Mohammad-asangaran

محمد آسنگران: تظاهرات و تجمع توده ای و دهها هزار نفره مردم معترض و خشمگین در شهرهای کردستان عراق برگذار شد

 

امروز 27 سپتامبر 2016 از ساعت 9 صبح تا 13 بعد از ظهر دهها هزار نفر از معلمان و حقوق بگیران و مردم ناراضی در شهرهای مختلف کردستان عراق به خیابان آمدند. اعتراض مردم علیه فقر و علیه حکومت محلی است. در بخشی از این اعتراضات شعار مردم سرنگونی حکومت محلی بود. مردم و حقوق بگیران ناراضی خواهان پرداخت حقوقهای معوقه و تغییر سیاست و سیستم ریاضت کشی اقتصادی شده اند که حکومت آنرا ماهها است بر مردم تحمیل کرده است. حکومت محلی چند ماه قبل تصمیم گرفت که ماهانه فقط یک سوم حقوق کارمندان و معلمان و حقوق بگیران را پرداخت کند. اما همین مقدار کم هم سر وقت پرداخت نشد. اعتراض مردم با شعار حقوقها را پرداخت کنید و سیستم ریاضت کشی را برچینید آغاز شد. اما در ادامه اعتراض مردم و حقوق بگیران به شعار سرنگون باد حاکمان بی لیاقت و مافیای قدرت و ثروت ارتقا یافت.
نمایندگان معلمان و مردم که در دو هیئت انتخابی به اسم “صدای معلمان ناراضی” و “هیئت نمایندگان مردم ناراضی” سازمان یافته اند در قطعنامه های خود ضمن اعلام مطالباتشان به حکومت اخطار دادند اگر بزودی پاسخ اعتراضات مدنی آنها داده نشود اقدامات تندتری را در پیش خواهند گرفت.
یک زن معلم در میان تظاهر کنندگان اعلام کرد حکومت باید بداند هنگامیکه قشر تحصیل کرده و معلم ناراضی به خیابان می آیند پیام قاطعی دارند. زیرا کارگران و مردم زحمتکش وضع زندگیشان از ما هم بدتر است و اکنون همگی در یک صف علیه حکومت به خیابان آمدیم و اعلام میکنیم فوری مطالبات ما را جواب بدهید. عدم پاسخ فوری حاکمین به معنی اقدام ما برای سرنگون کردن این حاکمان مافیایی است.

در تظاهرات و تجمعات امروز در چند شهر مانند قلادزی و سید صادق جوانان لاستیک آتش زدند و شعار سرنگونی حکومت را سر دادند. تعدادی از تظاهر کنندگان و خبرنگاران هم بازداشت شدند.
در پایان تجمع اعتراضی مردم سلیمانیه که وحشت بر اندام حاکمین انداخته، استاندار و مقامات شهر ناچار شدند به میان تظاهرکنندگان بیایند و استاندار اعلام کرد من کار اداری را از این ساعت تعطیل میکنم و تا گرفتن پاسخ شما از حکومت در ساختمان اداری استانداری سلیمانیه کار نخواهم کرد. ریزش در سطح مقامات بدلیل قدرت اعتراضات مردم شروع شده است.

تعدادی از افراد و مقامات احزاب به اسم همراهی با تظاهرکنندگان خواستند سخنرانی کنند که با اعتراض مردم ناراضی مواجه شدند. یکی از نمایندگان هیئت رهبری مردم ناراضی و یکی از نمایندگان صدای معلمان ناراضی به رسانه ها اعلام کردند که جای مقامات دولتی و حزبی حاکم در این تجمعات نیست. رهبران این حرکت اعتراضی با صدای بلند میگویند
احزابی مانند گوران و اسلامیها که با چهره عوض کردن میخواهند سوار موج نارضایتی مردم بشوند، با پاسخ ما روبرو میشوند و ما این اجازه را به آنها نمیدهیم. سال 2011 یک بار اینها سر مردم کلاه گذاشتند این بار دست آنها رو شده است و چنین میدانی برای آنها باز نیست.

اعتراض مردم به همه احزاب پارلمانی و شرکای حکومت است و به همه آنها اعلام شد که احزاب موجود در حکومت همگی از نظر مردم متهم هستند نباید جایی در میان مردم معترض داشته باشند زیرا آنها میخواهند تفرقه ایجاد کنند.

ناگفته نماند امروز 27 سپتامبر قرار بود از نظر حکومت زنگ مدارس و مراکز آموزشی زده شود و معلمان سر کلاس حاضر شوند. اما هیئت رهبری معلمان ناراضی اعلام کرد امروز زنگ مدارس زده نخواهد شد و اعتصاب معلمان شروع میشود. این تصمیم هیئت رهبری معلمان ناراضی بر خلاف تصمیم دولت محلی و تصمیم اتحادیه معلمان زرد در کردستان بود.

طبق آخرین خبر و گزارشات منتشر شده امروز مدارس نه تنها باز نشد بلکه وزیر آموزش و پرورش ناچار شد باز شدن مدارس را یک بار دیگر به تعویق بیندازد.
معلمان ناراضی اعلام کردند اتحادیه معلمان تشکلی دولتی و حزبی است و اکثریت معلمان با سیاست آنها همراهی نخواهند کرد.
نمایندگان مردم معترض و معلمان اعلام کردند: در صورت عدم پاسخ مطالبات مردم از جانب دولت این اعتراضات در ابعاد گسترده تری ادامه پیدا میکند.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران ضمن حمایت از مطالبات و اعتراضات مردم و حقوق بگیران کردستان عراق به همه دست اندرکاران و فعالین این جنبش اعتراضی درود میفرستد و از معلمان و مردم آزادیخواه ایران میخواهد ازاین اعتراضات مترقی و حق طلبانه مردم کردستان حمایت کنند. پیام همبستگی بفرستند و صف اعتراض جبهه مردم در مقابل جبهه دولتهای مرتجع و سرکوبگر منطقه را بیش از پیش گسترده و تقویت کنند.
آسنگران 27 سپتامبر 2016

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *