حجاب سمبل بردگی و سلول انفرادی زنان در تظاهرات ۸ مارچ تورنتو به آتش کشیده شد

روز شنبه ۶ مارس اعضا و فعالین حزب کمونیست کارگری ایران و حزب کمونیست کارگری چپ عراق در تظاهرات باشکوهی که از سوی سازمان کانادایی “آی دبلیو دی” سازمان داده شده بود، شرکت کرده و همراه با دو هزار نفر از مردم و فعالین حقوق زن در کانادا، ۸ مارس، روز جهانی زن را گرامی داشتند.
در اینروز فعالین دو حزب میز کتاب باشکوهی را در دانشگاه تورنتو، جایی که نقطه شروع این راهپیمایی بود، برپا کردند. این میز که با بنر بزرگ “ایران سولیداریتی” و سازمان رهایی زن و سایر عکس ها و تصاویر دو حزب تزئین شده بود، توجه بسیاری از حاضران را بخود جلب کرد و در واقع، شلوغترین میز کتابی بود که در این روز در دانشگاه تورنتو برپا شده بود. فعالین این دو حزب در این میز، با حاضران در مورد آپارتاید جنسی در ایران و ضرورت افشای جمهوری اسلامی بعنوان رژیمی که آپارتاید جنسی را بطور رسمی و قانونی اعمال می کند و همچنین مبارزات کنونی زنان و جوانان ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی به بحث و گفتگو پرداخته و ادبیات و اطلاعیه های این دو حزب را به آنها معرفی کردند. همچنین صدها نسخه از اطلاعیه ها و بیانیه های ویژه ۸ مارس در جریان برگزاری این میز کتاب و نیز در طول مسیر راهپیمایی از سوی فعالین دو حزب میان مردم پخش شد.
در بیرون از محل میز کتاب، “مانیفست آزادی زن” توسط “سوسن احمدی” بزبان انگلیسی برای حاضران خوانده شد که توجه زیادی را برانگیخت و بدنبال آن، از سوی “سامیه عسکری” یکی از کادرهای حزب و در حضور صدها تن از مردم و شرکت کنندگان حجاب آتش زده شد. سامیه عسکری در حالیکه حجاب بر سر کرده بود، ابتدا در سخنانی که بزبان انگلیسی ایراد می کرد، خطاب به جمعیت انبوهی که نظاره گر این صحنه بودند، گفت: « حجاب نماد و سمبل جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی سی سال است که از حجاب بعنوان ابزاری برای سرکوب، بردگی و بیحقوقی زنان بهره می گیرد. این حجاب را زنان انتخاب نکرده اند بلکه بر آنها تحمیل شده است و من می خواهم امروز که مبارزات انقلابی و عظیم مردم ایران جمهوری اسلامی را در معرض سرنگونی قرار داده است، این حجاب را به نشانه انزجار از رژیم آپارتاید جنسی در ایران آتش بزنم». و بدینطریق در حالی که همگان یکصدا شعار “سرنگون باد حکومت آپارتاید جنسی در ایران” سر میدادند، حجاب بعنوان سمبل و نماد حکومت اسلامی با حضور جمعیت آتش زده شد. خبرنگاران متعددی از شبکه های تلویزیونی کانادا هم این صحنه را فیلمبرداری کرده و مصاحبه هایی با سامیه عسکری ترتیب دادند.
پس از آن راهپیمائی به سمت دانشگاه “رایرسون” ادامه یافت و فعالین حزب در خیابانهای شلوغ و پررفت آمد تورنتو با در دست داشتن بنرها و پلاکاردهای حزب به سر دادن شعار پرداختند. سوزاندن حجاب از سوی فعالین حزب باعث شده بود که در طول مسیر راهپیمایی هم توجه مردم بسیاری به حرکت اعتراضی و شعارهایی که از سوی اعضا و فعالین این دو حزب سر داده می شد، معطوف شود. “مرگ بر جمهوری اسلامی”، “مرگ بر رژیم آپارتاید جنسی در ایران”، “زنده باد روز جهانی زن”، “مرگ بر رژیم ضد زن” و … از جمله شعارهایی بود که بزبان انگلیسی در طول مسیر راهپیمایی سر داده شدند.
این تظاهرات که از ساعت ۱۰ صبح شروع شده بود، ساعت ۴ در دانشگاه “رایرسون” خاتمه یافت در حالیکه فعالین حزب یک روز فراموش ناشدنی را در اعتراض به بیحقوقی زنان و آپارتاید جنسی حاکم در ایران پشت سر گذاشتند.
لازم به یادآوری است که روز یکشنبه ٧ مارس تظاهراتی از سوی سازمان علیه تبعیض و سازمان رهایی زن در عراق در میدان “مل لستمن” تورنتو فراخوان داده شده است. همگان را به شرکت در این تظاهرات فرامیخوانیم.

تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری ایران – واحد شرق کانادا
حزب کمونیست کارگری- چپ عراق واحد کانادا
٧ مارس ٢٠١٠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *