نسان نودینیان ، دولت یازدهم بعد از برجام: بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی و رفاهی دولت یازدهم این روزها سخت بیمار است!

 

بیکاری میلیونی و عدم تحقق پروژه های اجتماعی و رفاهی دولت یازدهم بعد از برجام و یا دوره پسا تحریم دامنه چالش کارکنان و کارگران را عمیق تر کرده است.

٢٣ اسفند(کانال تلگرام خبر آنلاین)  جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اسلامی در نشست شورای عالی پیشکشوتان اتاق بازرگانی اعلام کرد: سال ٩٤ سخت‌ترین سال اقتصادی دولت بود. جهانگیری میگوید؛ من تقریبا در بیشتر سال‌های اقتصادی کشور بوده‌ و شرایط را دیده‌ام، هیچ سالی به سختی سال ٩٤ نبود برای پرداخت حقوق کارمندان وزارت نفت در اسفند ماه وام بانکی گرفتیم،  میلیون‌ها نفر بیکار در کشور داریم و از سال آینده سالی یک میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت،  در سال گذشته قدرت خرید مردم شهری ١٥درصد و روستایی ٢٩ درصد کاهش یافته است.

جهانگیری معاون روحانی در دولت یازدهم گفته؛« میلیون‌ها نفر بیکار در کشور داریم و از سال آینده سالی یک میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت(خبر آنلاین)». و روحانی ٢٢ اسفند در سایت مهر گفته است؛«   من از اقتصاددانان، محققین و اساتید دانشگاه می خواهم آمار اشتغال پائیز ٩٤ در مقایسه با اشتغال پائیز ٩٢ را نگاه کنند. در فاصله این دو سال تعداد شاغلین در کشور یک میلیون و ١٧٩ هزار نفر افزایش یافته است؛ یعنی تقریبا در دو سال گذشته، سالی ٦٠٠ هزار اشتغال درست شده البته ما نیاز به اشتغال یک میلیون نفر و رونق اقتصادی داریم».

گاهی آدم می ماند دم خروس را باور کند یا قسم حضرت عباس را. معاون پسا برجام میگوید میلیونها بیکار داریم و سالانه یک میلیون بیکار داریم، رئیس جمهور اسلامی میگوید سالانه ٦٠٠هزار شغل ایجاد شده.

خودی های درون دولت یازدهم در سایت مهر ٢٢ اسفند میگویند؛« به برخی دلایل محکم نمی توان به عملکرد اشتغالی دولت تدبیر و امید نمره خوبی داد؛ اولا اینکه دولت در بیش از دو سال از فعالیت خود هیچگونه طرح و برنامه روشنی برای اشتغال زایی ارائه نکرده و مشخص نیست مشاغلی که از آنها یاد می بر‌ند و در آمارها آمده، در چه بخش‌هایی و با چه کیفیتی ایجاد شده است؟ آیا اساسا می توان مشاغل فصلی، دوره ای، مقطعی و کوتاه مدت را اشتغال‌زایی با حاشیه امنیت مناسب دانست. اشتغال‌زایی میلیونی بدون رشد اقتصادی! همچنین این موضوع مورد توجه است که اگر قرار باشد در دو سال گذشته به صورت مرتب در هر سال ٦٠٠ هزار شغل پایدار و قابل شمارش ایجاد شده باشد، یعنی اینکه هر ساله باید ٦ درصد رشد اقتصادی اتفاق افتاده باشد ولی چنین رشدی حاصل نشده است؛ مگر اینکه بگوییم اشتغال بدون رشد اقتصادی ایجاد شده است! البته محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، نرخ رشد اقتصادی در نه ماهه امسال را ٠.٧ درصد اعلام کرده است؛ نرخ رشدی که در سال ٩٣ حدود ٣ درصد گزارش شده بود.»؟

علی ربیعی وزیر کار درباره وضعیت اشتغال زایی در سال گذشته گفته بود: ٦٠٠ هزار شغل ایجاد شده که ٢٠٠ هزار مورد نیز از مشاغل موجود نابود شد؛ بنابراین وی ٤٠٠ هزار اشتغال ایجاد شده سال گذشته را متناسب با نرخ رشد اقتصادی ٣ درصدی دانسته بود. پس حالا نمی توان ایجاد یک میلیون و ١٧٩ هزار شغل را بی ارتباط با رشد اقتصادی دانست.

آمارهای جدید از بیکاری جوانان؛ جدیدترین نرخ‌های بیکاری نشان می دهد نرخ عمومی بیکاری جوانان بیش از ٢ برابر نرخ عمومی کشور به میزان ٢٢.٧ درصد است. این نرخ در مورد مردان جویای شغل ١٨.٧ درصد است. در بین استان‌های کشور نیز چهارمحال و بختیاری با ٣٦.٩ درصد، کردستان با ٣٠.١ درصد، کرمانشاه با ٤٠.١ درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ٤١.٨ درصد، گیلان ٣٠.٧ درصد، لرستان ٣٤.٧ درصد و مازندران با ٣٥.٥ درصد؛ بالاترین نرخ‌های بیکاری جوانان سنین ١٥ تا ٢٩ سال را دارا هستند. این نرخ در مورد جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله به ٤٤.٥ درصد در کهگیلویه و بویراحمد و مازندران نیز رسیده است. در بخش زنان نرخ بیکاری ١٥ تا ٢٤ ساله در چهارمحال و بختیاری به ٧٤.٨ درصد رسیده و در این زمینه یک رکورد ایجاد شد. بالاترین نرخ‌های بیکاری زنان ١٥ تا ٢٤ ساله در استان‌های ایلام با ٦٨.٣ درصد، چهارمحال و بختیاری ٧٤.٨ درصد، خوزستان ٥٨ درصد، کردستان ٥٠.٥ درصد، کرمان ٦٣.٤ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ٥٦.٦ درصد، گیلان ٥٩.٦ درصد، لرستان ٦٢.٢ درصد، مازندران ٦١.٢ درصد، مرکزی ٥٠.٨ درصد و همدان با ٥١.٤ درصد به ثبت رسیده است.

میگویند؛ که شخصی در مجلسی دروغی گفت. دیگری برای اینکه او را رسوا کند، گفت: آن‌که ته کلاهش سوراخ دارد دروغ گفت. این شخص فوراً دست به کلاه خود بُرد که ببیند سوراخ کجاست. این داستان در ارتباط با سخنان روحانی در مورد اشتعال زایی و ایجاد فرصت های شغلی او ایراد شده، نزدیک است.

ما میگوییم دروغ گو کم حافظه است و مزور!

افزایش بیکارسازی و اخراج میلیونی و ایجاد نشدن فرصت های شغلی سالانه بیش از یک میلیون از جوانان تحصیلکرده،  بحران بیکاری را به بزرگترین چالش اجتماعی دولت پسابرجام در جامعه تبدیل کرده است. تیر دشمنی پسا تحریم روحانی با تعیین  دستمزدهای ٩٥ چیزی بیشتر از ٨٠٠هزارتومان بر بدن میلیون ها نفر از کارگران و خانواده هایشان نشست! فقر بیشتر، استثمار وحشیانه بی شائبه با اعمال بیشترین ریاضت کشی اقتصادی پیام دولت پسا برجام است.

دولت پسا برحام با پرداخت نکردن چندین ماه حقوق و مزایای کارگران و کارکنان و بیکاری میلیونی زندگی چندین میلیون از مردم را بگرو گرفته است!

گزارش اول از سایت تسنیم؛ اسفندماه در حالی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند که پرسنل بیمارستان‌های کهگیلویه‌ و بویراحمد نه ماهی می‌شود که مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند، مطالباتی که این روزها رقمش از ٦٠ میلیارد تومان هم می‌گذرد.

پس از گذشت حدود دو سال از اجرای  طرح تحول نظام سلامت پرسنل بیمارستان‌های کشور به عنوان کسانی که بیشترین بار اجرای طرح تحول را به دوش می‌کشند هر روز در گوشه‌ای به عدم پرداخت مطالباتشان اعتراض می‌کنند. و در روزهایی که طرح تحول نظام سلامت تنها جولانگاه دولت یازدهم برای سرپوش گذاشتن بر وعده‌های بی‌شمار تحقق‌نیافته این دولت است، این طرح در اجرایی‌کردن تعهدات خود به سپیدجامگان(پرستاران و کارکنان بیمارستانها) جامعه می‌لنگد و شاید اینگونه بتوان گفت که بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی و رفاهی دولت یازدهم این روزها سخت بیمار است.استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از این امر مستثنی نبوده و همین هفته پیش بود که پرسنل بیمارستان شهید بهشتی یاسوج در اعتراض به عدم دریافت مطالباتشان تجمع کردند، تا چند روز پس از آن نیز پرسنل بیمارستان امام سجاداین شهر دست به اعتراض زده و خواهان دریافت حق و حقوقشان شوند. یکی از کارکنان بیمارستان امام سجاد اظهار داشت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، حجم مراجعه‌کنندگان این بیمارستان ١٠ تا ١١ درصد افزایش و به تبع آن حجم کار کارکنان بیمارستان افزایش یافت، اما حجم نیروی کار به این تناسب افزوده نشد. حجم بالای کار و نبود نیروی کار کافی سبب کاهش انگیزه پرسنل برای ادامه کار شد. وی پرستاران را مهم‌ترین اعضای کادر درمان دانست که بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت بیشترین بار کاری را بر دوش می‌کشند و گفت: تنها منبع درآمد این قشر شیفت‌های فشرده کاری در بیمارستان است. این عضو کادر درمان بیمارستان امام سجاد یاسوج با بیان اینکه معوقات و کارانه پرسنل بیمارستان امام سجاد حدود نه ماه است که پرداخت نشده، تصریح کرد: مسئولان علت اصلی عدم پرداخت مطالبات ما را عدم پرداخت مطالبات دانشگاه علوم‌پزشکی توسط بیمه‌های تأمین‌اجتماعی و خدمات‌درمانی می‌دانند. وی با اشاره به نزدیکی به ایام عید نوروز و نیاز پرسنل بیمارستان به معوقات پرداخت‌نشده خود، گفت: در جلساتی که با رئیس و مدیر داخلی بیمارستان برگزار شد از آنها خواستیم مطالباتمان را پرداخت کنند زیرا با دست خالی نمی‌توان کار کرد. وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بهتر است به جای انجام ساخت‌وسازها حقوق پرسنل بیمارستان‌ها را پرداخت کند.

گزارش دوم؛ عدم پرداخت مطالبات پرستاران بیمارستان های تهران! مجتمع بیمارستانی خمینی تهران از شهریور به این طرف هنوز کارانه و اضافه کار پرستاران را نداده است. بیمارستان های شریعتی و سینا هم از مهر ماه، مطالبات پرستاران را نداده اند. سازمان نظام پرستاری،دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری تهران، از مسئولین ارشد وزارت بهداشت خواست در هنگام پرداخت کارانه کادر درمانی بیمارستان ها فقط به فکر پزشکان نباشند و معوقات پرستاران را نیز پرداخت کنند. در تهران، تعداد بیمارستان های دانشگاهی که کارانه و اضافه کار پرستاران را توانسته اند به روز پرداخت کنند، به اندازه انگشتان یک دست هم نیست. وی با انتقاد از وزارت بهداشت که با چنگ و دندان به دنبال تامین پول لازم برای پرداخت مطالبات پزشکان است، افزود: بیشترین تاخیر در پرداخت کارانه پزشکان حداکثر ٣ ماه است، اما پرستاران حداقل ٦ ماه طلب دارند. پرستاران الان فقط حقوق دریافت می کنند و خبری از کارانه و اضافه کار نیست. مجتمع بیمارستانی خمینی تهران از شهریور به این طرف هنوز کارانه و اضافه کار پرستاران را نداده است. بیمارستان های شریعتی و سینا هم از مهر ماه، مطالبات پرستاران را نداده اند.

مردم می گویند در کمتر خانواده ای می توان سراغ گرفت که دستکم یک جوان بیکار آن هم تحصیل کرده دانشگاهی نداشته باشد. جوانانی که دستکم ٢ تا چند سال از بهترین سال های عمرشان را در کلاس های درس گذرانده به این امید که بتوانند ورود بهتری به بازار کار داشته باشند، اما حالا شرایط برعکس شده و آنها نه تنها در رشته های مرتبط با خود، بلکه در سایر رشته ها نیز جایی برای ار پیدا نمی کنند. در حالی که نرخ بیکاری عمومی کشور در پاییز سال ٩٢ به میزان ١٠.٣ درصد بود، نرخ بیکاری جوانان ٢٤.٣ درصد بوده است، همچنین نرخ عمومی بیکاری در پاییز سال ٩٤ به میزان ١٠.٧ درصد و نرخ بیکاری جوانان نیز ٢٥.٤ درصد بوده، بنابراین بیکاری جوانان در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید همچنان بیش از دو برابر نرخ عمومی کشور است و این موضوع نشان می دهد که تلاش‌ها برای حل بحران بیکاری مهمترین گروه جوینده شغل در کشور، ناکافی و تقریبا کم اثر بوده است.

مردم اشتغال درخواست می کنند و بیکاری به عنوان بزرگترین و جدی ترین معضل خانواده ها  است. رئیس جمهور اسلامی در نشست خبری دو روز پیش خود با رسانه ها اعلام کرد قیمت فروش نفت از ١٢٠ میلیارد دلار به ٢٠ میلیارد دلار کاهش یافته و حالا مشخص نیست با این وضعیت افت شدید درآمدی، چگونه می توان به صورت میلیونی اشتغال زایی کرد حتی اگر بتوان چنین برداشتی را از گزارشات مرکز آمار ایران استخراج کرد؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *