اعتصابات سراسری پرستاران در شهرهای مختلف ادامه دارد

اعتراضات پرستاران گسترش بیشتری یافته و ابعادی سراسری بخود گرفته است.  

روزشماری از دور جدید اعتصابات پرستاران :

-۲۲ مرداد اعتصاب پرستاران و کادر درمانی در شهر یزد  در بیمارستانهای رهنمون و صدوقی  

– ۲۱ مرداد اعتصاب پرستاران در جهرم و بیمارستان‌های گلستان و بقایی در اهواز، بیمارستان باغملک و تجمع پرستاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مقابل دانشگاه و اعتصاب پرستاران در برخی از بخشهای بیمارستان حاج محمود حاج حیدر لامرد . در این روز اعتصابات پرستاران در شیراز و کرج وارد هشتمین روز خود شد. در شیراز ۹۰ درصد بیمارستانها به اعتصاب پیوستند و بیمارستان های شیراز (بجز بخش اورژانس ) همچنان خالی از پرستار است و تمام عمل ها لغو شده اند.

– ۲۰ مرداد: پرستاران در شهرهای فسا، زنجان، آباده ، تبریز و بیمارستانهای شیراز و  کرج در اعتصاب بودند.  در فسا کادر درمان  همراه با فرزندانشان جلوی دانشگاه علوم پزشکی تجمع کردند. در این اعتصابات پرستاران طرحی، قراردادی و شرکتی نیز شرکت دارند. نیروهای قرارداد معین تبصره ۴ حدودا ۱۵ سال است که در بلاتکلیفی شغلی بسر میبرند.

– ۱۷ مرداد تجمع اعتراضی پرستاران  مرکز آنکولوژی امیر در شهر شیراز و ادامه اعتصاب پرستاران اتاق عمل بیمارستان چمران شیراز

– ۱۶ مرداد تجمع و اعتصاب پرستاران بیمارستانهای سینا، رجایی، چمران، استاد محرری  و  قلب الزهرا در اصفهان

– ۱۵ مرداد اعتصاب بیمارستان های بزرگ چمران و رجایی  در شیراز و گسترش اعتصابات به بیمارستانهای امام علی، کوثر،امام حسین ،رجایی و شریعتی و مدنی در کرج.

– ۱۵ مرداد: در این روز پرستاران بیمارستانهای هرمزگان و بندرعباس نیز به اعتصاب پیوستند.

– ۱۴ مرداد  اعتصاب بیمارستان شریعتی کرج

– ۱۳ مرداد اعتصاب پرستاران بیمارستان شهید رجایی، کوثر و بخش اطاق عمل  بیمارستان شهید مدنی در کرج

– ۹ مرداد اعتصابات پرستاران از بیمارستان امام علی کرج آغاز و در روزهای بعدی  به سرعت در چندین بیمارستان گسترش یافت.

 در بسیاری از استانها از جمله در شیراز با تهدید پرستاران به پرونده سازی قضایی، حکومت تلاش کرده است صف متحد مبارزات را عقب براند ولی پرستاران با هوشیاری، متحدانه به اعتراضات خود ادامه میدهند. شورای هماهنگی پرستاران ضمن گزارش اخبار این اعتراضات خواستار حمایت  همه بخشهای  مردم از مبارزات پرستاران شده است.

اهم موضوعات اعتراضات پرستاران عبارتند از: اضافه‌‏کاری های اجباری، پایین بودن حقوق، تاخیر یکساله در پرداخت کارانه ، تبعیض در پرداخت تعرفه ها و یا  پرداخت نکردن آن، کار سخت و فراوان و شیفت‌های کاری زیاد و استاندارد پایین درمان در بیمارستانها.

به گفته پرستاران اعتصابی حقوق تعدادی از آنان حدود ۱۳ میلیون تومان است و بخش بزرگی از آن صرف اجاره مسکن میشود. اضافه‌کاری اجباری است، اما هر ساعت اضافه‌کاری ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان است و همین اضافه‌کاری را هم به‌موقع پرداخت نمی‌کنند.

شعارهای اعتراضی پرستاران در تجمعاتشان عبارتند از: “پرستار داد بزن حقتو فریاد بزن”، نه به اضافه کاری اجباری”، “پرستار میمیرد ذلت نمیپذیرد”، “با کرونا جنگیدیم حمایتی ندیدیم” ، “وعده وعید کافیه سفره ما خالیه”، “تعرفه ما کجاست توی جیب شماهاست”، و “اتحاد علیه فقر و فساد “

اعتراضات پرستاران و مطالباتشان  مستقیما به همه مردم مربوط است و اعتراضات آنان شایسته وسیعترین حمایت هاست . حزب کمونیست کارگری همه بخش های مردم را به حمایت از اعتراضات پرستاران که در شهرهای مختلف در جریان است فرا میخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲ اوت  ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *