اعتصاب و اعتراض کارگران معادن هرروز گسترده تر میشود

 wpi-Logo

روز ۶ بهمن بیش از ۵۰۰ کارگر معدن ذغال سنگ طرزه در اعتراض به معوقات مزدی خود مقابل ساختمان اداری این معدن در شاهرود تجمع کردند اما از آنجا که کارفرما به خواست کارگران توجهی نکرد، کارگران با طی یک مسافت ۷۰ کیلومتری، در مقابل دفتر اداری معدن در شهر شاهرود دست به تجمع زدند. معدن طزره یکی از معادن البرز شرقی است. کارگران این معدن در حال حاضر بابت نیمی از مزد مهرماه و تمامی مزد ماه‌های آبان و آذر طلبکارند و بیمه کارگران نیز از آبان ماه به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

اعتراض کارگران معادن در نقاط مختلف کشور، بی وقفه ادامه دارد و هر روز شاهد گسترش بیشتر  این اعتراضات هستیم. از جمله روز ۱۲ دیماه بیش از ۲۰۰۰ کارگر چند معدن شهرستان کوهبنان در کرمان در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه معوقات مزدی خود بطور هماهنگ و همزمان دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زدند. کارگران معدن هشونی در کوهبنان نیز اعلام کرده بودند که اگر حقوق آنها پرداخت نشود به جمع اعتصاب کنندگان خواهند پیوست. کارگران معدن زمستان یورت غرب در آزادشهر و کارگران معدن زغال سنگ ملچ آرام در رامیان نیز دست به اعتصاب زده و در مقابل فرمانداری های این دو شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران معدن زغال سنگ زمستان یورت شمال غرب در آزادشهر استان گلستان و کارگران معدن زغال سنگ ملچ آرام در رامیان نیز روز ۱۳ دیماه با خواست پرداخت فوری ۱۰ ماه حقوق معوقه و پرداخت حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی و رفع مشکل دفترچه های درمانی، دست به اعتصاب زده و در مقابل فرمانداری این دو شهر تجمع کرده بودند. کارگران معدن پابدانا در راور کرمان نیز روز ۲۳ دیماه همراه با خانواده های خود در مقابل فرمانداری دست به تجمع زدند. این بخشی از اعتراضات و اعتصابات کارگران معادن در یک ماه گذشته است. همچنین باید به اعتصابات بزرگ و طولانی مدت معدن بافق و تحصن خانواده های آنها و کارگران معدن چادرملو در استان یزد در یکی دو سال گذشته اشاره کرد.

اعتصاب و تجمع مشترک کارگران و حضور خانواده های آنها در تجمعات اعتراضی دو گام مهم در جهت تقویت این اعتراضات است که باید هر چه بیشتر توسط کلیه کارگران به دست گرفته شود. در ماههای گذشته شاهد حضور گسترده تر خانواده های کارگران در تجمعات اعتراضی و از طرف دیگر اعتراضات همزمان مراکز کارگری از جمله در پتروشیمی ها بوده ایم. این اقدامات گامی بزرگ در جهت متحد شدن و دست زدن به اعتصابات همزمان توسط کارگران در سراسر کشور است.

حزب کمونیست کارگری از مبارزات کارگران معادن علیه دولت و کارفرمایان قاطعانه حمایت میکند و آنها را به تشکیل مجمع عمومی برای تصمیم گیری جمعی بویژه در حین اعتصاب، ارتباط فشرده نمایندگان معادن مختلف و حضور اعضای خانواده های کارگران در تجمعات فرامیخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۶ بهمن ۱۳۹۴، ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *