اعتراضات در نفت گسترش می یابد- تجمعات هر روزه کارگران رسمی شرکت نفت و گاز آغاجاری و تجمعات در شرکتهای مختلف نفت

امروز دوشنبه ۱۵ آبان و همچنین روز گذشته، کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به تعرضات معیشتی حکومت و عدم پاسخگویی به خواستهایشان دست به تجمع زدند. اعتراضات کارگران این شرکت هر روزه شده است. روز گذشته همچنین کارگران رسمی نفت شاغل در شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب واقع در اهواز، فلات قاره در جزیره خارک، و فلات قاره در منطقه سیری تجمع اعتراضی بر پا کردند. کارگران رسمی مناطق مختلف نفتی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه را روزهای اعتراضی ثابت خود تا رسیدن به مطالباتشان اعلام کرده اند.

از سوی دیگر امروز ۱۵۰ کارگر شرکت آرمه نو پتروشیمی چاه بهار در اعتراض به عدم پرداخت بیش از ۵ ماه دستمزد خود با دست کشیدن از کار و جلوگیری از ورود مهندسین به شرکت بدلیل عدم پرداخت معوقات پنج ماهه‌ی خود دست به اعتصاب زدند. اعتراضات گسترده در نفت بستر ساز سراسری شدن اعتراضات در این مرکز کلیدی کارگری است . این اعتراضات تاثیر مستقیم و مثبتی بر توازن قوا و تقویت مبارزات کارگری در سطح جامعه دارد. از مبارزات کارگران نفت باید وسیعا حمایت کرد.

هفت تشکل از کارگران، بازنشستگان و نهاد دفاع از حقوق زن طی بیانیه ای حمایت و پشتیبانی خود را از اعتراضات کارگران نفت اعلام داشته اند. در بخشی از بیانیه حمایتی آنها چنین آمده است:” سازمان یافتن کارگران رسمی نفت نه تنها مبارزات در بخش نفت را قدرتمند خواهد کرد، بلکه در قدرت گیری اعتراض و متحد شدن همه کارگران در همه بخشهای تولیدی، پروژه ای، خدماتی و غیره در مقابل کارفرمایان و سیستم حکومتی حامی آنان هم تأثیر فراوان خواهد داشت.

بخش تولیدی در صنعت نفت شاهرگ کسب درآمد دولت و حکومت است و علاوه بر این کارفرمای این صنعت خود دولت است که مستقیماً در برابر کارگران قرار دارد. دولت برای تأمین هزینه‌های گزاف دم و دستگاه خود و برای تأمین هزینه‌های حکومت داری به طور کلی، نیاز حیاتی به فعال بودن بخش تولیدی نفت دارد. از اینرو کارگران رسمی و ارکان ثالث نفت جایگاه ویژه ای در کل جنبش کارگری دارند. گسترش اعتراضات کارگران رسمی نفت، فشار اساسی و تعیین کننده ای بر دولت وارد خواهد آورد و آن را مجبور به پاسخگویی خواهد کرد و پی آمد هر پیروزی و موفقیت کارگران نفت زمینه ساز پیروزیها و موفقیتهای کارگران در همه بخشهای دیگر خواهد شد. وظیفه همه ما کارگران، معلمان، بازنشستگان، بیکاران و همه انسانهای خواهان رفاه و آسایش است که از مبارزات کارگران رسمی نفت حمایت کنیم”.

امضا کنندگان این بیانیه عبارتند از:۱-اتحاد بازنشستگان، ۲-انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، ۳-سندیکای نقاشان البرز، ۴-شورای بازنشستگان ایران، ۵-کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری، ندای زنان ایران، ۷-صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد

با کارزاری سراسری از مبارزات کارگران نفت حمایت کنیم. صدای این کارگران در سطح جهان باشیم.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۶ نوامبر ۲۰۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *