۲۶ فروردین: روز بی حجابی سراسری

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۳۸۶

امروز ۲۶ فروردین روز اعتراض به طرح جدید حجاب حکومتی تحت عنوان طرح “تذکر لسانی” است. فراخوان اعتراض سراسری به این طرح از سوی شماری از تشکلها و جمع های دانشجویی داده شده است. در پاسخ به این فراخوان دانشجویان دانشگاهها از جمله در امیرکبیر، پلی تکنیک و خوارزمی بدون حجاب در کلاسهای درس حاضر شدند. در جلوی درب ولیعصر پلی تکنیک نیز از صبح این روز نیروی سرکوب بسیاری مستقر شده و پوشش دختران دانشجو را کنترل میکردند و همزمان همین وضعیت در “درب سعید” دانشگاه با دانشجویان امیرکبیر برقرار بود.

همچنین در تصاویر منتشر شده در مدیای اجتماعی از تهران و رشت و دیگر شهرها زنانی را می بینیم که بی حجاب به خیابان آمده و با پیاده روی جمعی به این روز اعتراضی پیوسته اند. بعلاوه کلا نداشتن حجاب به پدیده ای اجتماعی تبدیل شده و بخش اعظم زنان حجاب ندارند و نداشتن حجاب یک شکل سراسری مبارزه علیه آپارتاید جنسی و حجاب اجباری و کلا حکومت اسلامی است.

در اعتراض به حجاب اجباری همچنین ۹۰ تن از فعالین مدنی، سیاسی، حقوق بشری و خانواده‌های دادخواه داخل کشور بیانیه ای داده اند. که در بخشی از آن چنین آمده است:”حماسه‌ای که در ماه‌های اخیر با شعار #زنزندگیآزادی آفریدید، در تاریخ مبارزات ایرانیان بر ضد استبداد مذهبی و دیکتاتوری، ماندگار، و سرنوشت ملت را بسوی آزادی و دموکراسی رهنمون گردید، این‌بار بجای هشدار به سران حکومت خودکامه‌ای که از دین ابزاری برای سرکوب آزادی ساخته است، شما ملت قهرمان ایران را مخاطب قرارداده، و با شما هم‌پیمان می‌شویم که در حفظ و پاسداری از آزادی در انتخاب پوشش و شادی عمومی که با ایثار خون و جان و تحمل زندان و شکنجه و اعدام بدست آمده، و اولین دستاورد ارزشمند #قیام_مهسا است، تا رسیدن به آزادی و دموکراسی تا پای جان بکوشیم. …ما برای تحقق شعار “زن، زندگی، آزادی”، و رسیدن به جامعه ای آزاد و سالم و مرفه مبارزه خواهیم کرد، و در پاسخ به تهدیدات نیروهای سرکوبگر تاکید می‌کنیم که از صبح شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در کنار بانوان ایرانی برای آزادی پوشش خواهیم بود، و پاسخ توهین به بانوان نیک سرشت ایرانی دفاع مشروع است، و عواقب آن به عهده رژیم می‌باشد. ضمنا از باورمندان گرامی حجاب می‌خواهیم؛ صف خود را از سرکوبگران جدا کنند، تا در ننگ و شرمساری حکومت شریک نشوند.زن، زندگی، آزادی”.

در ادامه طرح جدید حجاب اجباری خبرها از پلمب ۷ کافه و رستوران در سوادکوه به دلیل آنچه “رواج کشف حجاب و عدم رعایت شئونات اسلامی” میخوانند، بودیم. طبق گزارشات حکومت در شهرهای مختلف تحت همین عنوان اقدام به تعطیلی کافه و رستوران ها و پلمپ کردن مغازه ها کرده است. اما مردم در این مورد هم ساکت نیستند. جدالی سخت بین مردم و حکومت در جریان است. از جمله در آمل سه روز پیش در اعتراض به پلمپ کردن یک کافه توسط مامورین حکومتی، مردم بسیاری از زنان بیحجاب و مردان در مقابل کافه جمع شدند و با رقص مختلط خود جواب دندان شکنی به حکومت آپارتاید جنسی حاکم و حجاب اجباری دادند. مردم در پست های خود در مدیای اجتماعی نوشتند:”خیابانها را نمیتوانند پلمپ کنید”.

مقابله با حجاب یک عرصه مهم جنگ مردم با حکومت اسلامی و انقلاب زن زندگی آزادی است. حجاب پرچم حکومت اسلام و به گفته خود حکومتیان خاکریز اولشان است که توسط مردم فتح شده است و امروز حکومت میکوشد این سنگر را باز پس بگیرد. اما مردم این سمبل تحقیرزنان و کل بساط آپارتاید جنسی حاکم را به چالش کشیده و جنگی سخت در خیابان و دانشگاه و در محل کار و همه جا جاریست. حکومت آپارتاید جنسی جمهوری اسلامی را با کل قوانین ارتجاعی اسلامی و دستگاه سرکوب و جنایتش باید به زباله دان تاریخ سپرد. زنده باد انقلاب زن ، زندگی، آزادی

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵ آوریل ۲۰۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *