soriyeh

آخرين اخبار و گزارشات سوريه

soriyeh
محمد شكوهي:
* کمک ٦/٣ ميليارد دلاری جمهوری اسلامی به رژیم اسد
درهفته های اخیر جمهوری اسلامی دوباره سر کیسه را برای رژیم اسد شل کرد و خط اعتباری بیش از ۳ میلیارد دلار برای کمک به بقای رژیم اسد را در اختیار وی قرار داد. همزمان کمک های تسلیحاتی و راست و ریست کردن تجارت خارجی رژیم اسد در خارج کشور توسط جمهوری اسلامی ادامه دارد. ماجرا از این قرار است که رژیم اسد که تحت تحریمهای شدید غرب قرار دارد، برای تهیه بسیاری از اجناس و کالاهای مورد نیاز حکومتش در تنگنا می باشد. در این میان جمهوری اسلامی با استفاده از سپرده هایش در نزد بانکهای خارجی از جمله سویس، کشورهای اسکاندیناوری و بخشا آلمان و دو بانک در انگلستان، تجارت خارجی رژیم اسد بویژه امر وارداتش را سر و سامان میدهد. همین مدتی پیش بود که رسانه های آلمان و انگلستان از ماجرا ی محموله های حاوی قطعات الکترونیک، سیستمهای مخابراتی شرکت نوکیا و زیمنس آلمان را فاش کردند. این تجهیزات برای یک شرکت ثبت شده در دبی بوده و جمهوری ا سلامی ادعا کرده که از طریق این شرکت برخی امورات واردات و تجارت خارجی اش را با “کشورهای دوست و برادر” انجام میداده است. این شرکت در لیست تحریمهای غرب می باشد. در پوشش این شرکت تجار و دلالان رژیم برای خرید های لازم برای رژیم اسد و با استفاده از پول های رژیم در بانکهای خارجی، تحریمهای رژیم اسد را دور زده وبا پرداختهای چندین برابرقیمت ها، نیازهای رژیم اسد را تامین می نمایند. در کنار این کمک های افسانه ای به رژیم اسد، جمهوری اسلامی رسما با پرداخت پول نقد نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار، به همراه آزاد سازی ذخایر طلای خود در نزد بانکهای خارجی، امر تقویت پول سوریه و جلوگیری از سقوط ارزش آن را به عهده گرفته است. در کنار این صدور نفت، ساخت پالایشگاه برای تصفیه مواد نفتی، فعالیت دهها شرکت قرارگاه حاتم سپاه در سوریه، از جمله حمایت های جمهوری اسلامی برای سرپا نگه داشتن رژیم اسد می باشد. هزاران نیروی سپاه قدس، نیروهای گارد ویژه سپاه برای تامین امنیت دولت و دم و دستگاه رژیم اسد در دمشق مستقر می باشند. اینها گوشه هایی از کمک های جمهوری اسلامی برای رژیم اسد می باشد. واقعیت این است که رژیم اسد بدون کمکهای جمهوری اسلامی و بخشا روسیه و چین، توان بر سر قدرت ماندن را نداشته و ندارد. روسیه و چین تحت فشارهای آمریکا و غرب بخشا ناچار شده اند حمایتهایشان را از رژیم اسد کمتر نموده و در عوض با جمهوری اسلامی وارد وسیع ترین مبادلات تجاری شده اند. مبادلاتی که از طریق جمهوری اسلامی و برای تامین نیازهای حکومت وحشی اسد در اختیار این رژیم قرار داده میشود. حمایت بی دریغ جمهوری اسلامی از اسد در حالیکه مردم ایران با دهها کمبود و گرانی و فقر و فلاکت دست و پنجه نرم می کنند، بخشی دیگر از سیاست ضد انسانی و سرکوبگرانه رژیم برعلیه مردم ایران می باشد. رژیم اسد و دم و دستگاه سرکوبگرش کمبود دارو ندارد. بیمارستانهایش پر از پزشکان اعزامی رژیم می باشد. عمله و اکره رژیم و هوادارانش در دمشق توسط جمهوری ا سلامی از هر نظر تامین میشوند. اخیرا برخی مقامات رژیم فاش کرده اند که کمبود برخی از داروها به علت در “اولویت قرار گرفتن حمایت از خط مقاومت”، بویژه تامین دارو و مداوای زخمی های رژیم می باشد.
حمایت جمهوری اسلامی از رژیم اسد و دار و دسته های تروریست اسلامی اولویت اول این جانیان می باشد. با حمایت رژیم اسلامی جنایتکاری نظیر رژیم اسد توانسته بیش از ۱۰۰ هزار نفر را کشته، صدها هزار نفر را زخمی نموده و بیش از ۶ میلیون نفر را آواره و سوریه را تبدیل به ویرانه نماید. جمهوری اسلامی در سوریه برای بقایش در ایران می جنگند. خامنه ای و اسد به همراه تمام سران این دو رژیم وحشی و جنایتکار به جرم ارتکاب جنایت بر علیه بشریت باید دستگیر و محاکمه شوند.

* جنایت دار و دسته های تروریست اسلامی برعلیه مردم در مناطق کرد نشین
در هفته های اخیر جریانات تروریست اسلامی وابسته به القاعده، جریان حکومت اسلامی و النصره دست به قتل عام زنان و کودکان در مناطق کردنشین زدند. این جنایات به دنبال مقاومت و درگیریهای احزاب کرد برای جلوگیری از ورود این دار و دسته ها به مناطق کردن نشین صورت گرفت. جریانات اسلامی که ضرباتی از اپوزیسیون کرد متحمل شده بود، در مسیر عقب نشینی شان، صدها زن و کودک را در روستاها به وحشیانه ترین شکل قتل عام کردند.
در واکنش به این جنایات، احزاب کردستان سوریه حملات گسترده ای رابرای پاکسازی مناطق و پایگاههای تروریستهای اسلامی آغاز کرده اند. احزاب اپوزیسیون کرد اعلام کرده اند مناطق کردستان باید عاری از دار و دسته های تروریست اسلامی باشد. در گیریها در استان کردنشین حسکه و مناطق مرزی با ترکیه ادامه دارد. لازم به یادآوری است که تروریستهای اسلامی مخالف اسد توسط عربستان، قطر و احزاب اسلامگرای سلفی از مصر تقویت میشوند. باآغاز جنگ بین اپوزیسیون کرد و جریانات تروریست اسلامی، رژیم اسد با استفاده از فرصتی که جریانات اسلامی برایش بوجودآورده اند، حملات نظامی گسترده ای را در اطراف حمص و برای بازپس گیری حمص آغاز کرده است. همزمان بمباران این مناطق و بخشا بمباران مناطق کرد نشین توسط اسد ادامه دارد.

*ادامه درگیریها دراطراف دمشق، حمص و حلب
در روزهای اخیر حملات رژیم اسد به مخالفان گسترده تر شده است. رژیم اسد با کمک های بی دریغ جمهوری اسلامی و روسیه و با دریافت تجهیزات نظامی ظاهرا موفق شده است حملاتش را برای بازپس گیری شهرهای حمص و حلب آغاز نماید. بنابر اخبار حمص سومین شهر بزرگ سوریه با بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در محاصره ارتش می باشد. بمبارانهای وحشیانه ادامه دارد. مردم شهر بطور واقعی هر روز با مرگ دست و پنجه نرم می کنند. علیرغم حملات مقاومت مخالفان و بخشا مردم بر علیه سرکوبگران رژیم اسد در داخل شهر ودر شکل جنگ خانه به خانه ادامه دارد. حدود دوهفته پیش سازمانهای امداد رسانی اعلام کردند که اگر این وضعیت در حمص ادامه داشته باشد، تا یک ماه دیگر بزرگترین فاجعه انسانی در سوریه و بویژه در شهر حمص اتفاق خواهد افتاد. سازمان های امداد رسانی از رژیم اسد دوباره درخواست کرده اند که اجازه ورود و کمک رسانی به مردم را بدهد که رژیم اسد مخالفت کرده است. آب و برق حمص قطع می باشد. کمبود موادغذایی امکانات پزشکی و افزایش تعداد زخمی ها در اثر بمبارانها، حمص را درآستانه یک فاجعه بزرگ قرار داده است.
در حلب دومین شهر بزرگ سوریه که در دست مخالفان می باشد، جنگ و مقاومت مردم ادامه دارد. از جمیعت بالای ۲ میلیون نفری حلب بیش از یک و نیم میلیون نفر موفق به فرار از شهر شده اند. حلب بیش از ۸ ماه است که در دست مخالفان قرار دارد. نیروهای اسد در حومه شهر مستقر شده و به بمباران و توپ باران ادامه میدهند. همزمان هر روز هواپیماهای رژیم حلب را بمباران می کنند. ارتش از بمبهای آتش زا، موشک های بالستیک و بمبهای خوشه ای در حمله به حلب استفاده کرده است. بر اساس گزارشات مخالفان بیش از ۲۰۰ هزار نفرهنوز در حلب زندگی می کنند. بخش بزرگی از این جمعیت به دلیل محاصره حلب امکان خروج از شهر حلب را نداشته و ناچارا در جنگی ناخواسته درگیر شده اند. طبق آخرین اخبار مخالفان موفق شده اند این هفته یک پایگاه هوایی مهم را تصرف نموده و نیروهای اسد را وادار به عثب نشینی نمایند.
همزمان درگیریها در اطراف دمشق شدت بیشتری به خود گرفته است. مخالفان مسلح رژیم از حدود دوماه پیش حملاتشان را بر علیه مرکز قدرت اسد آغاز کرده اند. دمشق که تا به حال ظاهرا از جنگ به دور بوده است، با آغاز حملات مخالفان، رژیم سراسیمه شده است. ترس و وحشت رژیم از ورود مخالفان به حومه دمشق و آغاز جنگ برعلیه مرکز قدرت رژیم، روزبه روز بیشتر شده است. لازم به توضیح است که سپاه قدس جمهوری اسلامی با بیش از ۱۵ هزار پاسدار مدت بیش از یک سال است که در دمشق مستقر شده است. تامین امنیت دم و دستگاه حکومت اسد رسما به سپاه قدس جمهوری اسلامی سپرده شده است. همزمان رفت و آمدهای نظامیان بلند پایه جمهوری اسلامی به سوریه و ارسال تجهیزات نظامی ادامه دارد. در هفته اخیر دهها مقام رژیم اسد راهی تهران شدند تا ضمن تشکر از کمک های خامنه ای برای سرپا نگه داشتن رژیم اسد، طرح و نقشه های آتی دو طرف برای حفظ رژیم را بررسی نمایند. بخشی از اعضای دولت سوریه در تهران مستقر شده اند. دستورات نظامی، سازماندهی حملات بر علیه مخالفان توسط جمهوری اسلامی و نیروهای ویژه سپاه تهیه و برای اجرا به سپاه قدس مستقر در سوریه ارسال میشود. در این هفته اسد دیکتاتور سوریه بعد از ماهها دوباره در تلویزیون دولتش ظاهر شده و اعلام کرد که با “مشت آهنین ” جواب مخالفان را خواهد داد. رژیم اسد ظاهرا تصمیم دارد به جنایاتش و کشتار مردم سوریه ادامه بدهد.
در حالیکه قتل عام و کشتار مردم سوریه ادامه دارد، غرب و سازمان ملل مدتهاست که در باره سوریه سکوت کرده و در عمل دست رژیم را برای ادامه سرکوب و ویران کردن سوریه باز گذاشته اند. خبری از” تلاش های صلح ” در میان نیست و حتی آمریکا و اتحادیه اروپا بخشا چشم بر جنایات اسد بسته اند. تمایل غرب و بخشا اسرائیل به ماندن اسد می باشد. ارزیابی اینها این است که با سرنگونی رژیم اسد، احزاب و دار و دسته های تروریست اسلامی احتمال قدرت گیری داشته و این امر “امنیت اسرائیل” را به خطر خواهد انداخت. در یک چنین وضعیتی رژیم اسد هم نهایت بربریت و سرکوبش را برعلیه مردم سازمان داده تا برای احتمالات آتی در مورد سوریه، از موضع برتری برخوردار بشود. در این میان اپوزیسیون سوریه و درخواستهایش از غرب برای مسلح کردنشان چندان با استقبال روبرو نشده است. دولتهای فرانسه و انگلستان در بحبوحه بحث در مورد مسلح کردن اپوزیسیون مخالف اسد، مشغول صدور سلاح و تجهیزات به رژیم اسد بوده اند. بعداز ماهها چک و چانه زدن در این مورد، اعلام کردند که مسلح کردن مخالفان به صلاح نیست. این وضعیت باعث شده که حمایت های عربستان و قطر از دار و دسته های تروریست اسلامی افزایش یافته و این باندها درموقعیت نظامی بهتری در مقایسه با سایر گروههای اپوزیسیون قراربگیرند. بخش هایی از اپوزیسیون متمایل به غرب در سوریه اعلام کرده اند که اینها هم چاره ای ندارند که برای مقابله با رژیم اسد، با جریانات اسلامی وارد ائتلاف شده و دست اینها را در تصمیم گیریهایشان درسیاستهای اپوزیسیون باز بگذارند. به یک معنا احزاب و دار و دسته های ترویست اسلامی از فرصتی که پیش آمده در صدد تقویت خود و تبدیل شدن به وزنه مهم در رقم زدن تحولات سوریه شده اند.
و نکته آخر اینکه در طول بیش از یک سال و نیم از آغاز جنگ تمام عیار رژیم اسد برعلیه مردم، مقاومت مسلحانه و درگیری مخالفان با رژیم، بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته، بیش از ۲۴۰ هزار نفر زخمی شده اند. میلیونها نفر آواره شده اند. شیرازه مدنی و اقتصادی سوریه از هم پاشیده است. جنگ و بمباران مردم، ادامه کشتار و جنایات رژیم اسد و بخشا احزاب و دار ودسته های تروریست اسلامی، سوریه را در آستانه یک فاجعه بزرگ انسانی در قرن ۲۱ قرار داده است. سازمان ملل اعلام کرده است که ابعاد جنایات و کشتار مردم سوریه توسط رژیم اسد بسیار بیشتر و گسترده تر از نسل کشی و جنایات روندا می باشد. رژیم اسد باید گورش را گم بکند. سرنگونی رژیم اسد یک خواست عمومی مردم و انقلاب ناتمام و به حاشیه رانده شده مردم سوریه می باشد. مسئول مستقیم این همه کشتار، جنایت، سرکوب و وحشیگری برعلیه مردم سوریه، رژیم اسد و جمهوری اسلامی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *