بازگشائی مدارس

بمناسبت شروع سال تحصیلی جدید

با بازگشایی سال تحصیلی جدید در اول مهر، از یک طرف موجی از شور و انرژی و امید، میلیونها خانواده و میلیونها دانش آموز و دانشجو و معلم را به حرکت و تکاپو در میاورد و از طرف دیگر با شروع سال تحصیلی موجی از نگرانی و خشم و اعتراض، میلیونها خانواده را در بر میگیرد، خانواده هایی که توان فرستادن فرزندان خود به مدرسه را ندارند، خانواده هایی که به سختی و با کمترین امکانات کودکانشان را به مدرسه میفرستند و نگران ایمنی و کیفیت آموزش پایین و تدریس خرافه به کودکان هستند.

سال تحصیلی جدید، اما سال نگرانی شدید مقامات حکومت نیز هست. میدانند این نیروی عظیم متنفر از این حکومت و این نظام، مصمم تر، روشن تر و آماده تر از همیشه وارد میدان مبارزه میشود. به همین علت هنوز اول مهر نرسیده فشار بر معلمان معترض را تشدید کرده اند تا جلو گسترش مبارزاتشان را بگیرند. اما این نیروی عظیم طبقاتی، معلمان و نسل جوانی که وارد دانشگاهها میشوند و میلیون ها خانواده کارگر و زحمتکش، این وضعیت را میتوانند زیر و رو کنند و هر خواستی را به حکومت مفتخور سرمایه داران تحمیل کنند. امسال میتواند سال گسترش اعتراض معلمان، دانشجویان و خانواده های دانش آموزان و سال اتحاد مستحکم آنها باشد. میتواند سال دفاع پرشور معلمان نه تنها از افزایش دستمزد بالاتر از خط فقر و سایر خواستهای بحق آنها، بلکه همچنین سال دفاع پرشور از تحصیل رایگان و ایمنی مدارس و ارتقاء کیفیت آموزشی باشد. میتواند سال دفاع پرشور میلیونها خانواده دانش آموز از خواستهای صنفی و سیاسی معلمان از جمله خواست آزادی فوری معلمان زندانی و آزادی اعتراض و متشکل شدن معلمان باشد.

سال تحصیلی جدید را باید به دور جدیدی از تلاش برای دستیابی به یک آموزش و پرورش شاد، علمی و انسانی بدل کرد و بساط دخالت مخرب و مسموم مذهب و مسجد و آخوند را از آموزش و پرورش جمع کرد. مغزشویی کودکان و نوجوانان با انواع خرافه های مذهبی، استراتژی سیاسی آموزشی در مدارس جمهوری اسلامی است. به همین دلیل هزاران آخوند به مدارس روانه شده اند. استانداردهای آموزشی بشدت سقوط کرده است. در عین حال ناامن و غیر استاندارد بودن کلاسهای درس، بحق مایه نگرانی جدی خانواده ها در سراسر کشور است. در کنار این مسائل، گرانی سرسام آور شهریه های مدارس که با روند خصوصی سازی ها مرتب افزایش بیشتری می یابد و گرانی کتابهای درسی و لوازم التحریر برای میلیون ها خانواده کارگر و زحمتکش یعنی برای تمام اقشاری که در استثمار و دزدی و مفتخوری نقشی ندارند، کمرشکن است. فقر و بیکاری و حاشیه نشینی سبب گردیده است که میلیونها کودک و نوجوان از چرخه تحصیل باز بمانند و به بازار بیرحم کار پرتاب شوند.

مطالبات ما روشن است:
آموزش در تمام سطوح باید کاملا رایگان و اجباری باشد و هر نوع شهریه و اخاذی از خانواده ها ممنوع گردد. کتب درسی باید رایگان شود. یک وعده غذای گرم، با کیفیت و رایگان باید در تمام مدارس کشور معمول گردد. خصوصی کردن مدارس باید فورا متوقف و ممنوع شود و کیفیت آموزش و ایمنی مدارس در همه جا بسرعت تضمین شود. کتب درسی باید غیر مذهبی شود، اسلامی کردن مدارس و مسجد سازی در مدارس ممنوع شود و طلبه ها و آخوندها از مدارس بیرون انداخته شوند. خانواده هایی که امکان مالی فرستادن کودکان خود را به مدارس ندارند کمک هزینه دریافت کنند. در تمام محلات باید به اندازه کافی مدرسه باشد و تعداد دانش آموزان کلاس از ٢٢ نفر بیشتر نشود. ایاب و ذهاب مدارس بخشی از وظایف مدرسه است و باید کاملا ایمن و رایگان باشد. حق شهروندی برابر و دسترسی یکسان به آموزش برای کلیه واجدین تحصیل، افغانستاتی و عراقی و سایر مهاجرین کاملا تامین گردد. در یک کلام، یک آموزش و پرورش سکولار، شاد و انسانی و بدون تبعیض حق کودکان و مردم است و باید برقرار شود.

این خواست ها و خواست های متعدد معلمان باید به خواست مشترک همه مردم، خانواده ها و معلمان و دانشجویان و دانش آموزان در سراسر کشور تبدیل شود. سال تحصیلی جدید را به سال اتحاد و همبستگی هرچه بیشتر میان معلمان و خانواده های دانش آموزان، به سال دور هم جمع شدن و متشکل شدن و گسترش مبارزه برای این خواستها تبدیل کنیم.

حزب کمونیست کارگری ایران
۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۲۱سپتامبر ۲۰۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *