یک آکسیون با شکوه برای آزادی احمد رضا جلالی در استکهلم- هرمز رها

روز چهارده ماه مه به فراخوان سه نهاد کمیته بین المللی علیه اعدام، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و کمپین برای آزادی کارگران زندانی در چهار کشور و یازده شهر گردهمایی های اعتراضی متعددی برای نجات جان احمدرضا جلالی برگزار گردید. اینجا گزارشی از گردهمایی در استکهلم سوئد را ملاحظه میکنید.


در استکهلم طی هماهنگی ای که با عفو بین الملل و همسر احمدرضا داشتیم اقدامات گسترده ای را در دستور گذاشتیم. یک جمع متمرکز از فعالین این سه نهاد و اعضای کمیته اسکاندیناوی حزب کمونیست کارگری در باره جزئیات گردهمایی استکهلم تصمیمات لازم را گرفتند و وارد کار شدند. فراخوان سه نهاد که به زبان انگلیسی، عربی، هلندی و آلمانی ترجمه شده بود به زبان سوئدی نیز بلافاصله ترجمه شد.بیانیه ما در روزنامه پرتیراژ یوتبوری پستن منتشر شد و رسانه های مختلفی در جریان گردهمایی های اعتراضی ما در سوئد و بطور مشخص استکهلم قرار گرفتند.
روزنامه های سوئدی از طریق ما به ویدا مهران نیا همسر احمد رضا جلالی وصل شدند و این امر باعث مصاحبه های متعدد و جلب هرچه بیشتر افکار عمومی گردید. برای روز اکسیون عکس و پوسترهای بزرگ تهیه و آماده گردید. ما همچنین با مدرسه ای که یکی از فرزندان احمدرضا در آنجا مشغول به تحصیل است در تماس بودیم و با هماهنگی لازم با آنها شرایط شرکت شماری از دانش آموزان این مدرسه را در آکسیون فراهم آوردیم. با چندین رادیوی فارسی زبان محلی در استکهلم مصاحبه کردیم که خود این در بسیح نیرو موثر بود.

در آکسیون روز شنبه ۱۴ مه سخنرانانی از نمایندگان پارلمان سوئد، مسئول عفو بین الملل در سوئد و رئیس انستیتو کارولینسکا که از اساتید دانشگاه و همکار احمد رضا بود، همچنین معلمی به نمایندگی از معلمان مدرسه فرزندان احمد رضا و نماینده سازمان جهانی همبستگی زنان و نماینده حزب کمونیست کارگری ایران حضور داشتند. سخنرانی ها همگی در مخالفت با مجازات جنایتکارانه اعدام و سیاست ضدانسانی گروگانگیری و گروکشی جمهوری اسلامی بود. شور سخنرانی ها حاضرین را به شدت تحت تاثیر قرار می داد. جمعیت قابل توجه ای از شهروندان سوئدی ودانش آموزان هم مدرسه ای فرزندان احمدرضا جلالی وهمسر او در این آکسیون بزرگ شرکت داشتند. یکی از نکات جالب در این آکسیون سردادن شعارهایی به زبان سوئدی برای آزادی احمدرضا جلالی و کلیه زندانیان سیاسی در ایران و حمایت از خواست آزادی برای مردم ایران بود.


در این گردهمایی با شکوه به وضوح دیده می شد که علیرغم بند و بست دولتها با جمهوری اسلامی مردم ایران دوستداران زیادی در میان شهروندان اروپایی دارند و همه با اشتیاق از مبارزات مردم ایران برای رهایی حمایت می کنند. ما در پی این آکسیون با افراد بیشتری آشنا شدیم و دوستان بیشتری پیدا کردیم. تاثیر این گردهمایی موفق به حدی بود که دانش آموزان و معلمی که در این اعتراض شرکت داشتند از زمان اعتراضات بعدی برای نجات احمدرضا سئوال می کردند. سازمان عفو بین الملل سوئد نیز قدرت بسیج و سازماندهی ما را دید . این اعتراض باعث دلگرمی خانواده احمدرضا جلالی شد و با همبستگی انسانی امیدهای بیشتری در دل این خانواده دردمند ایجاد گردید بطوریکه ویدا مهران نیا همسر احمدرضا رضایت خود را از این حرکت اعتراضی ابراز داشت.

گزارشات و تصاویر این آکسیون باشکوه همزمان به خبرگزاری های مختلف ارسال گردید و در تلویزیونهای کانال جدید، ایران اینترنشنال، رادیو فردا و بی بی سی و صدای آمریکا انعکاس یافت .


اشاره کنم که دو روز پیش از تظاهرات هیئتی از کمیته بین المللی علیه اعدام با مقامات وزارت امور خارجه در استکهلم دیدار کردند و در رابطه با راههای نجات احمدرضا جلالی با وزارت امور خارجه سوئد به گفتگو نشستند. این کارزار تا لغو حکم اعدام احمد رضا جلالی و تا آزادی این محقق و پژوهشگر ادامه خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *