جنبش دفاع از توماج صالحی- شهلا دانشفر

توماج صالحی خواننده معروف مردمی با حکم افساد فی‌الارض در خطر اعدام قرار دارد. حکومت منفور اسلامی می‌خواهد او را به‌خاطر صدای رسایش علیه جهنم موجود نابود کند. این خطر باعث شده است که در سطح جامعه اعتراضات و جنب جوش گسترده‌ای در دفاع از توماج به جریان بیفتد.

مردم وسیعاً خواستار آزادی فوری او هستند. توماج باید آزاد شود و اگر گزندی به او برسد حکومت اسلامی باید بداند که با امواج کوبنده‌تر خیزش‌های مردم خشمگینی مواجه خواهد شد. توماج سنبل همه زندانیان سیاسی است. مردم همه‌جا می‌گویند چرا حبس ابد، توماج باید فوراً و بدون قیدوشرط آزاد شود. در عکس‌العمل به این جنب‌وجوش گسترده در دفاع از توماج، سایت حکومتی تسنیم از منبعی مبهم اعلام کرد که حکم توماج به حبس ابد تقلیل داده شده است. این قطعاً تقلایی برای فرونشاندن خشم و اعتراضات مردمی است. اما کور خوانده‌اند. مردم می‌گویند چرا حبس ابد او باید آزاد شود.

این چنین است که جامعه وسیعاً به حمایتش برخاسته است. در خارج کشور نیز روز ۱۶ تیر به‌عنوان روز اعتراضات سراسری در حمایت از توماج اعلام شده و فراخوان‌های متعددی برای آکسیون در این روز داده شده است. در ایران همبستگی با توماج صالحی و علیه اعدام از همه‌جا موج می‌زند. دوباره فریاد شبانه مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه‌ای در محلات و در حمایت از توماج سر داده شروع شده است. شعارنویسی بر دیوارها، محلات و خیابان‌های شهرها، برچسب نویسی اعتراضی در حمایت از توماج صالحی و انقلاب زن زندگی آزادی، آویزان کردن بنر با عکس توماج در خیابان‌ها و پخش تراکت برای آزادی او فراوان دیده می‌شود. ترانه‌های او در مدیای اجتماعی همه‌جا پخش است. معلمان با پخش ترانه توماج در کانال تلگرامی‌شان همبستگی خود را با وی که صدای اعتراضشان بوده اعلام داشتند.

طوفان توییتری نیز در حمایت از او در جریان است. به طور مثال روز ۱۵ تیرماه هشتگ #توماج_صالحی صدهزار بار تویت شده و این کارزار ادامه دارد. همچنین تصاویری از پیام‌های دست‌نویس در شبکه‌های اجتماعی انتشاریافته که بر روی آن‌ها نوشته شده: “توماج صالحی خط‌قرمز ملت ایران”. در همین حال در شبکه‌های اجتماعی فراخوان‌هایی برای اعتراض‌های خیابانی در روز ۱۸ تیرماه هم‌زمان با سالگرد کوی دانشگاه منتشر شده است.

در کنار کارزار حمایت از توماج صالحی، شماری از کاربران نیز با ابراز نگرانی از وضعیت عباس دریس، از معترضان آبان ۹۸ که به اعدام محکوم شده، خواستار آزادی او شده‌اند.

 دادخواهان در کانال تلگرامی خود در حمایت از توماج و همچنین عباس دریس بیانیه داده و همگان را به حمایت از این خواننده محبوب و عباس دریس فراخوانده‌اند. در پیام دادخواهان چنین آمده است:

” هفته‌ای که در پیش است باید در انتظار صدور حکم برای توماج صالحی خواننده مردمی رپ باشیم که به اتهام افساد فی‌الارض و رابطه با دول متخاصم محکوم شده است، اتهاماتی که در طی چندین دهه، سایه مرگ و طناب دار و احکام سنگین قضات حاکم بر ایران می‌شناسیم و زخم‌های عمیقی از آن خورده‌ایم.  

توماج صالحی صدای اعتراض خانواده دادخواهان و همهٔ بخش‌های اعتراضی جامعه بوده است و اعتراض جرم نیست. هنوز داغ عمیق جان‌باختگان #آبان_۹۸ و #نیزار_ماهشهر زنده است که حکم اعدام #عباس_دریس کارگر و پدر چند فرزند در شهر ماهشهر را تأیید کرده‌اند. او کارگر اداره برق ماهشهر بوده و بعد از بیست سال کار اخراج شده و به دست‌فروشی روی آورده و در سال ۹۸ دستگیر شده است و هر لحظه خطر مرگ جانش را تهدید می‌کند. #اعدام حکم مرگ دولتی است و باید به زباله‌دان تاریخ انداخته شود. ما دادخواهان که هر کدام به‌گونه‌ای عزیزانمان را در پی صدور احکام مرگ در زندان‌ها و خیابان‌ها ازدست‌داده‌ایم دیگر نمی‌خواهیم شاهد تعرض دیگری بر تن و جان خود باشیم و از همه مردم و نهادهای حقوق انسان‌ها می‌خواهیم صدای توماج صالحی و عباس دریس باشید! #توماج_صالحی و #عباس_دریس بدون قیدوشرط و فوراً آزاد شوند! #دادخواهان – تیرماه ۱۴۰۲”.

اصفهان با شنیدن این خبرها ناآرام است و مردم در چندین خیابان به تجمع اعتراضی و راهپیمایی فراخوان داده‌اند. توماج صالحی، هنرمند آزادی‌خواه درحالی‌که هیچ جرمی مرتکب نشده، بیش از هشت ماه را در سلول انفرادی وزارت اطلاعات اصفهان تحت بازجویی و فشارهای روحی و جسمی سپری کرده است.

. توماج خواننده رپ است و درد مردم را با زبان هنری زیبایش فریاد زد و گفت رپ صدای اعتراض است. توماج اعتراض را حق مردم خواند و در مورد حق اعتراض و نترسیدن از نقد و اعتراض می‌گوید: ” ابتدایی‌ترین حق شهروندی یک انسان، نقدکردن و اعتراض‌کردن است. اعتراض‌کردن حق جامعه است و باید به وضعیت نامناسب اعتراض کرد. کسی که دزدی و اختلاس کرده است باید بترسد، کسی باید بترسد که مملکت را به این روز کشانده که باعث افسردگی، خودکشی، اعتیاد، سرخوردگی و مهاجرت جوانان و مردم شده است. کسی که به مردم شلیک کرده و دستور شلیک داده باید بترسد. این کشور تعلق به مردم آن دارد و مردم صاحب آن هستند، حق دارند اعتراض کنند. نترسید، کار درست را انجام دهید و از هیچ‌چیزی هم نترسید”.

توماج در ترانه‌هایش از معلم و کودک کار گفت. علیه کودک‌همسری و در دفاع از حقوق زن گفت، از زندان و اعدام گفت، از کوچه‌های جنگ علیه بی‌عدالتی‌ها گفت. توماج صدای رسای اعتراض مردم در کف خیابان است و امروز مردم می‌کوشند که صدای او باشند. توماج نماد دیگری از انقلاب زن زندگی آزادی است و باید فوراً آزاد شود.

توماج صالحی هشت ماه است که در زندان است و اکنون دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده‌اش او را با اتهامات سنگینی مفسدفی‌الارض خوانده است و معنای چنین اتهاماتی در حکومت اسلامی مرگ است. توماج جانش در خطر است به نجات جانش بشتابیم. نابود باد حکومت اعدام و زندان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *