تظاهرات مردم زاهدان و اعتراض صاحبان اراضی در تبریز و اعتراض کارگران هپکو

روز ۱۹ خرداد بار دیگر مردم در شهر زاهدان همچون جمعه های دیگر به خیابان آمدند و با سردادن شعارهای ضد سرتاپای حکومت و راهپیمایی در خیابانهای شهر ادامه انقلاب را فریاد زدند. یک جنبه مهم شعارهای مردم زاهدان در این روز علیه سرکوبگری های حکومت و اعدام ها و تاکید بر ایستادگی و ادامه اعتراضات بود. از جمله مردم شعار میدادند: “قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان”، ” نه سلطنت نه رهبری دموکراسی برابری”، “مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر”، “می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت”، ” سلطنت ولایت، یکصد سال جنایت “، و “مرگ بر خامنه‌ای”، “اتحاد،انقلاب، آزادی”. در این حرکت اعتراضی، مردم بنرهایی با مضمون اعتراض به سرکوبها و ادامه مبارزاتشان در دست داشتند. طبق گزارشات در جریان این حرکت اعتراضی نیروهای نظامی و لباس شخصی ها در خیابان مجیدیه واقع در منطقه شیرآباد، منطقه غدیر، فلکه خیام و توحید دست‌کم ۹ نفر را که اکثراً زیر ۱۸ سال بوده‌اند، دستگیر کرده اند. . اسامی ۹ نفر از آنها عبارتند از: یاسر توتازهی، علی زردکوهی، حامد ریگی، عبدالله خروت، ابراهیم گرگیج، علی ریگی، روح‌الله شه‌بخش، حامد خارکوهی و سعید گرگیج.

زاهدان یک کانون داغ انقلاب است. این کانون را باید تقویت کرد و گسترش داد. به هر شکل ممکن از اعتراضات مردم جسور این شهر در سراسر کشور حمایت کنیم.

بنا به گزارش دیگری سه نفر از جوانان معترض در سیستان و بلوچستان به اسامی “حسین کاشانی”، “عادل گرگیج” و “علی‌احمد بریچی” که در مهر ماه سال گذشته در دزاپ (زاهدان) دستگیر شده بودند، به اتهام محاربه در دادگاه بدوی محاکمه و هرکدام به ده سال نفی بلد (زندان در تبعید) در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل محکوم شده ا‌ند. این سه جوان اکنون در زندان زاهدان بسر میبرند و از دوستان “خدانور لجه‌ای” بوده و در دوره‌ی بازداشت، برای اخذ اعتراف اجباری، شدیدا مورد شکنجه قرار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی در برابر اعتراضات قدرتمند مردم زاهدان تلاش میکند با سرکوب و اعدام مقابله کند و در این استان جوانان بسیاری را به قتل رساند و جوانان بسیاری هم در بازداشت هستند و بعضا در زیر خطر اعدام. علیرغم این مردم استوار ایستاده اند و کوتاه نمی آیند.

روز گذشته همچنین مالکان اراضی و خانه های شهرک فاز ٢ خاوران تبریز همزمان با سفر رئیسی به این شهر، ورود وی به فرودگاه را به صحنه اعتراض خود تبدیل کردند. حدود صد و هشتاد نفر از آنها در اعتراض به اینکه سالهاست در بلاتکلیفی مالکیت اراضی خود بخاطر الحاق فاز دوم این شهرک به شهر تبریز بسر میبرند دست به اعتراض زدند. بنا بر خبرها سال پیش معاون فنی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص گفته بود:”پیشنهاد کردیم تا فازدوم شهرک خاوران به صورت ویلایی-مسکونی طراحی شود و اطمینان داریم که این راهکار می‌تواند به نتیجه برسد”. اما در این بساط دزد بازار شهرداری تبریز مانع انجام آن شده و طبق سیستم امتیاز بندی برای اراضی و تصمیم ساخت” خانه های ویلایی” مورد نظر شهرداری تبریز که در این منطقه ساخته میشود، تماما در دست مافیای محلی حکومت است. در همین رابطه مالکان این اراضی و واحدهای مسکونی در شهرک دوم خاوران طی دو سال گذشته بارها دست به اعتراض زده اند و جوابی نگرفته اند.

آخرین خبر امروز مربوط به تجمع اعتراضی کارگران هپکو است. کارخانه ای که یکی از کانون های داغ اعتراضات کارگری طی سالهای متوالی بوده است. امروز بیستم خرداد ماه کارگران هپکو در اعتراض به افزایش سن بازنشستگی و سخت تر شدن شرایط بازنشستگی پیش از موعد کارگران و بندهای ضد کارگری برنامه “هفتم توسعه” حکومت که تعرضی به کل جامعه است در محوطه‌ی شرکت تجمع کردند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *