اعتصابات گسترده پرستاران در بیمارستانهای مختلف ادامه دارد  

بنا برگزارشات منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات پرستاران، اعتراضات کادر درمان و پرستاران در بیمارستان های مختلف برای پیگیری مطالباتشان گسترش یافته است. طبق این گزارشات اعتصابات بیمارستان های کرج از سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ با آغاز اعتراضات پرستاران بیمارستان امام علی کرج ، شروع شده و نیروهای پرستاری در اعتصاب کامل بسر میبرند و تنها تعداد معدودی از سوپروایزرها و نیروها برای رسیدگی به بیماران از پیش بستری شده سر کار حاضر می‌شوند.

پرستاران بیمارستان کوثر استان البرز نیز از روز شنبه ۱۳ مرداد،  در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و کاری  خود دست به اعتصاب زدند. همچنین پرستاران بیمارستان شهید رجایی از روز شنبه ۱۳ مرداد   وارد اعتصاب شده و  بخش اورژانس این بیمارستان و کلیه نیروهای پرستاری و کادر درمان با ترک کار به این اعتصاب پیوستند. زیر فشار این اعتراضات  صیادی رئیس دانشگاه  علوم پزشکی نیمه شب برای مذاکره با پرستاران در بیمارستان حاضر شد و قول رسیدگی به درخواست پرستاران را داد.

پرستاران بیمارستان شهید مدنی،  بخش اتاق عمل  نیز  از روز شنبه ۱۳ مرداد به اعتصاب پیوستند و اتاق عمل به تعطیلی کشیده شده است.

همچنین پرستاران بیمارستان شریعتی کرج، از روز یکشنبه ۱۴ مرداد  به این اعتصابات پیوسته اند. عدم پرداخت تعرفه ها یک موضوع این اعتراضات است و طبق گزارشات به نقل از وحید دبیری رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری کرج پرداخت تعرفه خدمات مراقبتی پرستاران شاغل در بیمارستانهای کرج از بهمن ماه سال گذشته پرداخت نشده است. بعلاوه این پرستاران کارانه زمستان سال ۱۴۰۱ خود را نیز طلب دارند.   زیر فشار اعتراضات پرستاران قرار شده است که مبلغی به صورت علی الحساب بابت تعرفه بهمن ماه ۱۴۰۲ برای پرستاران البرز واریز شود. ضمن اینکه مقرر شده است که تا پایان مرداد، بخشی از عقب ماندگی تعرفه پرستاران را جبران کنند و این طلبها را به صورت دقیق پرداخت کنند و علی الحساب نباشد .

بنا بر خبر مبلغ کارانه پرستاران با توجه به وضعیت و میزان کار هر پرستار با دیگری متفاوت است و ماهانه بین ۲ تا ۹ میلیون تومان تفاوت دارد. با این وجود مبلغ پرداختی به پرستاران بابت تعرفه گذاری به صورت علی الحساب است و پرستاران به طور دقیق نمی دانند مبلغ تعرفه ماهانه آنها چقدر است. یک موضوع اعتراض پرستاران تبعیض در پرداخت تعرفه ها و سلیقه ای عمل کردن مسئولین است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری کرج گفت: با پیگیریهای سازمان نظام پرستاری فعلا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی البرز قول داده اند که تا پایان مرداد، بخشی از عقب ماندگی تعرفه پرستاران را جبران کنند و مبلغ پرداختی را نیز به صورت دقیق پرداخت کنند و علی الحساب نباشد که امیدواریم به این وعده خود عمل کنند.  آخرین گزارش از اعتراضات پرستاران اینست که این اعتراضات به شیراز هم کشیده شده است. مبلغ ناچیز اضافه کاری (ساعتی ۲۰ تا۳۰ هزارتومان)،  عدم پرداخت آیتم های رفاهی و مبلغ ناچیز آن، تبعیض در پرداخت تعرفه ها و عدم شفافیت در میزان آن،  عدم اجرای ابلاغیه فوق‌العاده خاص و اصلاح ضریب حقوق پرستاران و عدم تامین نیروی انسانی و کار طاقت فرسا و فشار کار بسیار و  اجبار به اضافه کاری از جمله موضوعات اعتراضی آنهاست که معضل همه پرستاران است. معاون نظام پرستاری شیراز با حضور در جمع پرستاران اعلام کرد که اینها مشکلات سراسری است و کلید حل آن در دست وزارت بهداشت است. پرستاران میگویند تا جواب نگیرند به اعتراضاتشان  ادامه میدهند.

حزب کمونیست کارگری از اعتصاب پرستاران حمایت میکند و همه مردم را به حمایت از آنها فرا میخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۵ اوت ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *