Nesan Nodiniam
نسان نودینیان

نگاه هفته: مجموعه ای از رویدادهای هفته در شهرهای کردستان

Nesan Nodiniam
نسان نودینیان:
کارگران حادثه دیده به پهناوری و گستردگی مراکز کار و کارخانه ها وجود دارند. حوادث ناشی از کار هر روز وجود دارد، ده ها کارگر دچار حوادثی میشوند که منجر به از دست دادن ارگانهای بدن و از کار افتادگی نیشوند. کسی از سرنوشت کارگران آسیب دیده خبر ندارد. گزارش زیر در سایت «مریوان نیوز» داستان زندگی حسین رستمی ۴۳ساله است.(( شاید با وجود این همه هیاهوی وگرفتاری این روزهای شهروندان ،دیگر کسی فراموش کرده است در دنیای هزار تارنگ انسانهای دیگری در گوشه وکنار این مماکت پهناور پیدا می شوند که درد های بزرگ تر وزخم های عمیق تری در خود احساس می کنند ودر زیر سقف گیتی دوار ،با صبر وقناعت روزگار سخت خود را به امیدی از جنس مهربانی در انتظارندو چشمان خیس شده از اشک نداری وسختی رابر در انتظار دوخته اند تا شاید نسیمی از جنس مهربانی ودستی از روی عطو فت گره گشای ذره ای از غم خانواده آنها باشد. «حسین رستمی»۴۳ساله یکی از این افراد است که در یکی از روستاهای دور افتاده شهرستان مریوان از توابع بخش سرشیوبنام «کورده رز» سالهاست با کارگری ساختمانی وعملگی روزگار سپری می کند ونان آور چهار فرزند قدونیم قد را برعهده دارد که متاسفانه در ۱۸آذر ماه سال گذشته در صبحی ازروز های سرد ماه آخر پاییز بر اثر سقوط مصالح ساختمانی از ارتفاع ،دچار حادثه شده واز ناحیه کمر دچار شکستگی ۷مهره پشت وعملا بیشتر از۸ماه است زمین گیر وبر روی ویلچر و تخت خواب روزگار سخت وطاقت فرسا را با تمام مشکلات سپری می کند. برای شنیدن حرف های ناگفته« حسین » راهی خانه اجاره ای او شدیم که بناچار وبرخلاف میل باطنی خود وخانواده اش به شهر مریوان نقل مکان کرده است تا از نزدیک مشکلاتش را جویا شویم که بخت با ما یاری نکرد زیرا اطلاع پیدا کردیم که بیشتر از چندین روز است او را جهت ادامه مداوا به بیمارستان امام خمینی .. انتقال داده اند. همسر کارگر حادثه دیده از بی محبتی های مسئولین وارگان های مربوطه دل پری دارد واذعان می دارد که در طول این مدت بارهای متوالی به مسولین مربوطه از جمله اداره بهزیستی وکمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان مریوان مراجعه کرده ولی هیچ مرهمی بر زخم های خانواده این کارگر زده نشده است شاید حکایت « حسین» از جای غمناک تر می شود که نه تنها خود ،بلکه هیچ یک از اعضای خانواده اش شامل هیچ گونه بیمه حمایتی نبوده وعملا مخارج وهزینه های مداوا ودرمان وقطعی نغاعش را برای سالیان طولانی باید خود متحمل شوند و این حکایت تلخ وغمناک «حسین» ادامه دارد………….(نویسنده بهرام غلامی)
******
“امید شجاعی” فعال کارگری و عضو “کمیته هماهنگی از زندان آزاد شد.
امید شجاعی در تاریخ ۲۱ اسفند سال ۸۹ به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی و ارتباط با یکی از احزاب ایوزیسیون رژیم دستگیرشد. وی در شعبه یک دادگاه اسلامی رژیم در شهرستان سقز به ۱۸ ماه زندان تعزیری و دو سال زندان تعلیقی و دوسال ممنوع الخروج محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر استان کردستان تائید شد.

مرگ کارگرسالخورده درپیرانشهر
۱۰ مهر: یک کارگراهل پیرانشهر به نام “احمد” به هنگام کار دچار حادثه شد. این کارگر سالخورده برای درمان به یکی از بیمارستان‌های ارومیه منتقل شد اما به دلیل شدت جراحت وارده جان خود را از دست داد.
عدنان رشیدی به بیمارستان منتقل شد.
عدنان رشیدی در اسفندماه سال ١٣٨۴ از سوی نیروهای امنیتی شهرستان مریوان بازداشت و چهارماه را درسلولهای اطلاعات مریوان و سنندج گذراند، در کمتر از ده دقیقه ازسوی دادگاه انقلاب مریوان در حالی که اجازه داشتن وکیل به وی داده نشده بود به ١٢ سال حبس تعزیری وتبعید به زندان ایذه خوزستان و ۵ سال تبعید از ایذه به مهریز یزد محکوم شد. این زندانی سیاسی بدلیل اعتراض به حکم ناعادلانه خود در شهریور ماه سال ١٣٨۶ اقدام به اعتصاب غذا نمود و بعد از قریب به ۵٠ روزاعتصاب غذا ,به اعتصاب خود پایان داد، که در همان زمان در دادگاه تجدیدنظراستان سنه مجازات تبعید زندان و تبعید ایذه وی برداشته ومحکومیتش به همان ١٢سال حبس تعزیری باقی ماند. گفتنی است که این زندانی سیاسی کرد در دوران محکومیت به بیماریهای متعددی از جمله دیابت, عمل جراحی بازروده ,روماتیسم قلبی, ضعف بینای , فلج تمام اعضای بدن به شکل ادواری ,اختلال درسیستم اعصاب”مغزواعصاب” دچارگردیده و هنگامی که به دلیل بیماریها بارها به مسئولین زندان اعلام کرده بود که باید تحت مداوای اساسی قرار گیرد که همواره از مسئولان زندان مورد بی توجهی قرار گرفته بود. بنابه آخرین گزارش از این زندانی سیاسی مدتی پیش نامبرده دچار فلج شدن تمام اعضای بدن میشودو هم اکنون به مدت ۶ماه است که ازسوی زندان برای مداوا در بیمارستانهای بوعلی و فجرمریوان, توحید و قدس سنه, و کلینیک‌های پزشکی در تهران ,بستری و همواره تحت درمان پزشک قرار دارد که باتوجه به وضعیت وخیم جسمی و روانی که دارد کمیسیون پزشک قانونی استان سنه اعلام کرده که این زندانی توانایی تحمل حبس را ندارد, با این شرایط بارها وبارها درخواست ازادی مشروط این زندانی سیاسی از طرف مقامات قضایی استان سنندج رد شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *