صدای کارگران و مردم ایران در میتینگ های اول مه در خارج کشور طنین انداز شد

اول مه روز جهانی کارگر در اقصا نقاط جهان با برگزاری میتینگ و راهپیمائی و مراسم و جشن و پایکوبی برگزار شد. در کشورهای مختلف و در میتنگ ها و برنامه های متعددی، فعالین حزب با برپائی میز اطلاع رسانی، با شعارها و با پلاکاردها و باندرولهائی که بر آنها حمایت از مبارزات مردم و کارگران ایران نقش بسته بود و با توزیع اطلاعیه و نشریات و همچنین در سخنرانی ها و پیام های خود، صدای مردم و کارگران ایران را در این برنامه ها طنین افکندند. در زیر به گزارشاتی که در این رابطه بدست ما رسیده است توجه تان را جلب میکنیم:
هلند :
آمستردام
در هلند تظاهرات و گردهمایی بمناسب اول مه در چند شهر مختلف برگزار گردید. گردهمایی در آمستردام به فراخوان فدراسیون اتحادیه های کارگری هلند و شرکت فعال احزاب چپ و تشکل های کارگری از کشورهای مختلف برگزار گردید. اعضا و فعالین حزب کمونیست کارگری در این میتنگ شرکت داشتند.
برنامه از ساعت ۲ بعد ار ظهر با سخنرانی در مورد لزوم اتحاد و همبستگی جهانی کارگران آغاز گردید. سپس چند تن از فعالین کارگری در مورد حرکت موفق کارگران شهرداری که چند هفته قبل برای بهبود شرایط کار و بالا رفتن دستمزد دست به اعتصاب زده بودند، سخنرانی کردند.
در ادامه، نمایندگان احزاب و تشکل های کارگری از کشورهای مختلف از جمله ایران در مورد بحران کنونی سرمایه داری جهانی و وضعیت کارگران در سراسر جهان سخنرانی نمودند. بابک خانی بنمایندگی از طرف کمیته همبستگی با کارگران ایران ضمن دفاع از اعتصاب کارگران شهرداری آمستردام به توضیح وضعیت مشقت بار کارگران تحت حکومت اسلامی ایران پرداخت. او تاکید کرد که علیرغم فضای خفقان و دستگیرها و بیحقوقی های شدید، کارگران به مبارزه خود ادامه میدهند. وی در پایان اتحادیه های کارگری را به پشتیبانی از مبازات مردم در ایران فرا خواند و مماشات و سکوت دولت هلند و سایر دول اروپایی در مورد جنایات جمهوری اسلامی را محکوم نمود. سخنرانی بابک خانی با تشویق گسترده شرکت کنندگان روبرو گردید.
میتنگ اول مه با خواندن سرودهای انقلابی و موزیک ورقص تا ساعت 6 بعد از ظهر ادامه داشت.
رتردام
در شهر رتردام تظاهراتی با شرکت صدها نفر از احزاب چپ و مردم آزادیخواه برگزار گردید که با خشونت پلیس تظاهرات به درگیری انجامید. چهارده نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات توسط پلیس دستگیر شدند که طبق آخرین خبر همه بازداشت شدگان بجز یکنفر آزاد شدند.
آلمان:

زنده باد سوسياليسم٬ مارکس حق داشت!

اول ماه مه در آلمان با ۴۵۰ تظاهرات در سراسر آلمان٬ با بلوکه کردن مارش نئونازيها و با درختان زيبايي که نشانه عشق و علاقه است پشت سر گذاشته شد.اول ماه مه امسال در عين حال٬ روز همبستگي با کارگران و مردم ايران بود.
روز جهاني کارگر در آلمان با گستردگي و زيبايي٬ اين بار بسيار سرخ تر از هميشه در همه شهرها برگزار شد و مردم آلمان دو روز جشن و شادي٬ دو روز ميتينگ و اعتراض به نظام سرمايه داري و سياستهاي ضد کارگري دولت حاکم و در عين حال دو روز اعتراض عليه راستها را پشت سر گذاشتند.
فعالين حزب کمونيست کارگري ايران در تظاهراتها در آلمان فعالانه حضور بهم رساندند٬ در تمرکز هاي اصلي در برلين و کلن و برمن و هانوفر و هامبورگ و … شرکت کردند و خواهان ابراز همبستگي کارگران و مردم آلمان با کارگران و مردم ايران شدند.
در آلمان اول ماه مه با چندين برنامه و مراسم همراه است. شب اول ماه مه٬ پسران جوان ٬ شاخه هاي بزرگ درختان را با کاغذهاي رنگي به نشانه عشق و علاقه به دوست دختر خود بر سر در خانه هاي آنان وصل ميکنند و شب اول ماه مه٬ شب رقص و آواز و شادي است. روز اول مه٬ اما روز اعتراض کارگران و مردم در کشور آلمان عليه مالياتهاي زياد٬ عليه حمله به سطح معيشت کارگران٬ عليه بيکاري و عليه افت سطح معيشت٬ رشد فقر و نابرابري در جامعه و عليه سيستم موجود است.
امسال بدليل بحران اقتصادي و تحميل فقر و فلاکت بيشتر به مردم٬ تظاهراتهاي اول ماه مه ٬ سرخ تر٬ تعرضي تر٬ با حضور بيشتر جوانان و رزمنده تر بود. در شهرهاي مختلف آلمان٬ کارگران با پخش
سرود انترناسيونال رژه رفتند و همبستگي جهاني خود عليه سرمايه داران را با صداي بلند اعلام کردند.
ما در بسياری از برنامه ها همراه کارگران حضور داشتیم و همه جا سعی کردیم٬ صدای اعتراض کارگران در ایران را علیه یک حکومت فاشیست اسلامی به دنیا برسانیم. ما در همراهی با جوانان در آلمان علیه نئو نازیستها رژه رفتیم و در عین حال توجه ها را به فاشیستهای حاکم بر ایران و حکومت ضد کارگر اسلامی جلب کردیم. در اینجا گزارش کوتاهی از برنامه های فعالین حزب کمونیست کارگری ایران در آلمان :
فرانکفورت
روز ۳۰ آوریل با برگزاری یک برنامه سخنرانی و جشن از طرف کمیته برگزار کننده اول مه٬ شهر فرانکفورت به استقبال اول مه رفت و روز اول ماه مه٬ با حضور در ارهپیمایی اتحادیه کارگری در آلمان و برگزاری یک میز اطلاعاتی در پایان این راهپیمایی و پخش صدها نسخه اطلاعیه به زبان آلمانی درمورد مبارزات و حواستهای کارگران در ایران این برنامه ها ادامه یافت. فعالین حزب در فرانکفورت٬ فراخوان همبستگی با کارگران و مردم در ایران را داده و استقبال زیادی از سوی مردم حاضر در محل را شاهد بودند.
برلین
فعالین حزب کمونیست کارگری در چندین برنامه اعتراضی حضور داشتند. شعار بزرگ زنده باد سوسیالیسم٬ مارکس حق داشت٬ مورد توجه زیادی قرار گرفته بود و خواست ابراز همسبتگی با کارگران ایران و اطلاعیه ای به زبان فارسی خطاب به کارگران آلمان برای دفاع از مردم ایران در بین حاضرین توزیع میشد. حضور در راهپیمایی مسیر زیبستنه یولی و سپس برپایی یک میز اطلاعاتی در کوریتسبرگ برلین و سپس شرکت در میتینگ آنتی فاشیستها ٬ برنامه فعالیت ما در شهر برلین بود. این برنامه ها با استقبال زیادی روبرو شد.
کلن
راهپیمایی به دعوت اتحادیه های کارگری آلمان از ساختمان مرکزی اتحادیه در شهر کلن بطرف هوی مارکت مرکز همیشگی تجمع اول ماه مه٬ با پخش سرودهای رزمنده و سرود انترناسیونال از بلندگوها ٬ بسیار با عظمت بود. هزاران نفر در مرکز شهر کلن آلمان٬ با در دست داشتن شعارهایی مبنی بر اینکه٬ ما نمیگذاریم بحران خودتان را با دست بردن به جیبهای ما جبران کنیم و یا ما نمیگذاریم آینده فرزندان مارا بدزدید ٬ رژه میرفتند و مردم حاضر در مسیر راهپیمایی ٬ دستهای خود را به علامت همبستگی بالا برده و از این خواستها استقبال میکردند.
فعالین حزب کمونیست کارگری ایران در این راهپیمایی حضور داشته و شعارهایی مبنی بر اعتراض به حکومت ضد کارگر اسلامی و یا دفاع از مبارزات مردم ایران در دست داشتند. در هوی مارکت از ساعات اولیه اول ماه مه یک میز بزرگ اطلاعاتی حزب برپا بود و پنج ساعت گفتگو با مردم و پاسخ دادن به سوالات آنها و پخش صدها اعلامیه حزبی ٬ یک برنامه موفق در شهر کلن آلمان بود.
هامبورگ
به مناسبت روز جهانی كارگر طبق روال هر سال در شهر هامبورگ نیز از طرف اتحادیه سراسری آلمان راهپیمایی بزرگی برگزار شد. شركت تظاهركنندگان در این راهپیمایی نسبت به سال پیش بیشتر و چشمگیرتر بود. نارضایتی ها در مورد وضعیت اقتصادی و حقوق اجتماعی در سطح كشور آلمان و موج بیكارسازی ها مردم را به ضرورت شركت در تظاهراتها و مراسمهای روز كارگر بیش از پیش واقف كرده است. روزی كه كارگران٬ كارمندان و حتی بیكاران یكصدا برای احقاق حقوق مسلم خود به خیابانها میایند و خواسته های خود را مطرح میكنند.
اعضا و فعالین حزب كمونیست كارگری ایران در هامبورگ نیز امروز فعالانه در این تظاهرات شركت كردند. آنها با در دست داشتن شعارهایی به زبان آلمانی و فارسی برای حمایت با مبارزات كارگران و انقلاب مردم در ایران و همچنین شعارهای آزادی و برابری و سرنگون باد جمهوری اسلامی توجه تعداد زیادی از تظاهر كنندگان را به خود جلب كردند. همچنین ١٠٠ ها اطلاعیه به زبان فارسی و آلمانی به مناسبت اول مه و قطعنامه مشترك ١٠ تشكل كارگری در ایران پخش شد.
در این تظاهرات نازنین برومند سخنرانی كوتاهی از یكی بلندگوها انجام داد. او در صحبت خود به انقلاب مردم و مبارزه كارگران٬ زنان و جوانان در ایران اشاره كرد و گفت كه مردم ایران برای رسیدن به آزادی و یك زندگی انسانی احتیاج وسیع و بدون وقفه به حمایت كارگران و مردم آزادیخواه در خارج از جلمه آلمان دارند و در عین حال اتحاد بین المللی كارگران در سراسر دنیا علیه سرمایه داری راه برون رفت از مشكلات و آزادی انسانها در سراسر دنیا است.
تظاهركنندگان بعد از پایان سخنرانی با كف زدن و سوت زدن حمایت خود را در تایید این صحبتها اعلام كردند.
این تظاهرات بعد از ٣ ساعت در محل گردهمایی پایانی در مقابل موزه كار هامبرگ پایان یافت.
هانوفر
فعالین حزب کمونیست کارگری ایران با حضور دربرنامه های اول ماه مه و با پخش اطلاعیه های حزب٬ فراخوان همبستگی با کارگران در ایران را به گوش کارگران هانوفر رساندند.
برمن
فعالین حزب کمونیست کارگری در راهپیمایی بزرگ کارگران و مردم شهر برمن شرکت کرده و سپس در محل “ام مارکت” ٬ میز اطلاعاتی داشتند. صدها نسخه اطلاعیه های حزب و همچنین نامه مینا احدی به کارگران در آلمان در بین مردم توزیع شد.
اول مه در آلمان٬ با دادن یک علامت مهم به دولت آلمان همراه بود٬ مردم خشمگین از سیاستهای رضایت اقتصادی این دولت هستند و بیش از پیش نگاهشان بسوی مارکس و سرخ ها میچرخد. ما در این حرکت عظیم همراه مردم آلمان بودیم با شعار زنده باد سوسیالیسم و با شعار مارکس حق داشت!
سوئد:
مالمو
بمناسبت روز جهانی کارگر شهر مالمو واقع در جنوب سوئد شاهد چندین تظاهرات بود. فعالین حزب در تظاهراتی که از سوی حزب چپ سوئد سازمان داده بود شرکت داشتند و با حضور خود پیام انقلاب کارگران و مردم ایران را به گوش شرکت کنندگان در تظاهرات و اهالی شهر مالمو رساندند. در این تظاهرات حدود ۳ هزار نفر شرکت داشتند و شعارهایی در دفاع از حقوق کارگران و شهروندان در مقابل تعرضات سرمایه داری به معیشت و رفاه مردم داده شد. یک شعار مهم تظاهر کنددگان ” کاپیتالیسم نه٬ سوسیالیسم آری” بود.
فعالین حزب تک برگی ویژه اول مه بزبان سوئدی را که شامل اطلاعیه های حزب بمناسبت اول مه و اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار و همچنین مطالبات حداقل کارگران ایران بود در میان مردم توزیع کردند. بر پلاکاردها و بنرهایی که فعالین حزب در دست داشتند از جمله نوشته شده بود: مرگ بر جمهوری اسلامی٬ از مبارزات کارگران و مردم ایران حمایت کنید! عکس مارکس نیز با شعار ” برای تغییر دنیا به مارکس نیاز داریم ” نیز توسط فعالین حزب در تظاهرات حمل میشد. همچنین، تصویر ندا آقا سلطان سمبل انقلاب مردم ایران که بر پارچه ای نقش شده بود از سوی فعالین حزب حمل می شد.
در طول تظاهرات فعالین حزب به زبانهای سوئدی شعارهایی نظیر مرگ بر دیکتار در ایران٬ آزادی و برابری برای مردم ایران و همبستگی با مردم ایران را سر می دادند که از سوی گروههایی از تظاهرکنندگان تکرار می شد.
استکهلم
جمعیت زیادی متشکل از احزاب و سازمانهای مختلف چپ در میدان Medborgarplatsen با پلاکاردها و پرچمهای رنگا رنگ که بخش عمده آن قرمز بود به استقبال اول مه رفتند. صف طو لانی تظاهرکنندگان با پیمودن خیابانهای شهر استکهلم با باندرول های قرمز و شعارهایی در ضدیت با سرمایه داری و دفاع از رفاه و آسایش کارگران و شهروندان، جلوه با شکوهی به شهر بخشیده بود.
حزب کمونیست کارگری در این تظاهرات و راهپیمائی شرکت داشت. فعالین حزب پرچم قرمز بزرگی را با عکس مارکس و جمله “دنیا هنوز به تغییر احتیاج دارد” حمل میکردند. شعارجمهوری اسلامی باید از آی ال او اخراج شود و زنده باد اول مه از دیگر شعارهائی بود که توسط فعالین حزب حمل میشد. همچنین، پلاکاردهایی با تصاویر مبارزات کارگران در ایران و خواستهای آنها و پرچم های حزب در دست فعالین حزب دیده میشد. در طول تظاهرات فعالین حزب شعارهایی چون؛ مرگ بر سرمایه، زنده باد سوسیالیسم، زنده باد آزادی، زنده باد برابری، زندانی سیاسی آزاد باد گردد، مرگ بر جمهوری اسلامی، از مبارزات کارگران و مردم ایران علیه رژیم اسلامی حمایت کنید سر می دادند و چندین بار سرود انترناسیونال را بطور دسته جمعی خواندند.
در طول راهپیمایی صدها نسخه از اطلاعبه ها حزب در مورد اول مه، خواستهای کارگران در ایران و فراخوان حزب به جامعه جهانی برای اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار و همچنین ده خواست فوری مردم ایران بعلاوه،نشریت حزب به زبانهای سوئدی و فارسی توزیع شد. پس از انجام راهپیمایی تظاهرکنندگان در محل kungsträdgården گرد آمدند و در آنجا نیز فعالین حزب با دایر کردن یک غرفه اطلاع رسانی به پخش و فروش اطلاعیه ها و ادبیات حزب پرداختند.
بورس
بنا به گزارش اسماعیل مردوخی در شهر بورس سوئد نیز فعالین حزب بعنوان پیام آوران انقلاب مردم ایران در تظاهرات روز جهانی کارگر شرکت داشتند و توجه مردم را به مبارزات و خواستهای کارگران و مردم ایران جلب کردند. فعالین حزب تصاویری از انقلاب مردم ایران را که بر روی یک باندورل نصب شده بود به نمایش گذاشتند و به توزیع اطلاعیه های حزب بمناسبت روز جهانی کارگر پرداختند. از بلند گوی حزب متن اطلاعیه حزب به زبان سوئدی که قبلا ضبط شده بود به دفعات پخش شد.
گوتنبرگ
از ساعت ٨ صبح تا ٢ بعد از ظهر مراسم اول مه برگزار شد. در میدان jarn torget جریانات سیاسی مختلف غرفه داشتند. فعالین حزب چادر بزرگ اطلاع رسانی برپا کرده و اطلاعیه ها و نشریات حزب را در معرض دید گذاشته بودند. همچنین، عکس دلارا دارابی که در اول مه سال گذشته توسط جنایتکاران اسلامی اعدام شد،همراه توضیحی به زبان سوئدی و یک شمع در غرفه گذاشته شده بود که مورد توجه بسیاری قرار گرفت. در سخنرانی های اتحادیه های کارگری مساله ایران بسیار برجسته بود. اشاره به وضعیت مبارزه و معیشت کارگران، دستگیری ها و حق تشکل از جمله مسائلی بود که سخنرانان به آنها اشاره داشتند. پس از برگزاری میتینگ مارش شروع شد. فعالین حزب در مارش شرکت کردند و در طی مسیر نشریه ویژه کارگران در ایران را که به سوئدی منتشر شده بود توزیع کردند.
فرانسه:
لیون
علیرغم بارش شدید باران میتنگ اول مه با جمعیتی بالغ بر سه تا چهارهزار نفر برپا شد. اجتماعت اول مه از ساعت یازده و نیم صبح شروع شد. فعالین حزب از همان آغاز شروع میتنگ در محل بودند و میز اطلاع رسانی را دایر کردند. فعالین حزب اطلاعیه های حزب را توزیع کردند و از طریق بلندگویی که داشتند سرود انترناسیونال و سرودهای انقلابی را پخش میکردند و از مبارزات کارگران یونان که در اعتراض هستند اعلام پشتیبانی کردند. فعالین حزب با بنرها و تی شرت هایی که با عکس مارکس و شعار برای تغییر این جهان وارونه به مارکس نیاز است، توجه جمعیت را بخود جلب کرده بودند. همچنین متنی به زبان فرانسوی را پخش کردند که در آن خواستار همبستگی با انقلاب مردم و کارگران ایران شده بودند.
نروژ:
اسلو
مراسم ۱ مه‌، روز جهانی‌ کارگر در شهرهای مختلف نروژ بر گذار شد. در اسلو تجمع بزرگ اول مه‌ از ساعت ۱۱ صبح زیر ریزش شدید باران و باد شدید آغاز شد. تجمع با سرود انترناسیونال آغاز و با سخنرانی‌ و موزیک ادامه پیدا کرد. در این تجمع کارگران و احزاب و جریانات مختلف با حمل پلاکاتهای گوناگون حاوی دفاع از خواستهای کارگری و اجتماعی و گرامیداشت روز جهانی‌ کارگر و همبستگی‌ جهانی کارگران شرکت داشتند. شعار اصلی‌ اول مه‌ امسال. مبارزه با بیکاری بود که به دلیل بحران سرمایه داری رشد چشمگیری داشته است
فعالین حزب کمونیست کارگری در محل تجمع غرفه اطلاعاتی بزرگی که با عکسهایی ازفعالین کارگری زندانی در ایران، پوسترهای از مارکس و منصور حکمت، پوسترهای از مبارزات مردم ایران، تراکتهایی در محکومیت رژیم اسلامی و برای جلب همبستگی‌ با انقلاب مردم ایران تزیین شده بود برپا کردند. در طول تجمع نشریه كارگران در ایران، ویژه اول ماه مه که از جمله حاوی اطلاعیه حزب كمونیست كارگرى تحت عنوان ضرورت حمایت از انقلاب مردم ایران و قطعنامه مشترك ١٠ تشكل كارگرى در ایران بود در سطح وسیعى در میان شرکت کنندگان پخش شد.
ادامه مراسم راهپیمایی در خیابانهای مرکز شهر بود. در این راهپیمایی که اتحادیه‌های کارگری، احزاب و جریانات مختلف با حمل پلاکاتهای خود شرکت کردند.فعالین حزب در طول راهپیمایی با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی زندانیان سیاسی ، دفاع از خواست‌های کارگران ایران و پشتیبانی از انقلاب مردم ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی شدند.
در مراسم اول مه این شهر لیدر اتحادیه کارگران Notodden بنا به گزارش دیگرى از شهر ترانسپورت در سخنرانى خود جمهورى اسلامى را براى تعقیب و زندانى کردن فعالین و رهبران کارگرى به شدت محکوم کرد و از طرف این اتحادیه خواستار آزادى کارگران زندانى در ایران شد.
انگلیس:
لندن
فعالین حزب از ساعت ده صبح روبروی كتابخانه ماركس در لندن كه هر ساله نیروهای چپ و احزاب سیاسی تجمع میکنند، جمع شدند و میز كتاب گذاشتند و اطلاعیه های حزب را توزیع کردند.از میز حزب سرود انترناسیونال پخش میشد که توجه بسیاری را بخود جلب میکرد. زنده باد انقلاب ایران، زنده باد سوسیالیسم، مرگ بر سرمایه داری، در اول مه كارگران ایران را حمایت کنید، زنده باد كارگران ایران، از جمله شعارهایی بود که سر داده شد و با استقبال جمعیت پیرامون روبرو شد.ساعت ١ بطرف میدان ترافالگار اسكوور راهپیمایی آغاز شد. در طول راهپیمایی فعالین حزب شعارهای فوق را سر میدادند. پتی دوینیتاس و بهار میلانی از فعالین حزب در طی مسیر سخنران كردند و شعار دادند. در ترافالگار اسکور فعالین حزب مجددا اقدام به برگزاری میز اطلاع رسانی کردند.پلاکاردهای مارکس و سرود انترناسیونال و شعار زنده باد سوسیالیسم توجه خیلی ها را بخود جلب کرده بود. در این محل سهیلا شریفی از فعالین حزب کمونیست کارگری ایران سخنران کرد. همچنین متنی که در آن بخش هائی از قطعنامه ده تشكل كارگری و ضرورت حمایت از خواستهای آنان و انقلاب مردم ایران تاکید شده بود، از طرف برگزار كنندگان خوانده شد.
آمریکا:
دالاس
در دالاس مراسمی به مناسبت اول مه از طرف واحد حزب در این شهر برگزار شد . در ابتدا به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم یک دقیقه سکوت اعلام شد. سپس شراره میرزایی از فعالین حزب از حضور فعال شرکت کنندگان تشکر کرد . در ادامه برنامه، سهراب وفا در مورد تاریخچه روز کارگر و مطالبات و خواسته های کارگران در ایران سخنرانی کرد و در پایان عباس ایاق سخنرانی کرد. در آخر برنامه توسط عباس ایاق کمک مالی جمع آوری شد. این برنامه با موزیک تا نیمه شب ادامه داشت.
کانادا:
ونکور
بمناسبت اول مه روز جهانی کارگر تظاهراتی با شرکت صدها تن از فعالین اتحادیه های کارگری، کمونیست ها و آزادی خواهان در خیابان کمرشیال ونکوور برگزار گردید که مورد توجه عابرین قرار گرفت. سپس تظاهرات کنندگان در پارک گراندویو اجتماع کردند و سخنرانان مختلف و گروه های موسیقی در باره روز جهانی سخن گفتند و سرود خواندند.
اعضاء و دوست داران حزب کمونیست کارگری، فعالین “ایران سالیدارتی” در ونکور و برخی سازمان های سیاسی ایرانی نیز در این مراسم شرکت فعال داشتند. پرچم ها و شعارهای” زنده باد سوسیالیسم” ، زنده باد انقلاب ایران برای آزادی و برابری “، “مرگ بر جمهوری اسلامی” و چندین شعار دیگر در همبستگی با مردم ایران حمل می شد. فعالین حزب چادر و میز تبلیغات خود را در محل تجمع شرکت کنندگان در مراسم اول ماه مه بر پا کرده بودند که مورد استقبال تظاهر کنندگان قرارگرفت. ده ها نفر به میز تبلیغی ما مراجعه کرده و ترجمه انگلیسی قطعنامه ده تشکل کارگری ، ویژه نامه ” ورکر این ایران ” و نشریه دیگر حزبی را دریافت کردند. تعدادی از جزوه های ” یک دنیای بهتر ” به زبان های انگلیسی و اسپانیائی هم به دست علاقه مندان رسید. مبلغی بیش از صد دلار هم کمک مالی برای کانال جدید جمع شد .
در این مراسم شماری از رهبران اتحادیه های کارگری و جنبش های اجتماعی در ارتباط و مسایل و مبارزات طبقه کارگر و مردم کانادا علیه دولت و سرمایه داران سخنرانی کردند. ارژنگ سپاسی از طرف ایران سالیدرتی – ونکوور یکی از سخنرانان بود و در باره روز جهانی کارگر در ایران صحبت کرد و بخش هایی از قطعنامه ده تشکل کارگری را برای حاضرین قراعت کرد . ارژنگ سپاسی به تظاهرکنندگان گفت که انقلاب عظیمی در ایران جریان دارد که شایسته بیشترین همبستگی های بین المللی است چرا که میتواند اولین انقلاب سوسیالیستی در قرن بییست و یک باشد. سخنان وی با شور و استقبال حاضرین روبرو شد.
تورنتو
در تورنتو فعالین حزب در تظاهراتی که بدعوت سازمان “هیچکس غیر قانونی نیست” برپا شده بود شرکت کردند. این تظاهرات از یکی از خیابانهای پر جمعیت وفقیر ترین منطقه شهر شروع شد. بیش از هزار نفر در این تظاهرات شرکت داشتند. پلاکاردهائی سرخ در دست تضاهر کندگان بود که یک سمت آن نوشته شده بود زنده باد اول مه و سمت دیگرش هیچکس غیر قانونی نیست. طی راهپیمایی سخنرانی هایی شد . ایرج رضایی از کادرهای حزب یکی از این سخنرانان بود. او در سخنان خود بر همبستگی جهانی با انقلاب و کارگران ایران تاکید داشت. طی راهپیمایی اطلاعیه های حزب پخش شد.
بعد از این تظاهرات فعالین حزب به مراسم دیگری که قرار بود از ساعت ٧ تا ١٢ شب به مناسبت اول مه برگزار بشود رفتند. این مراسم توسط حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری ایران وحزب کمونیست کارگری چپ عراق بر گزار گردید. در این مراسم رحمان نجات از حزب كمونیست ایران،عصام شكری از حزب كمونیست كارگری چپ عراق، حمید تقوایی از حزب كمونیست كارگری ایران و فرید پرتوی عضو شورای پشتیبانی از مبارزات مردم ایران و فعالین جنبش كارگری سخنرانی کردند. موزیک زنده و حضور هنرمندانی چون فریدون فرهی، آناهیتا كاظمی، با هنرنمایی افتخاری چكاوك فضای شادی به برنامه بخشیده بود. گزارش مفصل این مراسم بعدا منتشر میشود.
فنلاند :
تامپره
مراسم با مارش اول مه و راهپیمایی در خیابانهای اصلی شهر شروع شد و با تجمع در مرکز شهر ادامه پیدا کرد. در مسیر راهپیمایی، بنر و شعارهای حزب و عکس مارکس، جلوه خاصی به مراسم داده بود. مردم در اطراف خیابانها از صف تظاهرات فعالین و اعضای حزب مرتب عکس و فیلم میگرفتند. در محل تجمع و سخنرانی ابتدا یکی از مسئولین حزب کمونیست فنلاند سخنرانی کرد و سپس عبدل گلپریان از اعضای حزب کمونیست کارگری ایران از طرف کمیته همبستگی کارگری حزب، سخنران دوم مراسم بود. عبدل گلپریان در رابطه با وضعیت کارگران و انقلاب ایران و ضرورت حمایت و پشتیبانی از آن سخنرانی کرد. سخنرانی عبدل گلپریان از سوی شرکت کنندگان مورد استقبال پرشوری قرار گرفت.
ترکیه :
آنکارا
کارگران ترکیه با کارگران ایران اعلام همبستگی کردند
ده ها هزار نفر در تظاهرات اول مه در آنکارا شرکت داشتند. تظاهرکنندگان پرچم ها و شعارهای مختلفی را حمل میکردند. گروهی نیز تصاویر کارگران زندانی در ایران را حمل میکردند و تصاویر آنها را توزیع میکردند. بعلاوه پوسترهائی در باره وضعیت کارگران در ایران و متن ترجمه شده قطعنامه مشترک تشکل های کارگری ایران بمناسبت روز جهانی کارگر را توزیع میکردند. در این پوسترها نوشته شده بود که ” کارگران سندیکائی و دوستان ایرانی تنها نیستند” در تجمع اول مه آنکارا بخشی از قطعنامه مشترک ده تشکل کارگری در ایران خوانده شد.
این تجمع تا ساعت ۱۵ در خیابان های مرکزی آنکارا برپا بود.
استامبول
کارگران‌ پس از سه دهه روز کارکر را گرامی داشتند
بیش از یکصد هزار کارگر با تجمع در میدان تقسیم از میادین اصلی شهر استانبول، به گرامیداشت روز کارگر پرداختند. این مراسم برای اولین بار پس از کشتار ده‌ها تن از تجمع‌کنندگان روز کارگر توسط مردان مسلح ناشناس در سال ۱۹۷۷ میلادی، با مجوز قانونی برگزار شد.
گزارش‌های رسیده از استانبول حاکی است که این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. اعضا و هواداران شش اتحادیه و کنفدراسیون کارگری و احزاب سیاسی با در دست داشتن پلاکاردهای منتسب به گروه‌های سیاسی و شعارهایی که در حمایت از روز جهانی کارگر این مراسم را برگزار کردند.
بنا به گزارشهات منتشره بیش از ۲۰ هزار نیروی پلیس بسیج شده بود. بر اساس این گزارشات این اولین بار بود كه تظاهرات اول مه در تركیه از حمله پلیس این كشور در امان ماند. البته خبرگزاری رویتر گزارشی به نقل از شبکه‌های تلویزیونی منتشر کرده است مبنی بر اینکه در ادامه این تجمع رهبر یکی از کنفدراسیون‌های کارگری که تلاش داشت در محل تجمع سخنرانی کند، با هجوم برخی از تجمع‌کنندگان روبه‌رو شد که در پی آن مسئولان امنیتی وی را به ساختمانی در نزدیکی محل تجمع انتقال دادند.
در مراسم امسال روز کارگر در استانبول، رهبران اتحادیه‌های کارگری با پرتاب میخک‌های سرخ در محل کشته‌شدگان قربانیان سال ۱۹۷۷ به آنان ادای احترام کردند و پس از آن نیز گروه‌های موسیقی در این محل به اجرای برنامه پرداختند.
دولت ترکیه آخرین بار در اول می ۱۹۷۷ در ترکیه اجازه برگزاری مراسم روز جهانی کارکر در میدان تقسیم شهر استانبول را داده بود که در جریان برگزاری این مراسم مردان مسلح ناشناس با گلوله‌باران تجمع‌کنندگان، ۳۷ تن را کشتند. این حادثه همچنین بیش از یکصد مجروح بر جای گذاشته بود.
از آن پس، همواره مراسم روز جهانی کارگر در استانبول ترکیه، به صورت غیرقانونی برگزار شده است و تنها سال گذشته پس از آنکه حزب حاکم عدالت و توسعه تحت فشار رهبران کارگری روز جهانی کارگر را تعطیل عمومی اعلام کرد، گروه کوچکی از کارگران اجازه یافتند تا در محل کشتار سال ۱۹۷۷ مراسم یادبود برگزار کنند.
بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها نمایندگانی از حزب حاکم عدالت و توسعه در مراسمی که امسال در استانبول بر پا شد حضور یافتند
تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری ایران
۲ مه ۲۰۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *