوی نظری،  بهمن بهمنی.

رضا عرب پور به همراه ۷جوان دیگر، در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران اهواز تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار داشتند تا مجبور به اعترافات اجباری شوند. بازداشت شدگان انقلاب و تمامی زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

-آلودگی آب یک معضل مردم در اهواز و بسیاری از شهرها است. بنا برگزارشات مدتهاست آب خیابان منصوری منطقه کوی علوی در این شهر از ساعت ۱۲ ظهر به بعد بوی فاضلاب میدهد و اکنون وضعیت بدتر شده و حتی رنگ آب هم تیره و بوی شدید فاضلاب میدهد.  یک موضوع  اعتراضات مردمی در این شهر اعتراض به تخریب محیط زیست و آلودگی آب و هوا است.

چهارشنبه ۳۱ مرداد

-پرستاران جندی  شاپور اهواز در این روز به اعتصابات سراسری پرستاران پیوستند.

– کشاورزان گندمکار در اندیمشک در خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن بهای گندم فروخته شده خود از سوی دولت تجمع و اعتراض کردند. در این روز همچنین خریداران “مسکن ملی” در زنجان در اعتراض به مدیران کلاهبردار  وزارت راه که سال هاست پول آنان را گرفته و خانه ای تحویل نداده اند و اکنون نیز برای تحویل خانه پول اضافه طلب می‌کنند، با فریاد “مسئول بی کفایت نمیخوایم، نمیخوایم” در مقابل اداره ی کل راه و شهرسازی این شهر تجمع کردند.

 سه شنبه ۳۰ مرداد

پرستاران در بیمارستان طالقانی آبادان همراه با اعتصابات سراسری پرستاران دست از کار کشیدند و تجمع کردند  و با فریاد شعارهای اعتراضی خود پیگیر مطالباتشان شدند.

 دوشنبه ۲۹ مرداد  

– بازنشستگان مخابرات برای پیگیری مطالباتشان در ادامه دوشنبه های اعتراضی برای پیگیری مطالباتشان در اهواز تجمع کردند. 

– پرستاران در اهواز در ادامه اعتصابات سراسری پرستاران دست به اعتصاب  و تجمع زدند.

یکشنبه ۲۸ مرداد

– بازنشستگان تامین اجتماعی در دمای گرمای سوزان تابستانی و به روال هر هفته درکنار دیگر بازنشستگان در شهرهای مختلف، در شهر شوش تجمع کردند. این بازنشستگان از شهرهای شوش، کرخه و هفت تپه گرد آمده و شعار میدادند:”معیشت، منزلت حق مسلم ماست”، ” گرانی،تورم ، بلای جان مردم”، و با فریاد “اسماعیل گرامی، آزاد باید گردد”، “شریفه محمدی آزاد باید گردد”، “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، “معترض زندانی آزاد باید گردد” بر آزادی فوری این فعالین کارگری زندانی و تمامی کارگران زندانی تاکید کردند.

– در ادامه اعتصابات سراسری پرستاران، کادر درمانی بیمارستان‌های گلستان و بقایی اهواز و بیمارستان باغملک هم به اعتراضات سراسری پرستار پیوستند که بیش از پانزده شهر را در بر گرفته است و ابعادی سراسری دارد.

–جمعی از کارگران اخراجی گروه ملی فولاد ایران در اهواز بار دیگر  در مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده و خواستار بازگشت به کارشان شدند. این کارگران در اعتراضات گسترده گروه ملی فولاد اهواز در اسفندماه سال گذشته که خیابانهای شهر را به تکان درآورد از کار اخراج شدند.

– کارگران شرکت نگین فام خوزستان در قلعه تل در اعتراض به وضع بد کاری و معیشتی خود و با خواست برکناری مدیریت دست به تجمع زدند.

شنبه ۲۷ مرداد  

–  روح‌الله کاووسی ساکن اهواز که از ۱۰شهریور۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و به زندان شیبان اهواز منتقل شد با گذشت یک سال از زمان بازداشت همچنان بلاتکلیف است.  اتهامات او اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام اعلام شده است. پرونده وی در دادسرای ایذه در دست بررسی است. روح الله کاووسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

جمعه ۲۶ مرداد

– کارگران آب و فاضلاب اندیمشک در اعتراض به تعویق پرداخت چهار ماه دستمزد خود برای سومین روز تجمع کردند.

اعتصاب هزاران کارگر پروژه ای نفت بر سر سه خواست فوری افزایش حقوقها، ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و حذف پیمانکاران در مناطق مختلف از جمله در مراکز نفتی در خوزستان ادامه دارد. در برخی از  مراکز نفتی پیمانکاران به ناگزیر  ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت را پذیرفته اند.

واحد خوزستان – کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

 ۲ شهریور ۱۴۰۳، ۲۳ اوت  ۲۰۲۴.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *