در گرامیداشت سی و یکمین سالگرد حزب انقلاب و انسانیت- حمید تقوائی

انترناسیونال: در اوج انقلاب زن زندگی آزادی و پیشرویهای چشمگیر آن حزب کمونیست کارگری ایران وارد سی و یکمین سالگرد فعالیت خود شده است. به این مناسبت این سئوال را با حمید تقوائی در میان گذاشتیم:

 در سی و یکمین سالروز تشکیل حزب کمونیست کارگری از موقعیت امروز حزب و رابطه آن با انقلاب عظیم جاری چه ارزیابی ای دارید؟

حمید تقوائی: انقلاب جاری خود تاکیدی بر حقانیت استراتژی و سیاستها و مواضع و فعالیتهای حزب ما از بدو تاسیس اش تا به امروز است. 

بیست و یکسال قبل زنده یاد منصور حکمت رهبر حزب ما پیش بینی کرد که انقلاب آتی انقلابی زنانه خواهد بود و در ده سال اخیر نهاد و کارزار انقلاب زنانه مبلع و مبشر و پرچمدار انقلاب زنانه در ایران بوده است و امروز خوشبختانه شاهد بمیدان آمدن خیزش عظیمی در ایران هستیم که هم دنیا آنرا بعنوان اولین انقلاب زنانه تاریخ برسمیت شناخته است.

نکته بعد جایگاه مبارزه علیه حجاب است. انقلاب جاری خیزش عظیمی علیه همه مصائب و تبعیضات و بی حقوقیها است ولی مبارزه علیه حجاب نقطه آغاز انقلاب و  یک ویژگی مهم آن است.  انقلاب  با قتل مهسا به جرم بدحجابی آغاز شد و تا امروز در هوا چرخاندن حجابها و از سر برداشتن حجاب در خیابانها و در مسابقات ورزشی و از جانب سلبرتی ها یک عرصه مهم مبارزه انقلابی مردم است. در این عرصه نیز حزب ما پرچمدار بوده است. ما مدام بر این تاکید کرده ایم که حجاب مظهر بی حقوقی زن و به بند کشیدن کل جامعه است، بی وقفه با حجاب اسلامی بعنوان دیوار آپارتاید جنسی در ایران مبارزه کرده ایم و در سطح جهانی نیز یک وجهه مهم فعالیتهای ما جلب افکار عمومی به مساله حجاب اجباری، آپارتاید جنسیتی و کلا بی حقوقی زن در ایران بوده است. اعلام ٢٧ دسامبر، ٦ دیماه، روزی که ویدا موحد حجاب خود را بر سر چوب افراشت، بعنوان  روز جهانی علیه حجاب اجباری از جانب زنده یاد فریده آرمان اقدام مهمی در این جهت بود که در کنگره ١١ حزب در سال ٢٠١٩ اعلام شد.

در بسیاری از عرصه های دیگر نیز نظیر مبارزه علیه اعدام و سنگسار، از جمله کارزار نجات سکینه محمدی آشتیانی از سنگسار که باعث نجات او و توقف عملی سنگسار در ایران شد، کمک به هزاران پناهجو از ایران و دفاع از حقوق پناهندگان بوسیله فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی، کارزار کودکان مقدمند، مبارزه پیگیر علیه مذهب هم در دولت و قوانین و هم بعنوان یک عقیده از جمله با تشکیل و فعالیت اکس مسلم در بسیاری از کشورها، مبارزه پیگیر برای آزادی زندانیان سیاسی، دفاع از کارگران زندانی، دفاع از حقوق رنگین کمانی ها، دفاع از مهاجرین افغانی و زنان افغانستان، فعالیتهای میدانی در جنبش کارگری و مبارزات معلمان و بازنشستگان و دانشجویان و جنبش رهائی زن و دیگر جنبشهای اعتراضی و بالاخره  فعالیت شبانه روزی و بیوقفه  کانال جدید که تریبون همه این  مبارزات بوده است، حزب ما کارنامه افتخار آمیز و پرباری دارد. امروز نتیجه و ثمره همه این نبردها و کارزارها و مبارزات بی وقفه چندین دهساله را در سر بلند کردن انقلاب زن زندگی آزادی به عیان مشاهده میکنیم.

حزب ما همچنین سالهاست هدف بایکوت و منزوی کردن جمهوری اسلامی در سطح جهانی را دنبال میکند و امروز خوشبختانه می بینیم که به یمن انقلاب جاری از یکسو بسیاری از نیروها و چهره های اپوزیسیون به این حرکت پیوسته اند و از سوی دیگر هر روز دولتها و ارگانهای بین المللی بیشتری از جمهوری اسلامی فاصله میگیرند.  

 اما مهمتر و بیش از هر چیز  نفس عروج این انقلاب پیروزی حزب ماست. پیروزی حزبی که  در شرایطی که بسیاری از نیروهای اپوزیسیون بدنبال اصلاحات و استحاله و عکس گرفتن با جنبش سبز و بنفش و یا مبلغ رژیم چنج و رفراندوم و غیره بودند، مدام بر ضرورت و مطلوبیت انقلاب و سرنگونی کل نظام جمهوری اسلامی بقدرت انقلاب تاکید کرده است و برای رفع موانع و تدارک و هموار کردن شرایط شکل گیری انقلاب بیوقفه تلاش کرده است. امروز “زن زندگی آزادی” پرچم یک انقلاب شکوهمند است علیه یک حکومت و نطام ضد زن و ضد زندگی و ضد انسانی. پرچم “انقلاب انسانی برای جامعه ای انسانی” که از سال ٨٨ از گفتمانها  و شعارهای پایه ای حزب ما بوده است.  

و بالاخره باید به حقانیت متدولوژی و تبیین و تحلیل حزب اشاره کرد. از نقطه نظر شناخت واقعی ویژگیها و مکانیسمها و شیوه های مبارزاتی،  تاکید بر اینکه انقلاب یک پدیده عینی، ممکن، ضروری، مطلوب و اجتناب ناپذیرست، تبیین و معرفی انقلاب بعنوان حرکتی همگانی و فراگیر، تاکید بر خصلت سلبی و زیرو ورو کننده انقلاب علیه کل نظآم موجود و تمرکز انقلاب بر سرنگونی رژیم که عامل مهم همبستگی و فشردگی صفوف آنست، از تمام این جنبه ها نیز حقانیت متدولوژی و تحلیل و تبیین و درک و تلقی حزب ما از انقلاب بعنوان یک تحول عینی اجتماعی آشکار شده است. فعالیتهای تبلیغی و میدانی حزب ما تماما بر این نظریات و تبیین و تحلیلها مبتنی بوده است و میتوان گفت حزب کمونیست کارگری از بدو تشکیلش در نظر و عمل به استقبال انقلاب جاری رفته است.

امروز با افتخار اعلام میکنیم که سی و یکمین سالگرد حزب ما مصادف است با انقلاب شکوهمندی که  تدارک و زمینه سازی و شکل دادن به آن هدف و وجه همت چند دهساله حزب کمونیست کارگری بوده است.

امیدوارم جشن سی و دومین سالگر حزب ما مصادف باشد با جشن پیروزی انقلاب.

٦ دسامبر ٢٠٢٢

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *