نسان نودینیان: در حاشیه اخبار کارگری

p44-Nesan_Nodinyan

اعتراضات گسترده کارگری!

در هفته گذشته اوایل اسفند ماه ٩٤تا ١٩ اسفند اعتراضات کارگری در مراکز صنعتی و تولیدی بشکل سیستماتیک در جریان بوده است.

مضمون اعتراضات؛

١)) اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای شغلی. در مزاکز کارگری کارفرماها تحت حمایت دولت و ارگانهای امنیتی به بهانه پایین بودن عرضه تقاضا از پرداخت حقوق و مزایای گارگران سرپیچی میکنند. در تعدادی از کارخانه ها حقوق و مزایای کارگران تا یکسال و بیشتر پرداخت نشده است.

٢)) علیه اخراج و بیکارسازی، همچنانکه از مضمون اعتراضات سه هفته گذشته پیداست، بخشی از اعتراضات کارگران برخواسته از محیط کار اعتراض علیه بیکاری و اخراج بیان شده است. یکی از چالشهای دولت یازدهم بیکاری میلیونی تحصیلکردگان است. ایجاد فرصتهای شغلی و عدم شانس استخدامی به معضل اصلی اجتماعی ــ طبقاتی در شرایط کنونی تبدیل شده، دولت یازدهم روحانی با بزرگترین بحران بیکاری درگیر است. فرصت های شغلی ایجاد نمیشود و هر روز بر تعداد بیکاران افزوده، میشود. در مراکز کارگری، معادن و کارخانه ها هر رزو تحت عنوان “بلاتکلیفی” شغلی دسته دسته کارگران را اخراج و تحت نام مرخصی اجباری روانه خانه هایشان میکنند. علیه احراج و بیکارسازی ها کارگران در کارخانه ها و مراکز کار با اقدامات ابتکاری و در اشکال اعتصاب موانع اعتراضی علیه بیکارسازی ها را در دست گرفته و عملا در چند مورد موفق به جلوگیری از اخراج ها شده اند.

٣)) عدم تامین و پرداخت نکردن بیمه درمانی کارگران توسط کارفرماها، کماکان عرضه جدی اعتراضات گارگران در ایندوره است.

٤)) عدم پرداخت پول به سازمانهای بیمه گر به منظور پرداخت هزینه های دارو و دیگر امکانات پزشکی عرصه رو در رویی کارگران با دولت و کارفرما را رقم زده است. یک مسئول انجمن داروسازان گفت: عدم پرداخت مطالبات این سازمان بیمه‌گر یعنی اینکه داروخانه‌ها دیگر قادر نخواهند بود داروی بیماران را با دفترچه‌های بیمه تحویل دهند و نسخه‌های بیماران باید نقدی محاسبه شود. داروخانه‌ها ٦ماه است که از سوی بیمه سلامت دریافتی نداشتند و این موضوع منجر شده در هفته‌های پایانی سال امکان تسویه حساب چک داروهایی خریداری شده را نداشته باشند و این به معنای آن است که دیگر قادر نخواهند بود داروی بیماران را با دفترچه‌های بیمه تحویل دهند.

٥)) مبارزه برای افزایش دستمزدها عرصه دائمی اعتراضات کارگری در ایندوره است. دولت روحانی با مهندسی شورای عالی کار افزایش دستمزدها در سال ١٣٩٤ را مسکوت گذاشته و با سیاست انتظار قصد افزایش ناچیز دستمزدها تا حدود صدهزارتومان را دار. در شرایطیکه خط فقر در شهرهای بزرگ بالاتر از سه و نیم میلیون تومان اعلام شده، افزایش ناچیز دستمزدها به مشکلات عدیده کارگران برای تامین معیشت، تامین هزینه سنگین مسکن، دارو و امکانات چزشکی و ادامه تحصیل فرزندان خانواده های گارگری با دشواری بسیار بیشتری رویرو خواهد شد. اعتراضات کارگران برای افزایش دستمزدها، گرفتن حقوق و مزایای سنوات تعریف شده از جمله خق اولاد و کمک هزینه های مسکن که توسط کارفرماها پرداخت نشده اند، در یکسال گذشته عرضه دائمی اعتراضات کارگران را رقم زده است.

٦)) اعتراض به دستگیری کارگران! شیوه امنیتی کردن اعتصاب و اعتراضات کارگران توسط دولت، نهادهای امنیتی و کارفرماها دستگیری رهبران و فعالین کارگری در محیط کار و اعتصاب و اعتراضات است. دولت و کارفرماها برای جلوگیری از اعتصاب و اعتراض کارگران را دستگیر به مدت های طولانی و کوتاه به قصد  جلوگیری از نفوذ کلام و اتوریته فعالین کارگری به ابزار دستگری و زندانی کردن آنها متوسل میشوند. در چند ماه گذشته دستگیری ها در جریان برگزاری اعتصاب و اعتراضات گارگری، وجود داشته است. کارگران برای مقابله با روش امنیتی کردن محیط کار و دستگیری ها در جدالی دائمی قرار دارند. به دستگیری ها اعتراض کرده اند!

اشکال اعتراضات؛

١)) اعتصاب و تعطیل کردن خط تولید در کارخانه ها توسط کارگران شیوه غالب و نسبتا گسترده اعتراضات ایندوره است.

٢)) تجمع اعتراضی در مقابل مجلس اسلامی، وزارتخانه ها و تجمعات اعتراضی در محوطه کارخانه ها.

٣)) راه پیمایی و تظاهرات

 

تعدادی از اعتراضات کارگران در سه هفته گذشته؛

٢ اسفند؛ تداوم  تجمع اعتراضی کارگران طزره!  اعتراض علیه بیکارسازی و پرداخت نشدن ٣ ونیم ماه پرداخت مزد معوق به همراه پرداخت نشدن ١٦ ماه حق بیمه بیش از هزارو ٢٠٠.

٣ اسفند؛ تجمع کارگران کارخانه کنتورسازی ایران مقابل فرمانداری شهرستان البرز دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه وبد رفتاری مدیرکارخانه!

٤اسفند؛ اعتراض کارگران رینگ مشهد به کاهش مزایای شغلی! کارگران میگویند: نزدیک به هزار نفر هستیم که نسبت به رویه‌ای که  مدیریت جدید کارخانه برای پردخت مزایای مزدی در پیش گرفته است اعتراض داریم.

٤اسفند؛ تداوم تجمعات اعتراضی کارگران معدن ذغالسنگ تخت دراعتراض به حقوق معوقه!

٥ اسفند؛ تجمع بیش از ٢٠٠ نفر از کارگران فاز ١٤ در پی پرداخت نشدن ٨ماه معوقات مزدی

کارگرانی که در عسلویه کار می‌کنند با اعلام این خبر گفتند، این کارگران تا نزدیک به هشت ماه معوقات مزدی پرداخت نشده طلبکارند.

٥ اسفند؛ راهپیمایی کارگران کارخانه نساجی مازندران در خیابان های قائم‌شهر  وتجمع مقابل فرمانداری دراعتراض نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و حق بیمه! کارگران کارخانه نساجی مازندران دراعتراض نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست به راهپیمایی درخیابان های قائم شهر وتجمع مقابل فرمانداری زدند.

٩ اسفند؛ تداوم تجمع اعتراضی کارگران نی شکر هفت تپه! ٥٠٠نفر از کارگران صنعتی مجتمع نی شکر هفت تپه، در اعتراض به پرداختن نکردن دستمزد ماه‌های دی و بهمن سال جاری و نیز پاداش پایان سال بیش از ١٥٠٠ کارگر و علیه خصوصی سازی این واحد تولیدی مقابل ساختمان اداری این واحد صنعتی تجمع کردند.

٨ اسفند؛ اعتصاب و اعتراض کارکنان بخش قطار دودی شهرداری در بازار علت اعتصاب نبود قرارداد مناسب کاری و سطح نازل دستمزد.

٩اسفند؛ اعتراض کارگران ستاره خلیج فارس با خواست پرداخت  چهار ماه از حقوقهای پرداخت نشده! حدود ١٠٠٠کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در شرکت‌های پیمانکاری مختلف مشغول به کار هستند، در اعتراض به چهارماه مطالبات مزدی تجمعات اعتراضی ترتیب داده بودند. پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بیست کیلومتری مرکز شهر بندرعباس واقع است و چند شرکت پیمانکار اصلی در این پالایشگاه مشغول به کار هستند که هر کدام از آن‌ها چندین شرکت پیمانکاری زیرشاخه دارند.

٩ اسفند؛ تجمع کارگران شهرداری شادگان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ! کارگران شهرداری شادگان در اعتراض و درخواست ٤ ماه حقوق معوقه خود در مقابل ساختمان این اداره ایستادند.

٩ اسفند؛ تجمع اعتراضی پرستاران درمانگاه فخر رازی سنندج! گروهی از پرستاران درمانگاه امام محمد فخر رازی در سنندج در اعتراض به پرداخت نشدن ٣ ماه حق اضافه کاری در محل این درمانگاه در شهرک حاجی آباد سنندج تجمع کردند.

١١ اسفند؛ تجمع اعتراضی دوباره بازنشستگان البرز شرقی مقابل دفتر کارفرما در تهران! حدود ١٨٣ نفر از کارگران معدن زغال سنگ طزره واحد البرز شرقی که از نیمه دوم سال ٩٢ تاکنون بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان کار خود را دریافت کنند. به گفته کارگران هر کدام از کارگران رسمی بابت سنوات پایان کار خود بصورت میانگین از ٩٠ تا ١٥٠ میلیون تومان و کارگران قراردادی بازنشسته نیز بین ٣٠ تا ٤٠میلیون تومان طلبکارند.

١١ اسفند؛ تجمع اعتراضی کارگران اخراجی قطار شهری اهواز! ١٠٠ نفر از کارگران اخراجی قطار شهری اهواز در اعتراض برقرار نشدن “بیمه بیکاری ” از سوی تامین اجتماعی مقابل ساختمان استانداری دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری فازهای ٢٠ و ٢١ عسلویه! حدود ٤٠٠ نفر از کارگران پیمانکاری فازهای ٢٠ و ٢١ عسلویه در اعتراض به چندین ماه معوقات مزدی مقابل دفتر مدیریت پیمانکار اصلی تجمع کردند

 

تداوم تحمع اعتراضی  کارگران صنایع چوب اسالم! در اعتراض به عدم پرداخت حقوق چند ماهه خود.

تجمع اعتراضی  کارگران معدن ذغال سنگ کرمان! ٢٠٠ نفر از کارگران معدن ذغال سنگ همکار راور در اعتراض به عدم پرداخت حقوق سه ماهه شان از رفتن به درون معدن خود داری کردند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه واگن پارس!

کارگران واگن پارس اراک برای چندمین بار طی سال جاری در اعتراض به عملکرد مدیریت این شرکت در زمینه تعطیلی خطوط تولید و همچنین پرداخت نشدن بیش از چهار ماه از حقوق و مزایای خود دست به تجمع مقابل  کارخانه زدند.

اعتراض کارمندان و کارگران  آب منطقه ای زاهدان!

کارمندان و کارگران  آب منطقه ای زاهدان در اعتراض به پرداخت نشدن ٣ماه حقوق معوقه خود در اداره آب منطقه ای سیستان و بلوچستان تجمع کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *