حمید تقوائی: فتوا علیه چهارشنبه سوری

 

خامنه ای در مورد چهارشنبه سوری فتوا داده است که “چهارشنبه سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و مناسب است از آن اجتناب شود.”

چهارشنبه سوری آمد و رفت اما روسیاهی به حکومت ماند. در چهارشنبه سوری امسال هم  به سیاق هر سال مردم به کوری چشم حکومت ماتم و عزای اسلامی جشن گرفتند و شادی کردند و از روی آتش پریدند.

یک انگیزه و اصرار مردم برای برپائی مراسم چهارشنبه سوری همین نوع فتواهای خامنه ای است. در جمهوری اسلامی چهارشنبه سوری نیز مانند جشن های دیگری که مردم به بهانه های مختلف  بر پا میکنند به یک حرکت سیاسی و اعتراضی تبدیل شده است. نفس شادی و جشن و رقص و موسیقی با موجودیت جمهوری اسلامی منافات دارد و آنرا به لرزه میاندازد.  خامنه ای درست میگوید. چهارشنبه سوری  شرعی نیست  اما این نه تنها مانع مردم نمیشود بلکه برعکس علت روی آوری وسیع مردم به این جشن دقیقا همین است. “چهار شنبه سوری هیچ مبنای شرعی ندارد” درواقع اعلام اینست که حکومت شرعی جمهوری اسلامی هیچ مبنا و پایگاه اجتماعی ندارد!

اما این جهاد آیت الله ها علیه چهارشنبه سوری وقتی به یک کمدی تمام عیار بدل میشود که مردم را به پرهیز از خرافه دعوت میکنند! ناصر مکارم شیرازی میگوید “افراد نادان آداب خرافه‌ای مثل چهارشنبه‌سوری را وارد زندگی کرده‌اند که باید از آن پرهیز کرد … اشخاصی که ترقه‌های پر سر و صدا در خیابان پرتاب می‌کنند، بدانند باید در روز قیامت پاسخگوی اعمال خود باشند!”

مردم را از روز قیامت میترسانند اما ترسشان از مردمی است برای بزیر کشیدن حکوت جهل و خرافه  خود را آماده میکنند.

حکومت اسلامی از هر جهت و از هر نقطه نظر در نقطه مقابل آمال و خواستها و سبک زندگی مردم ایران قرار دارد و چهارشنبه سوری و جشن نوروز یکی از این نقطه تقابل ها است. سازمان ملل در آخرین گزارشی که بمناسبت روز شادی، اول فروردین، منتشر کرده است ایران را از نظر سطح شادی در میان ١٥٦ کشور در رتبه ١۰٥ قرار داده است. علت اصلی قرار گرفتن ایران در آخرین رده های کشورهای شاد حکومت ماتم و عزای جمهوری اسلامی است. با بزیر کشیدن  جمهوری اسلامی، ایران به صدر لیست کشورهای شاد دنیا صعود خواهد کرد!

۱٦مارس ۱٦

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *