جنگ غزه و تراژدی آرمیتا- مصاحبه با حمید تقوایی

تدوین شده بر مبنای مصاحبه با حمید تقوایی در تلویزیون کانال جدید

حسن صالحی: چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس اسلامی با اشاره به کشته‌شدن مهسا ژینا امینی و خیزش انقلابی مردم گفت: “چرا آنهایی که از مرگ یک خانم در ایران آشوب به پا کردند از فلسطین نمی‌گویند”. حکومت اسلامی انتظار داشت جنگ در غزه ذهن‌ها را از جنایات این رژیم دور کند. یعنی حکومت امیدوار بود اعلام مرگ آرمیتا تحت‌الشعاع جنگ غزه قرار بگیرد. ولی این اتفاق نیفتاد و روشن بود که چنین نخواهد شد. مراسم خاک‌سپاری آرمیتا همانطور که انتظار می‌رفت به صحنه مقابله با قاتلین او تبدیل شد و همه نام او را صدا زدند، یادش را گرامی داشتند، و در اعتراض به قتلش شبانه علیه رژیم شعار سر دادند.رژیم نتوانست از جنگ غزه برای لاپوشانی جنایات خود استفاده کند. اولین سؤال این است که اساساً چه رابطه‌ای بین جنایت جمهوری اسلامی در ایران و جنایات در جنگ اسرائیل و حماس وجود دارد؟

حمید تقوائی: اولین نکته این است که جمهوری اسلامی خود یک محور جنبش فوق ارتجاعی اسلام سیاسی است که حماس هم بخشی از آن است. جمهوری اسلامی از لحاظ سیاسی، مالی، نظامی و تسلیحاتی و حتی آموزش‌های جنگی همیشه حامی حماس بوده است ودر جنگ اخیر هم گرچه علناً اعلام کرده است که مستقیماً در آن نقشی نداشته؛ ولی هیچگاه حمایت همه‌جانبه خود از حماس را پنهان نکرده است. در همان هفته اول جنگ بعد از آن جنایت تکان‌دهنده حماس علیه مردم اسرائیل خامنه‌ای آنها را قهرمان نامید و گفت من پیشانی آنها را می‌بوسم و غیره.

حکومتی که خودش در ایران رکورددار اعدام است، رکورددار جنایت و شلیک به مردم است، رکورددار کشتار و شکنجه جوانان زنان و کودکان است؛ حکومتی کهبه هواپیمای مسافری شلیک کرده است،در خیزش‌های برحق مردم، در همین انقلاب زن زندگی آزادی،و قبل از آن درخیزش‌های۹۸و۹۶ و۸۸،در اعدام‌های جمعی در دهه ۶۰و بسیاری موارد دیگرمرد و زن پیر و جوان را از دم تیغ گذرانده،حکومتی که به قولیکزن شجاع در کلیپویدئویی‌اش علیه ادعاهای حکومت مبنی بر پادرمیانی برای آزادی گروگان‌ها، خود۸۵میلیون مردمایران را به گروگان گرفته است،چنین حکومتیمدعی دفاع از مردم فلسطین است!

این جانیان را مردم می‌شناسند! مردم می‌دانند حماس و حزب‌الله هم از جنس جنایت‌کاران حاکم بر ایران هستند. مردم مدت‌هاست شعار می‌دهند”فلسطین را رها کن فکری به حال ما کن” چون می‌داننداین فلسطین پناهی حکومت فقط به‌خاطر تثبیت قدرت جهنمی خودش در منطقه و در جامعه ایران است و هیچ ربطی به آزادی مردم فلسطین و خواست‌های برحق مردم فلسطین ندارد.

نام جمهوری اسلامی و نیروهای مورد حمایت و دست‌پرورده او نظیر حماس و حزب‌اللهرا باید در لیست دشمنان مردم فلسطین نوشت. این نیروها نیز مانند دولت نتانیاهو و نیروهایمذهبی – فاشیستی در اسرائیلباتنها راه‌حل انسانی مسئله فلسطین یعنی تشکیل دو دولت متساوی‌الحقوقو سکولار مخالف هستند و با سیاست‌هایجنایت‌کارانه و تروریستی‌شان،همچنان که در این جنگ می‌بینیم،به‌طرف مقابل بهانه و زمینه می‌دهند وجنایاتیکدیگر را توجیه می‌کنند.

نیروهای سیاسی مترقی و مردم آزاده دنیا، بخصوص مردم ایران بر این واقعیات آگاه‌اند. بخصوص مردم ایران بعد از چهل و اندی سال تجربه دردناک حکومت اسلامی،ماهیت ارتجاعی نیروهایی مانند حماس را به‌خوبیمی‌شناسند و به همین دلیل همتلاش‌هایحکومت برای‌آنکهفیلی هوا کند و جنبش عظیم زن زندگی آزادی را تحت‌الشعاعجنگ قرار دهد بجایینمی‌رسد. این حکومت رسواتر،منفورتر، وبی‌اعتبار تراز آناست که با این نوع مانورهای تبلیغاتی بتواند جنبش عظیمی که در ایران وجود دارد را به عقب براند. حتی باید گفت امروز، به یمن انقلاب زن زندگی آزادی،حکومتدر سطح جهانی هم تا حد زیادیرسوا و بی‌اعتبار است ولذا حتی در منطقه و در سطح جهانی هم نتوانسته است از نمد جنگ کلاهی برای خودش بدوزد و موقعیتی پیدا کند.

حسن صالحی:تا کنون نزدیک به٨٠٠٠ نفر از مردم بی‌گناه غزه کهشمار قابل‌توجهی از آنهاکودک هستند در اثر حملات اسرائیل کشته شده‌اند. آیا این جنایات باعث نمی‌شود حماس و نیروهای اسلامیدر جنگ تبلیغاتی و در افکار عمومی دستبالا پیدا کنند؟ 

حمید تقوائی: حماس و نیروهای اسلامی چنین تلاشی کردند؛ ولی تلاششان بجایی نرسید. جنایات دولت اسرائیل در این جنگ،حتی در مقایسه با کارنامه این دولت در جنگ‌های گذشته علیه فلسطینیان،بی‌سابقه و تکان‌دهندهاست؛ اما اینواقعیت به حمایت جهانی از مردم غزهمنجر شده است و نهبهدفاعاز حماس و نیروهای اسلامی.

در جامعه ایرانهمانطور که گفتم تکلیف روشن است. مردم ذره‌ای به فلسطینی پناهی‌هایجمهوری اسلامی باور ندارند و روشن و صریح جواب تبلیغات پرو حماسی رژیم را در خیابان‌ها و در مدیای اجتماعی داده‌اند. در سطح جهانی نیز نیروی محرک و مضمون تظاهراتهای مردم حمایت از مردم غزه و قطع فوری جنگ است.

ببینید به نظر من این جنگ دو طرف ندارد، سه طرف دارد. طرف سوم مردم هستند: فلسطینی‌ها، مردم اسرائیل و مردم آزادی‌خواه جهان. دولت اسرائیل و حماس هردو در جبهه مخالف مردم قرار دارند. علاوه بر اینکه هر دو این نیروها با مواضع و تبلیغات و عملکرد مذهبی – تروریستی – فاشیستی‌شان، در جنگ و در صلح، علیه منافع مردم، حتی مردمی کهمدعی نمایندگی آنها هستند عمل می‌کنند، و همانطور که بالاتر اشاره کردم جنایت یکدیگر را توجیه می‌کنند و به آن زمینهمی‌دهند، دولت نتانیاهو در عمل و به طور مستقیمنیز تقویت‌کننده حماس بوده است. اخیراًایهود اولمرت نخست‌وزیر پیشین اسرائیل و دیگر مقامات اپوزیسیون دولت نتانیاهو اظهار داشته‌اند که او بارها در جلسات حکومتی گفته است باید از حماس دفاع کرد تا در میان نیروهای فلسطینیتفرقه بیفتد و حتی واسطه کمکمالی قطر به حماس بوده است.

ین واقعیات نشانمی‌دهد که نیروهای مذهبی فاشیستی در هر دو سوی این جنگ دقیقاًبه‌خاطر مخالفتشان با راه‌حل انسانیمسئله فلسطین همسو و هم جبهه با یکدیگر هستند. اینها دو روی سکهچرخه جنگ و خشونت علیهمردم آوارهفلسطینی هستند و باید هر دو را در صف دشمنان مردمقرار داد. جنگ جاری یک‌بار دیگر این واقعیت را در افکار عمومی مردم جهان برجسته کرد.

حسن صالحی: در هفته‌هایاخیر تظاهرات های نسبتاً وسیعی در شهرهای مختلف دنیا در دفاع از مردم فلسطین و با خواست قطع جنگ برپا شده است. آیا این امر عملاً به تقویت حماس و نیروهای اسلامی و مشخصاً جمهوری اسلامی منجر نمی‌شود؟

حمید تقوایی: آنچه امروزدر تظاهراتها و اعتراضات مردم به‌ویژه در کشورهای غربی شاهد هستیم اساساً دفاع از مردم غزه است و نه حمایت از حماس و نیروهای اسلامی.ممکن است اینجاوآنجاهم کسانی از حماس حمایت کرده باشند؛ ولی خصلت‌نمایاین حرکات اعتراضی و مضمون اصلیآن حمایت از مردم غزه و مردم فلسطین است.

این تظاهراتها که با ادامه جنگ گسترده‌تر هم خواهد شد،یادآور تظاهراتهای مردم جهان علیه حمله دولت آمریکا و متحدینش به عراق در سال ٢٠٠٢است. در آن مقطع جنبش عظیمی در ده‌ها شهر جهان علیه جنگ به راه افتاد؛ ولی هیچ‌کس این جنبش را پای دفاع از صدام حسین ننوشت. همه می‌دانستند این جنبشعلیه تهاجم وحشیانه دولت آمریکا به عراق است. همه دنیا معتقد بود که صدام حسین دیکتاتور است و ذره‌ای حقانیت ندارد؛ ولی جنگ را محکوم می‌کردو خواستار توقف فوری‌اش بود.

امروز هممشابه همین حرکت علیه جنگ غزهدر حال شکل‌گیری است. امیدوارم ابعاد اعتراض به این جنگگسترش پیدا کند و بخصوص خواست قطع فوری جنگ و محاکمهجانیان جنگی به یک خواست عمومی تبدیل بشود و ما شاهد جنبش عظیمیدر حد اعتراض به حمله به عراق باشیم. این اتفاق می‌تواندتأثیر بسیار مثبتی به نفع مردم فلسطین و به نفع مردم اسرائیل بر این تحولداشته باشد.

حسن صالحی: مرگ آرمیتایک‌بار دیگر جامعه را تکان داد. در مراسم خاک‌سپاریآرمیتا،در شعاردهی‌های شبانه و در مدیای اجتماعی مردم و چهره‌ها و سلبریتی‌ها موج تازه‌ای از اعتراض و مقابله با حکومت قاتل آرمیتا و آرمیتاها را شروع کردند. از سوی دیگر در سطح جهانی اعتراضات و تظاهرات در دفاع از مردم فلسطین با خواست قطع فوری جنگ در حال گسترش است. به نظر شما چطور این دو جبهه مبارزه را به هم پیوند داد؟    

حمید تقوائی:این دو عرصه مبارزه و اعتراض کاملاً به هم مربوط‌اند.همانطورکه در ابتدای مصاحبه اشاره کردم جمهوری اسلامی هم هدفمبارزات مردم ایران و مشخصاً انقلاب جاریو هم یک پایه این جنگ و یک پای مانورها و تحرکات و فعالیت‌های تروریستی حماس و حزب و الله و حوثی‌هادر یمن و حشدالشعبی‌ها درعراق و غیره است.این واقعیت مبارزات مردم ایران علیه حکومت را به مبارزات جهانی علیه این جنگ پیوند می‌زند. مبارزه مردم ایران علیه جمهوری اسلامی نه‌تنها۸۵میلیون مردم زیر سلطه این حکومت تبهکار را رها می‌کندبلکه می‌تواند نقش بسیار مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در خلاصی مردم منطقه و جهان از شر جنبش ضدانسانی و مافوق ارتجاعی اسلام سیاسی داشته باشد.

مبارزه مردم ایران جزئی از مبارزه مردم جهان علیه نیروهای اسلامی است.نهادهای مبارزاتی و فعالین و مردم ایران دربیانیه‌ها و کامنت‌ها و کلیپ‌هایبسیاریدر مدیای اجتماعیاعلام کرده‌اندجمهوری اسلامی سر مار اسلام سیاسی است وسر مار را باید در ایران کوبید و اینکاملاً درست است. روشن است که با سرنگونی جمهوری اسلامی تروریسم اسلامی حتی اگر کاملاً از بین نرود بسیار حاشیه‌ای و تضعیف خواهد شد. انقلاب زن زندگی آزادیکه تراژدی آرمیتا و بالاگرفتن اعتراضات مردم علیه حکومت قاتل آرمیتا و آرمیتاها یکی از نقاط عطف آن بود،بنا به تعریف و بنا به ماهیت خودش انقلابی است علیه تمام توحش و تمام آن ارتجاع و تحجری که نیروهای اسلامی همه جای دنیا نمایندگی می‌کنند.پیشروی و پیروزی این انقلاب به یکی ازوحشی‌ترین وارتجاعی‌ترینجنبش‌هاییدوران معاصر، یعنی جنبش اسلام سیاسی،نه‌تنها در منطقه و در کشورهای اسلام زده؛ بلکه در سراسر جهان ضربه‌ایکاری وارد خواهد کرد. ازاین نقطه‌نظر انقلاب زن زندگی آزادینقش و جایگاه جهانی مهمی دارد.

نکته دیگری هم که باید اضافه کنم این است که درجنبشی که الانبرای قطع فوری جنگ شروع شدهخواه‌ناخواه موضوع راه‌حل انسانی مسئله فلسطین هم به رویمیزمی‌آیدو مطرح می‌شود. مثلاً در همین قطعنامه اخیر مجمع‌عمومیسازمان مللکه جمهوری اسلامی هم به آن رأی داده است، از راه‌حل دو دولت صحبت شده است.

جمهوری اسلامی ممکن است به این یا آن قطعنامه رأیبدهد؛ ولی از نظر استراتژیک، ازنظر ایدئولوژیک، و درتبلیغاتش مدام بر طبل نابودی اسرائیل می‌کوبد.حماس و حزب‌الله و دیگر نیروهای اسلامی نیزهمین سیاست را دنبال می‌کنند.ازاین‌رو باید گفت تحققراه‌حل انسانی مسئله فلسطینمستلزم این است که جمهوری اسلامی سرنگون شود و انقلاب ایران می‌تواند این کار را بکند. پیروزی انقلاب ایران می‌تواند گام مهمی باشددر جهت حل انسانیمسئله فلسطین.

زمانیکه بساط این نیروهای اسلامی جمع شود دولت‌های فاشیستیمثل دولت نتانیاهو هم میدان و زمینه‌ای برایقدرت‌گیری واین نوع مانورها و کشتارها نخواهند داشت. این معادله دوطرفه است. مردم ایران نمی‌توانند دولت اسرائیل را به زیر بکشنداما می‌توانند جمهوری اسلامی را سرنگونکنندو مشغول همین کار هستند. در واقع مردم ایران،نقش مهمیعلیه دو سوی این جنگ و تخاصم تاریخی،و برایتحقق حل واقعی و انسانی مسئله فلسطین ایفامی‌کنند. 

عنوان مصاحبه شماجنگ غزه وتراژدی آرمیتا است.به نظر من هم جنگ غزهیک فاجعه است و هم کشتارهایی که جمهوری اسلامی در ایران مرتکب می‌شود و یک نمونه تکان‌دهنده‌اشبه‌قتل‌رساندن آرمیتا بود. حکومت جمهوری اسلامی در هر دو این فاجعه‌ها نقش اساسی ای ایفا می‌کند و از همین رو انقلاب زن زندگی آزادی نقش مهمی دارد در پایان بخشیدن به این جنایت در ایران و در منطقه و درسراسر جهان.

این امرمشخصاً وظایف مهمی در برابرنیروهای انقلابی مثل حزب ما و کلیه نهادها و چهره‌هایفعال و دست‌اندرکاردر انقلاب جاری قرار می‌دهد. ما باید تلاش کنیم

  در کنار شعار سرنگونی جمهوریاسلامی و دیگر شعارهای کوبنده انقلاب، شعار قطع فوری جنگ ومحاکمه جانیان این جنگ نیز مطرح شود. جمهوری اسلامی هم به‌عنوان قاتل مردم ایران باید محاکمه بشود وهمبه‌عنوان قاتل مردم فلسطین و اسرائیل و مردم سوریه و عراق و کل مردم منطقه. پرونده سنگینی علیه جمهوری اسلامی در همه این کشورها وجود دارد.مدت‌هاست مردم عراقخواست مشخص قطعدست جمهوری اسلامی ونیروهای وابسته به آن از کشورشان را مطرح کرده‌اند. در سوریه و لبنان هم شاهد اعتراضات مشابهی بوده‌ایم. مبارزه مردم ایران می‌تواند نمونه و الگویی باشد برای مبارزاتمردم منطقه علیه نیروهای اسلامی که زندگی مردم را به جهنمی تبدیل کرده‌اند.

۱ نوامبر۲۰۲۳


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *