اعتصابات پرستاران در شهرهای مختلف جریان دارد

موج جدیدی از اعتراضات پرستاران در چند روز اخیر در شهرهای مختلف به جریان افتاده است. در ادامه این اعتراضات امروز بیستم مرداد ماه نیز پرستاران برای پیگیری مطالباتشان در چندین شهر دست به اعتراض زدند. شورای سازماندهی اعتراضات پرستاران اعلام کرده است که در این روز در فسا، زنجان، آباده ، شیراز و تبریز اعتراضات و تجمعات آنها جریان داشته است.

در زنجان پرستاران شعار می دادند اضافه کاری اجباری نمیخوایم، نمیخوایم”، و “مسئول بی لیاقت استعفا ، استعفاء”.

در تبریز اعتراض و اعتصاب پرستاران بیمارستان امام سجاد در اعتراض به عدم پرداخت تعرفه های پرستاری و برای پیگیری دیگر مطالباتشان شکل گرفت. پرستاران معترض با تجمع مقابل درب دانشگاه صدای اعتراض خود را  بلند کردند. در فسا تجمع اعتراضی کادر درمان  جلوی دانشگاه علوم پزشکی فسا  همراه با فرزندانشان برگزار شد.  در این روز پرستاران بیمارستان خمینی در آباده نیز در اعتصاب بودند.

امروز همچنین ششمین روز اعتصاب پرستاران شیراز بود. تمام بیمارستان های شیراز (بجز بخش اورژانس ) همچنان خالی از پرستار است همه عمل ها لغو شده اند.

در واکنش به این اعتراضات حراست و ریاست بیمارستان در شیراز برای مرعوب ساختن پرستاران ماده ۲۹۵ را در تابلو اعلانات نصب کرده و در آن تاکید شده است که در صورت بروز مشکل مقصر پرستارانی هستند که ترک کار کرده‌اند. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت از اعتصابات پرستاران با همپوشانی تجربه مبارزات معلمان در این باره نوشت: “این حربه نخ‌نما برای معلمان بسیار آشنا است که در موقع تحصن، مدیر، حراست و سایر عوامل سرکوب که به دنبال توقف تحصن هستند می‌گویند اگر اتفاقی در کلاس رخ دهد مقصر با معلم آن کلاس است. اما معلمان آگاه مرغوب این شیوه‌ها نمی‌شوند چرا که مسئولیت مدرسه با مدیر مدرسه و در بیمارستان با عوامل آنجاست نه پرستاران.

در اصل مقصر اصلی کسانی هستند که خدمات درمانی و آموزشی را به کالا تبدیل کرده‌اند؛ نیروی کار درمانی و آموزشی را استثمار می‌کنند؛ حقوق و دستمزد آنان را زیر خط فقر نگه می‌دارند و موقع مطالبه گری آنان را سرکوب می‌کنند. استمرار اعتراضات در قالب تشکل‌های مستقل تنها راه چاره کارگران، معلمان و پرستاران است”.

پرستاران در تجمعات اعتراضی خود با شعارهایی چون “پرستار داد بزن حقتو فریاد بزن”، نه به اضافه کاری اجباری”، “پرستار میمیرد ذلت نمیپذیرد”، “با کرونا جنگیدیم حمایتی ندیدیم” ، “وعده وعید کافیه سفره ما خالیه”، “تعرفه ما کجاست توی جیب شماهاست”، و “اتحاد علیه فقر و فساد ” پیگیر مطالباتشان شده اند.

افزایش حقوقها،  لغو اضافه کاری های اجباری و استخدام پرستار به تعداد مورد نیاز، از بین رفتن تبعیض در پرداخت دستمزدها و کارانه ها و تعرفه ، پرداخت به موقع حقوقها، پرداخت مطالبات معوقه، بالا بردن و استاندارد بهداشتی بیمارستانها از جمله مطالبات اعلام شده پرستاران است.

مطالبات پرستاران مستقیما به همه مردم مربوط است و اعتراضات آنان شایسته وسیعترین حمایت هاست . حزب کمونیست کارگری همه بخش های مردم را به حمایت از اعتراضات پرستاران که در شهرهای مختلف در جریان است فرا میخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰ اوت  ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *