۱۸ اردیبهشت: تحصن سراسری معلمان در مریوان

فراخوان تجمع معلمان، خانواده های معلمان بازداشتی و اولیای دانش آموزان بوشهر

روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت و بنابر فراخوان از پیش اعلام شده، معلمان مریوان در اعتراض به ادامه بازداشت دو همکار خود اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه و دستگیرشدگان روز جهانی کارگر و دراعتراض به هتک حرمت معلمین در روز جهانی کارگر و ادامه سرکوبگری های حکومت، بطور سراسری دست به اعتصاب زده و در مدارس شهر تحصن کردند. معلمان مریوان فردا نوزدهم اردیبهشت نیز در همین رابطه تجمع اعتراضی بر پا خواهند کرد. گفتنی است که در همبستگی با تحصن معلمان در شهر مریوان معلمان ناحیه یک سنندج نیز دست به تحصن حمایتی زدند.

در همین راستا، خانواده های معلمان بازداشت شده در اول ماه مه و اولیای دانش آموزان در شهر بوشهر نیز برای روز ۱۹ اردیبهشت به تجمع اعتراضی فراخوان داده اند. این خانواده ها بر آزادی فوری و بدون قید وشرط ۴ معلم زندانی در این شهر به اسامی محسن عمرانی، محمود ملاکی رضا امانی فر و اصغر حاجب و تمامی بازداشت شدگان روز ۱۱ اردیبهشت تاکید کرده اند. در این بیانیه ضمن اشاره به انحطاط هر سال بیشتر نهاد آموزش و پرورش حکومت و فرو غلطیدن آن به درماندگی، فقر، فلاکت و فروپاشی، دستگیری های روز جهانی کارگر مصادف با آغاز هفته معلم را مورد اعتراض قرر داده اند. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است: “از جمله این برخوردهای زشت و قرون وسطایی، ضرب و شتم معلمان معترض استان بوشهر و زندانی کردن آنها در ١١ اردیبهشت ١۴٠١ مصادف با آغاز هفته معلم بود که موجب جریحه دار شدن اذهان عمومی به ویژه فرهنگیان عزیز و شریف گردید. با پیگیری های انجام گرفته، ٧ نفر از این عزیزان بازداشت شده، آزاد گردیدند اما متاسفانه چهار تن از این عزیزان، علیرغم پیگیری فراوان از سوی تعدادی از همکاران و خانواده های آنان و وعده های واهی مسئولان امنیتی و قضایی استان مبنی بر آزادی اشان، کماکان در زندان بسر می برند. این در حالی است که متاسفانه عزیزان زندانی و دربند دچار کرونا امیکرون شده اند و سلامتی اشان به شدت در خطر است.”.

در ادامه این فراخوان چنین آمده است:” در اعتراض به این رفتار ظالمانه مسئولان امر، از ساعت ٩ صبح روز دوشنبه ١۴۰۱/۲/۱۹ تا عصر همان روز، در محوطه داخلی اداره کل آموزش و پرورش تجمع و تحصن اعتراضی برگزار خواهد شد و در صورت عدم اعتنا مسئولان امنیتی و قضایی به خواسته منطقی تجمع کنندگان، در روزهای آتی در مقابل ساختمان استانداری و دادگستری استان اعتراضات ادامه خواهد داشت. در پایان اعلام می گردد مسئولیت عواقب هر نوع اتفاق ناخوشایند، متوجه مسوولانی خواهد بود که با خیره سری و لجاجت و بی توجهی، زمینه این اعتراضات را فراهم می آورند”. این تجمع در برابر اداره کل آموزش و پرورش برگزار خواهد شد .

بدین ترتیب معلمان و خانواده ها در اعتراض به دستگیریها و سرکوبگری های حکومت و ادامه بازداشت همکارانشان شهر به شهر دست به اعتراض و تجمع میزنند. از اعتراضات یکدیگر اعلام حمایت و پشتیبانی میکنند و شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان نیز برای ساعت ده صبح روز ۲۲ اردیبهشت به تجمعات سراسری فراخوان داده است و این تجمعات در تهران مقابل مجلس اسلامی و در شهرستان مقابل مراکز آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

همانگونه که قبلا اطلاع داده ایم اسماعیل عبدی از معلمان شناخته شده زندانی نیز در اعتراض به تشدید فشارهای امنیتی بر روی معلمان دست به اعتصاب غذا زده است. حکومت اسلامی به نشانه تنبیه تماس تلفنی او را قطع کرده است. جان او اکنون در خطر است و هم اکنون کارزاری بین المللی در حمایت از معلمان زندانی و اسماعیل عبدی و برای آزادی دستگیر شدگان روز جهانی کارگر در جریان است. باید وسیعا به این کارزار پیوست.

جنبش اعتراضی معلمان یک سکوی مهم اعتراضات مردمی است. معلمان قاطعانه مقابل سرکوبگری های حکومت ایستاده اند و باید با تمام قدرت از خواستها و مبارزاتشان حمایت و پشتیبانی کرد. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت قاطع از مبارزات معلمان همه بخش های جامعه بویژه خانواده های دانش آموزان و دانشجویان را به حمایت همه جانبه از خواستها و اعتراضات معلمان و شرکت وسیع در تجمعات اعلام شده آنان فرامیخواند. در سطح بین المللی نیز ما تشکلهای کارگری و معلمان را به حمایت و اعتراض فرا خواهیم خواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸ مه ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *