ادامه اعتراضات بازنشستگان در چند شهر- تجمع و راهپیمایی بیش از دو هزار بازنشسته در اهواز

امروز ۲۵ خرداد بیش از دو هزار بازنشسته تامین اجتماعی خیابان های اهواز را به صحنه اعتراض خود تبدیل کردند. بازنشستگان با شعار تا حق خود نگیریم هر روز همین بساطه بر تداوم مبارزاتشان تاکید داشتند. تجمع آنها مقابل استانداری و فرمانداری شهر برگزار شد و در حالیکه راهپیمایی میکردند شعار میدادند: “می جنگیم، می میریم، حقمون رو میگیریم” و “گرانی، تورم، بلای جان مردم”، “مفسد حیا کن، سیاستو رها کن”، “نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت”، “رئیسی دروغگو، حاصل وعده هات کو”، “مسئول بی لیاقت، استعفاء، استعفاء”. شعارهای بازنشستگان بر فضای شهر طنین انداخته و در واقع صدای اعتراض همه مردم بود. راهپیمایی بیش از دو هزار کارگر در شهری چون اهواز که یکی از کانون های داغ اعتراضات است یک اتفاق مهم است. اشاره کنیم که معلمان نیز برای فردا ۲۶ خرداد فراخوان به اعتراض سراسری داده اند و در شهرهای مختلف به خیابان آمده و پیگیر مطالباتشان خواهند بود.

در این روز در دو شهر شوش و دورود نیز بازنشستگان تامین اجتماعی تجمع داشتند . در دورود بازنشستگان شعار مرگ بر رئیسی سردادند. در شوش جمع بزرگی از بازنشستگان مقابل تامین اجتماعی تجمع کردند و بعد با راهپیمایی شعار دادند: “وعده و وعید چه خوب بود، اما همه اش دروغ بود”.

در حالیکه جمهوری اسلامی تلاش کرد با مطرح کردن بسته حمایتی به بازنشستگان میان صفوف آنها تفرقه ایجاد کند و اعتراضاتشان را عقب براند یا کاهش دهد، بازنشستگان اعلام کردند که ما صدفه نمیخوهیم بلکه ما حق وحقوقمان را میخواهیم. بازنشستگان تامین اجتماعی در تجمع شوش با شعار “بسته حمایتی نمیخوایم ،نمیخوایم” پاسخ محکمی به حکومت دادند. بازنشستگان تامین اجتماعی اولتیماتوم داده اند که اگر مصوبه افزایش ده درصدی تحقیر آمیز حقوقها لغو نشود و به مطالباتشان پاسخ داده نشود یکشنبه تجمعات بزرگ سراسرای خود را خواهند داشت. بعلاوه امروز 25 خرداد جمع بزرگی بازنشستگان شبکه بانکی در تهران در میدان ونک تهران، روبروی صندوق بازنشستگی بانک‌ها تجمع داشتند و با شعار “وزیر بی لیاقت، استعفا، استعفا” خشم و اعتراض خود را به وضع بد معیشتی و گرانی ها فریاد میزدند. در این تجمع یگان ویژه سعی در پراکندن صف معترضین را داشت و بازنشستگان خشمگین با فریاد ” بی شرف، بی شرف” آنها را عقب میزدند.

اعتراض بازنشستگان شبکه بانکی مثل اعتراض بخش های دیگر جامعه به سطح نازل حقوقها و سونامی گرانی است. بازنشستگان بانکی در اعتراض امروز خود خواستهایی را در جهت بهبود سطح دریافتی های خود عنوان کردند. از جمله به گفته آنها با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری از بهمن سال ۹۵ برای شاغلین بانکی و ۲۶ ماه تاخیر در تطبیق حقوقهایشان با این مصوبه، آنها خواهان پرداخت فوری ما به التفاوت حقوقها برای این ۲۶ ماه تاخیر هستند. بعلاوه با توجه به افزایش ۵۰ درصدی حقوق شاغلین بانک‌ها از تاریخ اسفند ۹۸ و انجام هفت ماه دیرتر این مصوبه برای بازنشستگان، آنها خواهان پرداخت مابه التفاوت ۷ ماه به بازنشستگان بانک‌ها هستند. بعلاوه بازنشستگان بانکها خواستار این هستند که افزایش فوق العاده ویژه کارکنان بانکهای دولتی از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق العاده‌های مستمر شامل آنها نیز بشود.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *