جنب و جوش در دانشگاهها در آستانه ۱۶ آذر، ادامه اعتصاب لنج داران بندر گناوه و اعتراضات مالباختگان رضایت خودروی طراوات نوین

دانشگاه یک سنگر مهم انقلاب است. در آستانه روز دانشجو شانزده آذر فضای اعتراض در میان دانشجویان برای اعتراض در این روز ملتهب تر شده و دانشجویان با بیانیه هایشان و با شعار نویسی هایشان به استقبال این روز میروند. .بنا بر خبرها قرار است فردا پانزدهم آذر قالیباف جنایتکار جهت سخنرانی به دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران برود و دانشجویان با شعارهای اعتراضی و نوشتن “قالیباف برو گمشو” ، “قاتل برو گمشو” فریاد اعتراضشان را بلند کرده اند.

در عین حال کارزار “از تعلیق بگو” از جمله یک کارزار مهم امروز دانشجویان علیه تعلیق های صورت گرفته در قبال دانشجویان معترض است . این کارزاری علیه سرکوبها و برای بازگشتن دانشجویان تعلیقی به کلاس درس است. در بخشی از اطلاعیه اولیه این کارزار اشاره دارد به اینکه در ۱۵ دانشگاه کشور بیش از هزار نفر ممنوع‌الورود و ۶۰۰ دانشجو تعلیق شده اند. در همین راستا جمعی از دانشجویان تعلیقی در آستانه شانزده آذر بیانیه ای داده و در آن ضمن اعلام اعتراض به حقوق پایماال شده خود برخواستهای فوری شان تاکید کرده و اخطار داده و مینویسند:”حاکمیت با اعمال سرکوب افسارگسیخته و همه‌جانبه‌ برای خاموش کردن هرگونه تلاش برای ایجاد تغییر و سلب امکان کنش‌گری، دانشجویان را به عنوان آینده‌ی ایران به ورطه‌ی نابودی خواهد کشاند. بدیهی است تبعات این ویرانی گریبان‌گیر مسیر توسعه جامعه از هرجهت خواهد شد تا آینده‌ای به مراتب تاریک‌تر از امروز پیش رویمان باشد”. در بخشی از اطلاعیه اولیه این کارزار آمده است که « طبق آمارهای غیررسمی که نمی‌توان کامل به آنان اعتماد کرد، در ۱۵ دانشگاه کشور بیش از هزار نفر ممنوع‌الورود و ۶۰۰ نفر تعلیق هستند.»

مطالبات اعلام شده این دانشجویان عبارتند از: حق تحصیل در دانشگاه، حق تشکیل اجتماعات مسالمت‌آمیز، حق آزادی اندیشه و بیان، حق انتقاد و مطالبه گری، حق برخورداری از دادرسی عادلانه، حق برخورداری از خوابگاه، و حق حفظ حریم خصوصی.

در این روز همچنین لنجداران بندر ریگ و بخشی از بازاریان تجاری گناوه برای چندمین بار در اعتراض به وضع بد معیشتی و محدودیت های ایجاد شده برای خرید و فروش لنجداران استان بوشهر و حذف قانون کالای همراه ملوانان دست به اعتصاب زدند. اعتصاب بازار گناوه وارد دومین هفته میشود. بنا بر خبرها صاحبان کسب و کارهای مختلف دیگر از جمله لنج داران، کامیونداران، وانت داران، گاری داران ، کارگران و ملوانان نیز با این اعتراضات همراهند. این اعتراضات به مصوبه حکومت تحت عنوان “ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی”‌ است که برای واردات کالاهای “‌لنجی” محدودیت ایجاد میکند و زندگی هزاران تن را مختل می سازد. معترضین میگویند در حالیکه دزدی های کلانی توسط خود دار و دسته های حکومت انجام میگیرد این محدودیت ها را برای کسب و کار آنها ایجاد کرده و تنها ممر در آمد و امرار معاش آنها را کور میکنند. در این حرکت اعتراضی تجمع اعتراضی لنجداران بندر ریگ مقابل بخشداری بندر با سفره های خالی صدای اعتراضشان را علیه فقر و بی تامینی بلند کردند. عدم ترخیص کالاها از گمرک، خانه خرابی لنج داران و کسبه ای که زندگی و معیشتشان به دریا و خرید و فروش کالاها وابسته است از جمله مشکلات کاری این کارگران است که از این طریق زندگی میگذرانند.

و بالاخره خبر دیگر امروز مربوط به ادامه اعتراضات غارت شدگان رضایت خودروی طراوات نوین تاکستان است. این مالباختگان این بار در مقابل ساختمان دادگستری کل کشور در تهران تجمع داشتند و با پهن کردن با سفره‌های خالی اعتراض خود را به فقر و بی تامینی و بساط چپاولگری حاکم اعلام داشته و پیگیر مطالبات خود شدند. تجمع کنندگان شعار میدادند: “نگاه پشت شیشه جواب ما نمیشه…”

شرکت رضایت خودروی طراوت نوین اندوخته های ۳۸ هزار نفر را بالا کشیده است. کارگروه شرکت‌های خودرویی استان قزوین در سی ام آبانماه اعلام کرد که محمدرضا غفاری، مالک و مدیر بازداشت‌ شده رضایت خودروی طراوت نوین، مبلغ بیش از ۸ هزار میلیارد تومان که بخشی از دارائی‌هایی است که به همین مالباختگان تعلق دارد را به اروپا انتقال داده است. مالباختگان میگویند که دزد و پلیس و قاضی و مفتی همه دست در یک کاسه دارند و خواستار پرداخت فوری طلبهایشان هستند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۵ دسامبر ۲۰۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *