tones

بيانيه حزب كمونيست كارگری در مورد ترور محمد البراهمی در تونس

tones
جامعه تونس بار ديگر در خشم و انزجار ناشی از ترور یكی از رهبرانش به جوش و خروش آمده است. صدها هزار تن از مردم به خیابان آمده اند و كارگران دست به اعتصاب عمومی زده اند و خواهان استعفای دولت حزب النهضه و انحلال كمیسیون قانون اساسی و روی كار آمدن دولتی مردمی هستند.
روز ٢٤ ژوئیه (٢ مردادماه) محمد البراهمی یكی از رهبران شناخته شده و صریح اللهجه چپ و سكولار توسط جریانات تروریست اسلامی در برابر چشم همسر و دخترش ترور شد. شش ماه پیش شكری بالعید یكی دیگر از رهبران سكولار و چپ تونس به همین شیوه وحشیانه مقابل خانه اش ترور گردید. مردم حزب حاكم النهضه را پشت این ترورها می بینند.
این جنایات گوشه ای از تقلای مرگ و زندگی جریانات مرتجع و عقب مانده اسلامی برای باقی ماندن در صحنه سیاسی و متوقف كردن فضای انقلابی در تونس است. نیروهای اسلامی تلاششان این است كه مانع این شوند كه تونس بدنبال انقلاب به جامعه ای آزاد و مدرن و انسانی بدل شود. این جریانات با انقلاب تونس و میداندار شدن جوانان و مردم آزادیخواه و مدرن٬ مرگ سیاسی خود را نزدیك می بینند. تونس برای خلاص شدن از شر سرکوب و ارتجاع و عقب ماندگی و فقر و تبعیض انقلاب كرد. اما در خلاء حزب و پلاتفرم روشن و رهبری چپ و بانفوذ٬ جریانات اسلامی در پروسه های انتخاباتی دست بالا پیدا كردند و حزب اسلامی النهضه قدرت را به دست گرفت. اما جبهه انقلاب از پای ننشست. فشار بر احزاب اسلامی شدت یافت و مردم خواستهای خود را به اشكال مختلف مورد پافشاری قرار دادند.
تحولات دو سه سال گذشته نشان داد كه گرچه كارگران و مردم انقلابی هنوز قادر نشده اند استراتژی دستیابی خود به جامعه ای انسانی را آماده و پرداخته كنند٬ اما تردیدی ندارند كه ارتجاع و عقب ماندگی اسلامی و حاكمیت اقلیتهای بی خاصیت را نمیخواهند و به آن به دفعات نه گفته اند.
آنچه در تونس و همچنین در مصر و حتی بدرجه ای در لیبی شاهدیم ادامه یك كشاكش طبقاتی و سیاسی میان اكثریت كارگران و مردم انقلابی٬ با جبهه مدافع ارتجاع و تحجر و اقلیت حاکم است. در مصر مردم با تظاهراتهای عظیم و تاریخی خود اخوان المسلمین و مرسی را تا لبه سقوط عقب راندند و نهایتا ارتش به منظور جلوگیری از پیشروی بیشتر انقلاب٬ پیشدستی كرد و مرسی را بركنار كرد و كنترل اوضاع را در دست گرفت. و مردم میلیونی همچنان بر انزوای اخوان المسلمین و تحولات پایه ای و رفاهی پافشاری میكنند. در لیبی نیروها و جریانات چپ و سكولار جریانات اسلامی را تا حد زیادی عقب رانده اند و نیروهای ارتجاعی نیز برای جبران شكستهای خود روز ٢٦ ژوئیه یكی از رهبران رادیكال جنبش سكولاریستی بنام عبدالسلام مسماری را در بن غازی ترور كردند. مردم لیبی در عکس العمل به این جنایت بلافاصله به خیابان ریختند و دفتر اخوان المسلمین را به آتش کشیدند.
انقلابات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا٬ تحولاتی مهم و تاریخی اند كه نتایج و دستاوردهای سیاسی و اجتماعی آنها هنوز تماما خود را نشان نداده است. اما هیچ تردیدی در اینكه این تحولات علیرغم هرتقلا و جنایت نیروهای ارتجاعی و ضد انقلابی٬ كشورهای منطقه را گامی تاریخی و برگشت ناپذیر به پیش خواهد برد٬ نباید داشت. اما تمام تجربیات تاریخی در كشورهای مختلف از جمله ایران نشان میدهد كه جبهه كارگران و مردم انقلابی باید اهداف خود را به صورت برنامه و پلاتفرم و گامهای روشن و تعریف شده ای بیان كند. باید فورا و در اولین گام بر اقدامات سیاسی ای از قبیل جدایی دین از دولت و آموزش و پرورش٬ برابری كامل زن و مرد٬ آزادی بی قید و شرط تشكل و بیان و عقیده٬ لغو اعدام٬ ممنوعیت تبعیض بر اساس جنسیت و ملیت و زبان٬ برخورداری همه شهروندان از رفاه و مسكن و بیمه های درمانی و اجتماعی و امثال اینها تاكید كند و كل مردم انقلابی را حول خواستهای انسانی و مدرن و رفاهی گرد آورد و علیه تعرضات سرمایه داران و نیروهای مذهبی به حركت در آورد. لازمه و شرط سرعت و موفقیت در این راه وجود یك حزب پرنفوذ كمونیستی و كارگری است كه بدون هیچ تردید و تاملی بر این اهداف و جهت گیری پافشاری نماید.
حزب كمونیست كارگری ترور محمد البراهمی در تونس و عبدالسلام مسماری در لیبی را بشدت محكوم میكند و خود را همراه و در كنار كارگران و مردم انقلابی تونس و لیبی و مصر میداند. ما همه مردم ایران را به حمایت و پشتیبانی از خواست ها و مبارزه مردم این كشورها علیه نیروهای مرتجع و جنایتكار اسلامی فرا میخوانیم.
حزب كمونیست كارگری ایران
٥ مرداد ١٣٩٢، ٢٧ ژوئیه ٢٠١٣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *