کیوان جاوید: بحران ساختاری در حزب جمهوریخواه آمریکا

خبرها حاکی از این است که “  دونالدترامپ،نامزدپیشتازحزب جمهوریخواه درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا،ازنحوه انتخاب نامزد نهایی حزب انتقادکرده وگفته است که احتمال دارد به عنوان نامز دمستقل مبارزات انتخاباتی را ادامه دهد.”

موشک فاشیسم در آمریکا به پرواز در آمده است. حزب جمهوریخواه در بد دورانی قرار دارد. جامعه آمریکا به دلیل بحران های اقتصادی مداوم کاملا دو قطبی شده است و سرمایه داران بزرگترین تهاجم اقتصادی را به زندگی مردم سازمان داده اند. تهاجمی که از زمان بحران اقتصادی ۱۹۳۰ تاکنون کم سابقه بوده است.

بحران اقتصادی در آمریکا همه جهان سرمایه داری را در نوردیده و قدرت اقتصادی و همینطور قدرت سیاسی و ایدئولوژیک آمریکا در جهان را بطور جدی زیر سئوال برده است. دیگر «رویای آمریکایی» در هیچ کجای جهان و از جمله در خود آمریکا تاثیر چندانی بر افکار عمومی ندارد.

از سوی دیگر جامعه آمریکا در ابعاد بسیار وسیع  به سوسیالیسم توجه نشان میدهد و این توجه عمومی آنچنان قوی است که حتی باعث شده در حزب دمکرات آمریکا «برنی سندرز» با شعار سوسیالیستی کمپین انتخاباتی خود را شروع کند و با نام «من یک سوسیالیست هستم» به جنگ دیگر رقبای خود برود.

انتخابات در آمریکا همیشه با یک دو قطبی جمهوریخواه و دمکرات  روبرو بود. حالا نیروی سوم با شعار عدالت اجتماعی و کنار زدن یک درصدی ها در عرصه سیاست و اقتصاد وارد نبرد اجتماعی شده است. هر چند این نیروی سوم حزب خودش را ندارد اما فشار سنگینی به راست متحزب در دو حزب اصلی  تحمیل کرده است.

یک راه برون رفت از این وضعیت پدیده ترامپیسم است. رجعت به فاشیسم و آمریکا محوری کور و خارجی ستیزی و ضدیت با زنان بخشی از پلاتفرم راست افراطی در آمریکا است که ترامپ پرچم آن را بدست دارد. در شرایط بحران سرمایه داری اگر نیروی چپ سازمان یافته و در ابعاد وسیع اجتماعی به میدان نیاید، فاشیسم و راسیسم می تواند موقتا میدان دار شود و جامعه را به انحطاط بکشاند.

سرمایه داری آمریکا یک بار با سقوط شوروی و بلوک شرق برای حفظ برتری سیاسی و اقتصادی خود بر جهان، تهاجم خونین خود به عراق  را سازمان داد و فاجعه جهانی آفرید. شکست این استراتژی، باعث خلق تروریسم هار اسلامی ازنوع داعش شد و حتی به هژمونی آمریکا در میان متحدین سنتی اش در خاورمیانه ضربه جدی زد. طوری که حالا حتی عربستان و ترکیه نیز مستقل از سیاست آمریکا در منطقه عمل می کنند. امروز علیرغم اینکه ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود برای غلبه بر مشکلات داخلی و خارجی آمریکا موشک و بمب و هواپیمای فوق بیشترفته آمریکا را به رخ می کشد اما حتی در حزب جمهوریخواه نیز این سیاست خریداری ندارد و ترامپ بز گر کمپ جمهوری خواهان آمریکا شده است.

آنچه هویدا است، نه قدرت فاشیسم، که قدرت چپ  اجتماعی است که فضای سیاسی در آمریکا را به تکان در آورده است. قدرتی که باید متحزب شود تا جامعه آمریکا را در قدم اول از این نابرابری و این ستم طبقاتی رها کند. با توجه با واقعییات موجود در آمریکا باید اضافه کرد موشک فاشیسم در این کشور سوخت کافی برای پرواز نخواهد داشت و بلند نشده سقوط  می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *