۱۸ اردیبهشت: تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهر

روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در ادامه یکشنبه های اعتراض خود و در اعتراض به سونامی گرانی و بی پاسخ ماندن مطالبات خود، در چند شهراز جمله در رشت، تبریز، اردبیل، اهواز، کرمانشاه و اراک تجمع کردند. در این تجمعات بازنشستگان با شعارهایی چون “نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت”، و “بازنشسته داد بزن حقتو را فریاد بزن”، صدای اعتراض خود را بلند کردند.

یک موضوع اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی عدم افزایش حقوقهایشان حتی بر اساس مصوبه خود دولت است. ماجرا از این قرار است که سازمان تامین اجتماعی هر ساله با توجه به مصوبه شورای مزد، عین همان افزایش ها را تعیین و به هیئت وزرای دولت ارائه میدهد تا اجرایی شود. امسال از هفتم اردیبهشت درخواست اجرای این مصوبه از سوی سازمان تامین اجتماعی به هیئت دولت ارجاع شده است. اما دولت هنوز امضا نکرده است و فیش‌های حقوقی بازنشستگان بدون افزایش و تغییر در سامانه مربوطه بارگذاری شده است. بازنشستگان کارگری به صدور فیش‌های حقوقی اردیبهشت بدون اعمال افزایش مستمری سال جدید اعتراض دارند. بدین ترتیب حکومت از اجرای مصوبه شورای عالی کار در قبال بازنشستگان و اجرایی کردن همان چندرغاز افزایشی که برای حقوقهای چند بار زیر خط فقر اعلام شده است نیز سر باز میزند. اکنون زیر فشار اعتراضات گسترده بازنشستگان حسن ایزدان (بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران) با اظهار امیدواری به اینکه ممکن است ظرف امروز و فردا هیات دولت مصوبه‌ی افزایش مستمری بازنشستگان را تصویب کند اعلام کرده است که به محض تصویب اضافات در هیات دولت و ابلاغ به سازمان، احکام حقوقی جدید بازنشستگان به سرعت صادر خواهد شد. همچنین معوقات مزدی آنها تا آخر اردیبهشت پرداخت می‌شود. بعلاوه ۲۵ درصد متناسب‌سازی به بازنشستگانی که به آنها تعلق می‌گیرد، تا آخر ماه واریز می‌شود. اما بازنشستگان به این وعده ها باور نداشته و با شعار فقط کف خیابان بدست میاد حقمون پیگیر مطالباتشان هستند.

اعتراض بازنشستگان به سونامی گرانی و وخامت هر روز بیشتر وضع زندگی و معیشتشان است و این موضوع اعتراض همه کارگران و مردم محروم است. تعیین مزد بر مبنای هزینه های واقعی زندگی و متناسب با هزینه واقعی سبد معیشت خانوار و افزایش آن طبق تورم واقعی، بیمه درمانی کارآمد و رایگان، پرداخت دیون دولت به صندوق بازنشستگی و برگرداندن پولهای به سرقت رفته به این صندوق، و آزادی اسماعیل گرامی و دیگر زندانیان سیاسی از جمله خواستهای اعلام شده بازنشستگان تامین اجتماعی در قطعنامه هایشان است. بازنشستگان در کنار معلمان فراخوان دهنده تجمعات روز جهانی کارگر بودند. از خواستها و اعتراض بازنشستگان باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸ مه ۲۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *