۵ تیر: تجمعات برزگ بازنشستگان در چندین شهر- “تا حق خود نگیریم، هر روز همین بساطه”

ساعت ده و نیم صبح روز یکشنبه ۵ تیربازنشستگان تأمین اجتماعی در ادامه یکشنبه های اعتراض و به دلیل عدم افزایش حقوقها و مستمری‌هایشان و عدم اجرای کامل همسان‌سازی و متحقق نشدن دیگر مطالباتشان با فراخوانی از قبل اعلام شده در چندین شهر تجمع کردند. این تجمعات مقابل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد. بنا بر گزارشات تا کنونی این تجمعات در شهرهای اهواز، اراک، شوشتر، رشت و کرمانشاه بر پا شده است. در این تجمعات بازنشستگان که از مصوبه افزایش ده درصدی حقوقها توسط مجلس و سردواندنشان و نیز گرانیها و افزایش هر روزه قیمت کالاهای ضروری زندگی خود خشمگین هستند، با خشم شعار میدادند و با کف زدن و فریاد شعارهایشان اعتراض خود را ابراز میکردند. .

در اهواز شهری که نزدیک به سه هفته است بازنشستگان هر روزه در آن تجمع دارند آنهم در این گرمای آتشین تابستانی، شعارهای کوبنده آنها بر فضای خیابانهای شهر طنین انداخته بود و آنها با فریاد “تا حق خود نگریم، هر روز همین بساطه” بر تداوم اعتراضاتشان پای کوبیدند. بازنشستگان تامین اجتماعی که با اعتراضاتشان عبدالملکی وزیر کار را وادار به استعفا کردند اکنون با شعار دولت مردم فریب، استعفاء، استعفاء، و “رئیسی دروغگو، حاصل وعده هات کو”، استعفای رئیسی جلاد را فریادمیزدند.

در اراک نیز بازنشستگان راهپیمایی کردند و با شعار “شش کلاسه بیسواد، گند زدی به اقتصاد” برنامه جراحی اقتصادی رئیسی جلاد و تعرض به زندگی و معیشت جامعه را به چالش کشیدند. همچنین در شوشتر بازنشستگان با راهپیمایی خود فضای شورانگیزی از اعتراض را در سطح شهر ایجاد کردند.

در کرمانشاه و رشت با شعار”فریاد، فریاد، از اینهمه بیداد” بازنشستگان اعتراض خود را به فقر و بی تامینی و سونامی گرانی که اعتراض همه مردم است بلند کردند.

بازنشستگان در اعتراضاتشان بطور واقعی کل بساط توحش و بردگی حاکم را به چالش میکشند. اعتراض آنان نه فقط به ناچیز بودن افزایش حقوقها و تعرض به معیشتشان و افزایش تحقیر آمیز ده درصدی حقوقها بلکه به کل وضعیت بی تامینی و فقر و فلاکت و به سونامی گرانی و برنامه “جراحی اقتصادی” حکومت و بساط سرکوب و چپاولگری ها است.

افزایش حقوقها به بالای خط فقرو در حد نرخ واقعی قیمت هزینه های سرسام آور معیشتی، درمان رایگان، تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات ، پایان دادن به اختلاس ها و دزدیها و حق تشکل و اعتصاب و اعتراض از جمله خواستهای اعلام شده بازنشستگان است. آزادی اسماعیل گرامی که در تجمعات آنها در فروردین ۱۴۰۰ بازداشت شد و به ۴ سال زندان محکوم شده یکی از مطالباتی است که بازنشستگان در تجمعاتشان بارها آنرا اعلام کرده اند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۵ تیر ۱۴۰۱، ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *