تجمع کارگران سکوهای نفتی ابوذر، خارک، مسجد سلیمان

روز ۱۷ مهر کارگران رسمی نفت در سکوهای نفتی ابوذر و منطقه خارک بنا به قرار از قبل تعیین شده و برای پیگیری خواستهایشان دست به تجمع زدند. در روز قبل نیز کارگران سکوی نفتی در مسجد سلیمان با مشارکت کارگران بخش های نظاره گری تجمع داشتند. این اعتراضات بخاطر سقف ‌حقوق ناعادلانه، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰سال شکل گرفته است. کارگران سکوهای نفتی اعلام کرده اند که تا وقتی پاسخ نگیرند هر دوشنبه تجمع خواهند کرد.

فضای اعتراض در میان بخش های مختلف کارگران نفت بالاست. روزهای دوشنبه میتواند روز اتحاد مبارزاتی سراسری در نفت باشد. افزایش حقوقها و مقابله با تعرضات حکومت به زندگی و معیشت کارگران، برخورداری همه کارگران نفت از درمان رایگان با استاندارد بالا و قابل قبول، برچیده شدن بساط پیمانکاران مفتخور و دائمی شدن قراردادهای موقت، پرداخت فورا معوقات کارگران، ایمن شدن محیط های کار و بهبود شرایط کمپ ها و امکانات بهداشتی و زیستی کارگران در مراکز نفتی از جمله خواستهایی است که در اعتراضات بخش های مختلف نفت اعلام شده است. این خواستها میتواند حلقه اتصال اعتراضات بخش های مختلف نفت به یکدیگر باشد. ایجاد شورای سازماندهی اعتراضات کارگران رسمی نفت یک گام مهم در سازماندهی و خبر رسانی مبارزات و اعتراضات این کارگران است و همچون کارگران پیمانی و ارکان ثالث نفت باید این تشکلها را ایجاد کرد.

در اعتراض امروز کارگران در سکوی نفتی ابوذر برخی عوامل هوادار یا وابسته به حکومت لحظاتی بنر حکومت اسلامی را در میان کارگران معترض بدست گرفتند. نباید به آنها اجازه یا میدان داد که دست به چنین تحرکاتی بزنند. پرچم جمهوری اسلامی پرچم خونین و ضد کارگری ارتجاع اسلامی است و هیچ ربطی به کارگر معترض ندارد و فضای اعتراضات را مسموم میکند و مانع حمایت سراسری از کارگران خواهد شد.

اعتراضات در نفت در دل شرایط ملتهب انقلابی جامعه بستر مناسبی برای شکل گرفتن اعتصابات سراسری کارگری است. از این اعتراضات باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۹ اکتبر ۲۰۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *