kian tayer1

پنج کارگر کیان تایر باید فورا آزاد شوند بازداشت کارگران از اولین نشانه های حکومت “امید و اعتدال” روحانی است!

kian tayer1
صبح امروز پنج نفر از کارگران کیان تایر بازداشت شدند. جرم کارگران دستگیر شده اعتراض به تلاش و توطئه ارگان های حکومت برای بازگرداندن شرفی کارفرمای سابق این کارخانه است. تلاش شرفی این است که کارخانه را بدلیل زمین های گران قیمتش بفروشد و کارگران را بیکار کند. کارگران بلافاصله دست به تجمع اعتراضی در مقابل بخشداری چهاردانگه زدند و خواهان آزادی فوری رفقای خود شدند. کارگران اعلام کردند که اگر کارگران بازداشتی آزاد نشوند فردا نیز دست به اعتراض خواهند زد.
طبق گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران بازداشتی از فعالین کارگری هستند که اغلب در مذاکرات نماینده های خود با مسئولین نهادهای دولتی حضور داشته اند و کارگران کیان تایر بازداشت آنها را توطئه پلیس امنیت و شرفی کارفرمای سابق این کارخانه میدانند. این پنج کارگر ابتدا به پلیس امنیت اسلام شهر احضار شدند و حوالی ظهر بازداشت شدند. بهانه بازداشت کارگران، ضرب و شتم یک مامور امنیتی در روز ١٢ مرداد است. روز ١٢ مرداد کارگران دوربین یک مامور امنیتی را که وارد کارخانه شده و از نزدیک از آنها فیلمبرداری میکرد، گرفتند و در آتش سوزاندند. اما کارگران کارخانه میگویند در این روز پنج کارگر بازداشتی در محل درگیری حضور نداشته اند و دستگیری آنها توطئه ای برای تضعیف مبارزه کارگران است.
از یک ماه قبل که مجددا وزارت کار کارخانه را به شرفی واگذار کرده است، کارگران کیان تایر پیگیرانه در حال تجمع و اعتراض و آتش زدن لاستیک در محوطه کارخانه بوده اند. در اطلاعیه مورخ ٢٩ تیر اشاره کردیم که شرفی به مناسبت رمضان و برای فریب کارگران، یک ماشین خاور گوسفند به کارخانه فرستاد تا با قربانی کردن آنها و پخش گوشت آن میان کارگران، آنها را به تمکین دارد اما کارگران نه ماشین حامل گوسفند و نه شرفی را به کارخانه راه ندادند.
کارخانه کیان تایر در سالهای گذشته بدلیل مبارزات متحد و درخشان کارگران به خاری در چشم کارفرما و حکومت تبدیل شده است. جا دارد کلیه مراکز و تشکل های کارگری به هر شکل که میتوانند از اعتراض کارگران کیان تایر حمایت کنند و مبارزه آنها برای حفظ کارشان و راه ندادن شرفی، کارفرمای قبلی، به کارخانه را تقویت کنند. مبارزه متحدانه و قاطع، سنت کردن مجمع عمومی کارگران برای بحث و تصمیم جمعی، انحلال شورای اسلامی و انتخاب ٢٧ نماینده، هوشیاری و اشکال مبتکرانه مبارزه کارگران، این کارخانه را به یک سنگر مبارزه حق طلبانه کارگران تبدیل کرده است. باید از تجارب آنها آموخت و جا دارد که هر کس به هر شکل که میتواند از مبارزه آنها حمایت کند. اخبار اعتراضات کارگران را باید هرچه وسیعتر پخش کرد، به بازداشت کارگران اعتراض کرد و از مبارزه کارگران برای جلوگیری از حضور شرفی در کارخانه و تصدی امور کارخانه توسط او و نمایندگانش پشتیبانی نمود.

حزب کمونیست کارگری ایران
١٥ مرداد ١٣٩٢، ٦ اوت ٢٠١٣

روزشمار مبارزه کارگران کیان تایر را میتوان در این لینک نگاه کنید:
http://www.kargaran.org/01axbar/9204/kiantayer.mordad92.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *