اعتصاب سراسری بازار، اعتصابات کارگری در چندین شرکت و کارخانه، اعتراضات دانشجویان و تجمعات در خیابانها

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۱۹۱

امروز ۱۵ آذر در دومین روز اعتراضات فراخوان داده شده سراسری مراکز کارگری بیشتری به اعتصابات سراسری پیوستند. مراکز کارگری اعتصابی امروز عبارت بودند از: شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر ، سیف خودرو، ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی سنندج، سیمان سپاهان دیزیچه، سیتی سنتر سپاهان شهر و داروگر تهران.

همانطور که قبلا گزارش کردیم در این روز رانندگان اتوبوسهای شهری مشهد نیز به اعتصاب پیوستند و اعتصاب رانندگان کامیون نیز در استانهای متعددی همچنان جریان دارد. همچنین شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان از فراخوان برای اعتراضات و اعتصابات سراسری در چهاردهم تا شانزدهم آذر حمایت کرده و امروز مدارس در بسیاری از شهرها تعطیل بود و دانش اموزان نیز به مدرسه نرفتند. از جمله امروز دانش آموزان سنندج در اعتصاب کامل بودند.

امروز تجمعات خیابانی نیز جریان داشت. در مهاباد چهلمین روز قتل زانیار ابوبکری بود و جمعیت زیادی از مردم شرکت داشتند و شعارهایی از جمله “مرگ بر دیکتاتور” و “کردستان گورستان فاشیستان” را سر دادند. در بندر انزلی نیز مراسم هفتم مهران سماک بود که بدست جانیان اسلامی جان باخت و مردم حضور وسیع داشتند و شعار میدادند: “هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه” . بدنبال این مراسم شهر یکپارچه اعتراض بود. مردم با نیروهای انتظامی درگیر شدند و آنها بسوی مردم شلیک کردند. همچنین تظاهرات های شبانه امشب برقرار بود. از جمله در تهران مردم در محلاتی چون ونک پارک، جنت آباد، شهرک اکباتان، چیتگر، بلوار کاشانی، منطقه غرب، نسیم‌شهر، مجیدیه جنوبی، بلوار کاشانی، امام زاده حسن، پونک در خیابانها و از خانه ها شعار مرگ بر دیکتاتور و دیگر شعارهای ضد حکومتی طنین انداخته بود. در کرمانشاه مردم به خیابان آمده و کنترل خیابان بهار را از دست حکومت خارج کردند. در اصفهان مردم شعار میدادند: “فکر نکنین امشبه قرار ما هر شبه” و در بلوار موذن کرج فریاد مرگ بر دیکتاتور بلند بود. در سقز مردم با روشن کردن آتش جاده سقز-بانه واقع در آرامستان آیچی را بستند. در نجف آباد اصفهان جوانان مجسمه یکی از چهره های حکومت به اسم محسن حججی را آتش زدند. در سنندج مردم آتش روشن کردند و کنترل خیابانها را بدست گرفتند. در بوشهر، قزوین، بندرعباس و بوشهر جوانان به پایگاه بسیج کوکتل زدند، در یاسوج به اداره تبلیغات اسلامی و در بابلسر نیز تصویر خمینی را آتش زدند.

همچنین در شهرهای گوهردشت، کرج، کرمانشاه، نسیم شهر، مشهد، ارومیه، یزد، شیراز، همدان، آمل، کرج، زنجان، دزفول، ایلام، بندرعباس، اراک و رشت مردم در کف خیابان و از پشت بامها و درون خانه ها شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

اعتصاب سراسری کسبه و بازاریان در محلات مختلف تهران و در شهرهای بسیاری برای دومین روز جریان داشت. در بسیاری از شهرها بازار بطور کامل در اعتصاب بود. گزارشات منتشر شده از جمله از اعتصاب در این شهرها حکایت دارد: تهران، بجنورد، مشهد، سبزوار، بروجن، مرودشت، شیراز، کازرون، اصفهان، نجف آباد، شاهین شهر، زرین شهر، سقز، بانه، مریوان، روانسر، نوبهار کرمانشاه، جوانرود، پاوه، دیواندره، سنندج، قروه، دهگلان، اشنویه، مهاباد، کامیاران، موچش، تبریز، اردبیل، ابهر، زنجان، ارومیه، چابهار، نوبندیان، بازارچه مرزی، بوشهر، گناوه، ایذه، دزفول، اهواز، بندرعباس، همدان، بندرانزلی، لاهیجان، ساری، رشت، اسلام‌آبادغرب (شاباد)، کرمانشاه، کنگاور، گاوراه، جوانرود، کرند غرب، حاجی آباد، اراک، کوزران، کرمان، شهربابک، ایلام، هفشجان، یزد، یاسوج، سمیرم، زرقان.

دانشگاههای بسیاری امروز اعلام اعتصاب کرده بودند و دانشجویان تجمعاتی را در برخی از دانشگاه ها برپا کردند. از جمله دانشجویان در دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر با فریاد ممتد آزادی تجمع و اعتراض داشتند. همچنین امروز زاکانی شهردار تهران برای سخنرانی به دانشگاه شریف رفته بود و دانشجویان با تجمع پرشور اعتراضی خود و شعار “مرگ بر خامنه‌ای» از وی “استقبال” کردند.

شعارهای اعتراضی مردم در این روز از جمله عبارت بودند از: “مرگ بر دیکتاتور”، “مرگ بر خامنه ای”، “بسیجی سپاهی داعش ما شمایید” ، “حکومت کودک کش، نمیخوایم، نمیخوایم”، “جمهوری اسلامی نمیخوایم، نمیخوایم”،”آزادی، آزادی، آزادی”، “زن، زندگی، آزادی”.

نابود باد حکومت اسلامی!

حزب کمونیست کارگری ایران

۱آذر ۱۴۰۱، ۶ دسامبر ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *