۵ آذر: تجمعات در دانشگاهها،‌ مقابل زندانها و در شهرهای مختلف

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۱۶۱

امروز یک روز پر خروش در خیزش مردمی در سراسر کشور و در دانشگاههاست. از روز گذشته فراخوان های تجمعات دانشجویان برای ۵ ‌آذر در اعتراض به دستگیری ها و سرکوبگریهای جنایتکارانه حکومت و در ادامه همبستگی با مردم کردستان، منتشر شده بود. دانشگاههای بسیاری در حال اعتصاب و اعتراض هستند. اسامی دانشگاه هایی که تاکنون گزارش تظاهرات و تجمعات در آنها به دست ما رسیده عبارتند از: دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر، دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشجویان دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی دانشگاه امیر کبیر، دانشجویان علم و صنعت تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه علم و صنعت تجمع مقابل دانشکده مهندسی مواد و متالورژی بازار مشترک زاهدان، پردیس فارابی دانشگاه تهران، پردیس فارابی واقع در قم، دانشگاه پلی تکنیک دانشکده نساجی.

در اصفهان دانشجویان دانشگاه صنعتی تجمع بزرگ و با شکوهی برپا کردند و با راهپیمایی و کف زدن همه دانشجویان دیگر را به پیوستن به تظاهرات و ابراز همبستگی فراخواندند. این دانشجویان یک موضوع اعتراضشان مسمومیت غذایی شماری از هم کلاسی هایشان بخاطر غذای مسموم سلف بود وامروز اعتصاب غذا کردند. دانشجویان در دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز برای آزادی همکلاسی‌های دربندشان تحصن کردند و با در دست داشتن عکسهای آنها و با کوبیدن پا بر زمین سرود “سوگند به خون همرهانم” را همخوانی کرد.

دانشجویان در اعتراضاتشان شعار میدهند: “تجاوز جنایت ننگ بر این ولایت”، “بترسید بترسید ما همه باهم هستیم”، ” دانشجوی زندانی آزاد باید گردد”، و “هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم”.

همانطور که قبلا گزارش کردیم امروزکارگران در چندین کارخانه از جمله در ذوب آهن، شرکت صنعتی مرتب، لوازم خانگی پارس البرز، شرکت سرما آفرین و نیز کارگران جوشکار مجتمع فولاد بافق کارگران وارد اعتصاب شدند. بنا بر آخرین اخبار دریافتی در ذوب آهن خط های بارگیری متوقف شده و کارگران واگن ها را تخلیه نکرده اند و جرثقيلها خاموش است و راننده ها به اعتصاب پیوسته اند. بعلاوه امروز کامیون‌داران استان لرستان و خوزستان نیز که بیشترین بار را از بندر امام حمل می‌کنند ماشین ها را خوابانده ودست به اعتصاب زدند. رانندگان کامیون فراخوان به اعتصاب سراسری داده اند.

امروز همچنین اعتراضات خیابانی مثل روزهای دیگر جریان دارد. مردم بیلبورد حکومتی جام جهانی را در چهار راه جنت آباد تهران آتش زدند. در زاهدان اعتصاب عمومی حاکم است و مردم با نصب تابلوی “کُرد تنها نیست، بلوچ پشتیبانش است” در فلکه بزرگ شهر زاهدان حمایت خود را از مردم کردستان اعلام داشتند. در بندرعباس جوانان بنرهای حکومتی را به آتش کشیدند.

امروز در مشهد مراسم گرامیداشت ابوالفضل آدینه‌زاده یکی از جانباختگان اعتراضات اخیر بود. در حالیکه خواهر و مادر او بر سر مزار عزیزشان سرشار از غم و اندوه بودند، یکی از حاضرین تلاش کرد حجاب خواهر ابوالفضل آدینه زاده را که پایین افتاده بود به سرش بگذارد که او با خشم بسیار حجاب را پرت کرد و فریاد “زن زندگی آزادی” سر داد.

تجمع خانواده ها مقابل زندانها نیز به جریان افتاده است. روز گذشته خانواده های بازداشت شدگان در تهران مقابل زندان اوین و در مرند مقابل دادسرای شهر تجمع کردند و خواهان آزادی عزیزانشان شدند. خانواده های دستگیرشدگان اخیر در آبدانان نیز مقابل دادسرای شهر تجمع کردند.

حزب کمونیست کارگری بر پیوستن وسیع به تجمعات خانواده های دستگیر شدگان و فشار آوردن برای آزادی تمامی ها آنها به قدرت تجمعات بزرگ در مقابل زندانها و مراکزی که بازداشت شدگان در آنها بسر میبرند فراخوان میدهد. خانواده های برخی ازدستگیر شدگان از وضع عزیزان خود بی خبرند و نگرانند.ازجمله بنا بر خبرها نزدیک به یک ماه از دستگیری محمد حسن داوودی از اعضای فعال معلمان در آذربایجان غربی می‌گذرد و خبری از او نیست. باید فشار آورد که همه دستگیر شدگان آزاد شوند.

همبستگی های بین المللی با انقلاب ایران هر روزه گسترده تر میشود. تا کنون دهها نهاد کارگری و مدافع حقوق انسانی و چهره هایی از سلیبریتی ها و شخصیت های شناخته شده از انقلاب زنانه ایران اعلام حمایت کرده اند. این همبستگی دارد به اعتراضات خیابانی نیز تبدیل میشود امروز در سوئد با فراخوان اتحادیه کارگری سوئد در استکهلم آکسیونی در حمایت از مردم ایران برپا شد. این کارگران اعلام کردند:” در کنار مبارزان در ایران‌هستیم و شعار زن زندگی آزادی را با شما فریاد میزنیم و برای کسب حق و حقوق انسانی با شما همراه هستیم”. زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی!

نابود باد حکومت اسلامی

حزب کمونیست کارگری ایران

۵ آذر ۱۴۰۱، ۲۶ نوامبر ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *