tater marivan

تاتر خیابانی در مریوان راهی برای آینده!

tater marivan

نسان نودینیان:
فستیوال تاتر خیابانی مریوان(پایتخت تاتر خیابانی در ایران) «تحت نام هشتمین جشنواره بین المللی تاتر خیابانی» در 13مهرماه یپایان رسید. مردم شهر با نارضایتی این فستیوال را بدرقه کردند. از کار تاتر و اجراها ناراضی بودند. بالاخره تمام این ارزیابی ها واقعی و یا اغراق آمیز سیال و به مرور زمان تبدیل به آمادگی برای کارهای بهتر میشود. هدف من ارزیابی از این تاتر نیست. و قاعدتا هم کار من نیست. من کار تاتر در مریوان را در جهت راه و مسیری میدانم که سرنوشت و آینده جامعه را با این همه شور و ابتکار و خلاقیت رقم خواهد زد. مضمون و محتوای این جنبش؛ جنبش برای شادی، جنبش برای هنر و تاتر مدرن، جنبش برای تاتر انتقادی، جنبش خیابانی، جنبش کارناوال رقص و پاراده، جنبش کودکان خیابانی، جنبش کمونیستها و انسانهای آزادیخواهی است که در سه دهه گذشته در مقابل روضه خوانی و کشیدن چادر سیاه، ترور و خفقان و سرکوب شادی و ستم کشی برزنان، مردسالاری و قتلهای ناموسی و اعدام ایستاده اند. و این اعتراضات را به محک آزمایش گذاشته اند.
تاتر خیابانی مریوان را باید خارج از جار و جنجال مزدوران و چماقداران ریز و درشت جمهوری اسلامی از وزیر ارشاد و فرهنگ و فرماندار و نماینده مزدور، بررسی کرد. خیابانی شدن تاتر در این شهر محصول رادیکالیسم انقلابی و کار اجتماعی است. این نوع تاترها را میتوان در بیشتر شهرهای ایران و شهرهای کردستان ایجاد کرد. شهر سنندج در سه دهه گذشته شاهد برگزاری ده ها فستیوال کودکان بوده که شادی و تفریح و توجه و نگاه های کنجکاو هزاران شهروند این شهر را به طرف آنها جلب، کرد.
درسها و کارایی تاتر خیابانی شهر مریوان در روند رو به پیش خصلت انقلاب آتی و جنبش سرنگونی، کارساز و یک روش زنده و رادیکال انقلابی خواهد بود. ما بارها اعلام کرده ایم که یک خصلت ویژه انقلاب آتی در ایران حضور کمونیسم خیابانی و در اشکال کارناوال های خیابانی و یک مبارزه خیابانی و توده گیر و اجتماعی است.
جنبش اعتراضی و مبارزه برای شادی و آزادی، آتش زیر خاکستری است که با هر نوع گشایش سیاسی و باز شدن روزنه های پیشروی توده ای جامعه، زبانه های رادیکال این جنبش در فوران کردن و بهم وصل شدن هزاران مردم معترض خواهد بود که بر بنیانهای هر نوع اسلام سیاسی ارتجاع و سیاهی مذهب و اسلام را زیر پا می گذارند و یک شبه بجای آن شادی و آزادی را در خیابانها جاری خواهند، کرد.
جامعه ایران همیشه متحول بوده. شهر مریوان در چند سال گذشته ملتهب و بلحاظ سیاسی سمبل و پیشرو اعتراضات رادیکال بوده است. اعتراض به احکام اعدام زانیار و لقمان مرادی، جنبش رادیکال زنان سرخ پوش در مریوان که در ابعاد بین المللی با ااستقبال آزادیخواهان روبرو شد، کنفرانس ٢ روزه زنان در شهر مریوان علیه ناموس پرستی و قتل های ناموسی، جمع آوی امضا در سطح شهر و استقبال شهروندان این شهر از کمپین و عکس العمل گویا به لایحه تصویب شده ازدواج با فرزند خوانده سیگنال های مثبت و امیدوار کننده ای هستند که مردم شهر و فعالین مبتکر تاتر خیابانی میتوانند در این تحولات بیشترین تاثیرات رادیکال را به نفع انسانیت، شادی و رهایی جامعه داشته باشند.
روز جهانی کودک در راه است. برگزاری با شکوه این روز جمع کردن کودکان آوردنشان به خیابانها، ایجاد امکانات شادی، نقاشی، تفریح و رقص و هر اقدامی که کودک را شاد کند مهم است.
برای من پیام و بازتاب اجتماعی تاتر خیابانی جایگاه مهمی دارد. جوان فعال و مبتکری که امروز خلاقیت و توانایی های هنری و علایق انسانی و شادی ایش را در معرض قضاوت مردم در خیابانها میگذارد، سمبل سخنگویان رادیکالی هستند که توانایی بسیج و متحد کردن هزاران شهروند در جامعه را دارند.
به امید روزهای پر تحول و شادی آفرین در خیابانها.
۱۵مهر ماه ۱۳۹۲
۱۷کتبر ۲۰۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *