اعتصاب همزمان ۲۰۰۰ کارگر معادن زغال سنگ کرمان

wpi-Logo

بیش از ۲۰۰۰ کارگر چند معدن شهرستان کوهبنان در کرمان در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه معوقات مزدی خود از روز شنبه ۱۲ دیماه بطور هماهنگی و همزمان دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زدند. کارگران معدن هشونی در کوهبنان نیز اعلام کرده بودند که اگر تا ظهر روز شنبه حقوق آنها پرداخت نشود به جمع اعتصاب کنندگان خواهند پیوست. کارگران معدن زمستان یورت غرب در آزادشهر و کارگران معدن زغال سنگ ملچ آرام در رامیان نیز دست به اعتصاب زده و در مقابل فرمانداری های این دو شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.

بعد از اعتصابات گسترده و پی در پی کارگران برخی از معادن زغال سنگ شهرستان کوهبنان، اینبار کارگران چند معدن دست به اعتصاب یکپارچه و متحدانه ای زدند، ‌از رفتن به تونل های حفر زغال خودداری کردند و در مقابل در ورودی معدن تجمع کردند. در تجمع روز شنبه کارفرما قول داد که یکماه حقوق کارگران را بپردازد اما کارگران روز یکشنبه نیز دست به تجمع زدند و خواهان پرداخت حداقل دو ماه حقوق خود شدند.

گفته میشود هنگامی که کارگران این سه معدن دولتی از مسئولان معدن درخواست حقوق میکنند به آنها اعلام می کنند که شرکت ذوب آهن اصفهان پول ذغال خریداری شده را به ما نپرداخته است و مسئولان ذوب آهن نیز گفته اند که آهن ما به فروش نمی رسد اگر می خواهید به جای پول به شما آهن می دهیم!

کارگران معدن زغال سنگ زمستان یورت شمال غرب در آزادشهر استان گلستان و کارگران معدن زغال سنگ ملچ آرام در رامیان نیز امروز ۱۳ دیمان دست به اعتصاب زده و در مقابل فرمانداری این دو شهر تجمع کردند و خواهان پرداخت فوری ۱۰ ماه حقوق معوقه شدند. علاوه بر این حق بیمه کارگران نیز با تاخیر چند ماهه به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و عملا دفترچه‌های درمانی تعداد زیادی از کارگران فاقد اعتبار شده است. کارگران همچنین به نحوه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اعتراض دارند. کارگران میگویند که حقوقشان پس از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل تغییری نکرده است.

اعتصاب همزمان کارگران معادن کرمان یک گام بزرگ به پیش در جهت متحد شدن و دست زدن به اعتصابات بزرگ و منطقه ای است. حزب کمونیست کارگری از مبارزات کارگران معادن قاطعانه علیه دولت و کارفرمایان حمایت میکند و آنها را به تشکیل مجمع عمومی بویژه در حین اعتصاب برای تصمیم گیری جمعی، ارتباط فشرده نمایندگان معادن مختلف و حضور اعضای خانواده های کارگران در تجمعات فرامیخواند. این اقدامات مبارزه کارگران را بسیار قوی تر و موثرتر میکند. حزب از کارگران معادن، بویژه نسل جوان خانواده های آنها میخواهد که هرچه بیشتر از طریق مدیای اجتماعی و همچنین از طریق تماس با تلویزیون کانال جدید خبررسانی کنند و کمک کنند که اعتراضات کارگران هرچه بیشتر در همه جا منعکس شود.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳ دیماه ۱۳۹۴، ۳ ژانویه ۲۰۱۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *