اعتراضات کارگری گسترش می یابد

كارگران در چند روز گذشته در شهرهای شیراز، اصفهان، اروندكنار، ساوه، بندرعباس و شهرری دست به تجمعات اعتراضی زدند

شیراز: اعتراض كارگران صنایع مخابرات راه دور
بنا به اخبار منتشر شده در روزهای اول تا پنجم اسفند هرروزه كارگران مخابرات راه دور در استان فارس، به دلیل تاخیر ١٣ ماهه در پرداخت مطالباتشان در مجاورت كارخانه و مقابل استانداری فارس دست به تجمع اعتراضی زدند. كارگران گفته اند كه به منظور دستیابی به مطالبات خود به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. روز ٥ اسفند کارگران صنایع مخابرات که حدود ٦٠٠ نفر میباشند در حالیکه پلاکاردهائی در دست داشتند، برای جلب توجه مردم در سوتهائی که همراه داشتند دمیدند.

اصفهان: اعتراض کارگران مجتمع فولاد مبارکه
روز ٣ اسفند جمع زیادی از کارگران مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، در اعتراض به عملی نشدن وعده های مدیران و کاهش حقوق، دست به اعتصاب غذا زدند. به گزارش شورای موقت کارگران ذوب آهن اصفهان، صدها نفر از کارگران قرارداد مستقیم این شرکت در اعتراض به کاهش حقوق و مزایا و عملی نشدن وعده های مدیران کارخانه در روزهای ١١ و ١٢ بهمن به نشانه اعتراض از گرفتن غذای خود سر باز زده و دست به اعتصاب غذا زدند. این اعتصابات بیشتر در بخش های فولادسازی و نورد سرد این کارخانه صورت گرفته و قرار است از ١٢ اسفند از سر گرفته شود.

ساوه: اعتصاب ٨٠٠ کارگر شرکت دنا ره سازان
بنا بر خبری كه اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر كرده است، کارگران شرکت دنا ره سازان از روز دوم اسفند ماه در اعتراض به عدم پرداخت چهارماه دستمزد، دست به اعتصاب زده اند و این اعتصاب همچنان ادامه دارد. بنا به این گزارش صبح روز سوم اسفند مدیر عامل شرکت در میان کارگران اعتصابی حاضر شد و به آنان اعلام کرد در روزهای پایانی سال فقط میتواند عیدی قانونی آنان را پرداخت کند و چهار ماه دستمزد معوقه آنان را پس از عید پرداخت خواهد کرد و از کارگران خواست بر سر کارهای خود بازگردند. اما کارگران قاطعانه اعلام کردند تا دریافت تمامی دستمزدهای معوقه خود و تسویه حساب کامل حاضر به بازگشت بر سر کارهایشان نیستند و به اعتصاب ادامه میدهند. شرکت دنا ره سازان حدود دو هفته پیش نیز بمدت سه روز دست به اعتصاب زدند و با این اعتصاب که توام با بستن درب کارگاه با ماشینهای سنگین و جلوگیری از ورود و خروج به محل کارگاه بود، موفق شدند دستمزد معوقه ماههای شهریور و مهر را دریافت کنند.
لازم به یادآوری شرکت دنا ره سازان یک شرکت راهسازی بزرگ است که در حال حاضر مشغول ساخت اتوبان همدان ساوه است و محل کارگاه آن حدود ٢٠ کیلومتری شهرستان ساوه قرار دارد.

بندر عباس: اعتصاب ۶٠٠ کارگر طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس
نیروهای سرکوب مسلح به گاز اشک آور و باتوم در مقابل درب خروجی کارگاه مستقر شده اند.

بنا به گزارش منتشر شده از سوي اتحادیه آزاد کارگران ایران حدود ۶٠٠ کارگر طرح توسعه پالایشگاه بندر عباس در اعتراض به عدم پرداخت ۵ ماه از دستمزدهای خود از روز اول اسفند ماه دست به اعتصاب زده و این اعتصاب همچنان ادامه دارد. بنا به این گزارش پس از شروع اعتصاب کارگران در روز اول اسفند ماه، رئیس کارگاه شرکت ئی سی سی به میان کارگران آمد و با وعده پرداخت یکماه از دستمزدهای معوقه کارگران در روز ۵ اسفند ماه، از آنان خواست تا بر سر کارهای خود بازگردند. اما کارگران این وعده را قبول نکردند و خواهان پرداخت تمامی دستمزدهای معوقه خود شدند و به حرکت اعتراضی خود ادامه دادند. طبق این گزارش تداوم اعتصاب کارگران در روزهای ٢ و ٣ اسفند، حراست پالایشگاه اقدام به تهدید کارگران کرده و نیروهای انتظامی مسلح به گاز اشک آور و باتوم و سایر سلاحها نیز در مقابل درب خروجی کارگاه مستقر شده اند و از خروج کارگران به بیرون از پالایشگاه ممانعت میکنند. لازم به یادآوری است، کارگران طرح توسعه پالایشگاه بندر عباس روز ١٩ آبانماه امسال نیز دست به اعتصاب زدند و با این اعتصاب موفق شدند دستمزد شهریور ماه خود را دریافت کنند و از آن زمان تا کنون این کارگران هیچ دستمزدی دریافت نکرده اند.

اروندكنار: اعتصاب پرسنل شهرداری اروند کنار
اعتراض کارکنان و پرسنل شهرداری اروند کنار، شهرداری این شهر را برای دومین روز به تعطیلی کشاند. بنا به گزارش منتشر شده توسط سایت خبری سفیر، حدود ١٥٠ نفر از پرسنل شهرداری اروند کنار در استان خوزستان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای خود دست به اعتصاب زدند. معترضان خواستار پرداخت مطالبات ٤ ماهه خود از شهرداری هستند.
اینها تنها گوشه ای از اعتراضات کارگری در چند روز گذشته است که در مراکز و شهرهای مختلف کشور در جریان بوده است. حزب کمونیست کارگری کارگران مراکز مختلف کشور را به اعتصابات بزرگ و سراسری حول افزایش دستمزدها و برای گرفتن دستمزدهای معوقه فرامیخواند و از همه مردم بویژه اعضای خانواده های کارگران میخواهد در تجمعات اعتراضی آنها فعالانه شرکت کنند.
آزادی، برابری، حکومت کارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی
حزب کمونیست کارگری ایران
٥ اسفند ١٣٨٨، ٢٤ فوریه ٢٠١٠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *