گارد ویژه به کارگران خاتون آباد یورش برد خانواده های کارگران به تجمع پیوستند

 

wpi-Logo

سه شنبه شب شش بهمن مزدوران گارد ویژه به تجمع کارگران اخراجی ذوب مس خاتون آباد که مدتی است در مقابل کارخانه دست به تجمع میزنند، حمله کرد و ۲۰ کارگر را بازداشت کرد. این اقدام سرکوبگرانه نه تنها مانع تجمع کارگران نشد بلکه خانواده های آنها را نیز به تجمع کشاند. خواست کارگران معترض بازگشت به کار است.

حمله یگان ویژه به کارگران معترض ذوب مس خاتون آباد یادآور حمله جنایتکارانه نیروهای انتظامی به اعتراضات این کارگران در سال ٨٢ و در اردیبشهت ۹۲ است. در سال ۸۲ كارگران مس خاتون آباد عليه بيكارسازي ها به خيابان ريختند و مردم شهر بابك به حمايت از آنان برخاستند. جمهوری اسلامی کارگران را از زمین و هوا به رگبار بست که چهار نفر جان باختند. در اردیبهشت ۹۲ نیز یگان ویژه به کارگران این مجتمع که دروازه ورودی مجتمع مس را بستند تا مانع ورود هرگونه مواد اولیه به مجتمع شوند حمله برد. کارگران خواهان استخدام رسمی بودند که تضمین بیشتری برای امنیت شغلی داشته باشند.

خواست های کارگران همچنان پابرجاست. کارگران اخراجی خواهان بازگشت به کار و استخدام رسمی در این مجتمع هستند. کارگران پیمانی نیز خواهان استخدام رسمی هستند. و اکنون خواست آزادی فوری و بدون پرونده سازی برای ۲۰ کارگر بازداشتی نیز به خواست کلیه کارگران و خانواده هایشان تبدیل شده است.

 

لازم به یادآوری است که کارگران این مجتمع وابسته به شرکت ارفع سازان، از شرکت های پیمانکاری مس سرچشمه، در روزهای ۲۷ و ۲۸ دیماه نیز دست به اعتصاب زده و همراه با خانواده های خود دست به تجمع اعتراضی در رفسنجان زدند و خواهان رسیدگی فوری به خواست های خود و بطور مشخص خواهان تبدیل وضعیت استخدامی و امنیت شغلی خود و مزایای شغلی شبیه کارگران استخدامی شدند.

 

سنت اعتراض در این مجتمع و در میان خانواده های کارگران بالا است و هر بار که اعتراضشان بالا میگیرد، جمهوری اسلامی با مزدوران یگان ویژه به آنها یورش میبرد تا روحیه مبارزه جویانه آنها را در هم شکند. کارگران اما باید متحدانه بر کلیه خواست های خود پافشاری کنند و با تداوم حضور خانواده های کارگران و جلب حمایت مردم شهر از خواست های آنها بتوانند در مقابل یورش سرکوبگران و سایر توطئه های آنها ایستادگی کنند.

طبق گزارشات منتشر شده، میان تعدادی از کارگران اخراجی به اصطلاح بومی با کارگران به اصطلاع غیر بومی تفرقه و اصطکاک شکل گرفته است. زمینه این تفرقه شرایطی است که جمهوری اسلامی به کارگران تحمیل کرده است. از یکطرف کارگران را بیکار میکنند و بدون هرنوع تامینی رها میکنند و از طرف دیگر تلاش میکنند کارگران را به جان بیندازند و صف متحد آنان را تضعیف کنند. کارگران باید این توطئه را نیز در هم شکنند و نگذارند شکاف و تفرقه در میان آنها، اتحاد مبارزاتی شان را سست کند.

٢٠ کارگر بازداشتی خاتون آباد باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. کارگران اخراجی باید به کار بازگردانده شوند و کلیه کارگران غیر استخدامی به استخدام رسمی این مجتمع درآیند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ بهمن ۱۳۹۴، ۲۸ ژانویه ۲۰۱۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *