nan

افزایش قیمت۱۱۷ درصدی انواع نان های صنعتی- محمد شکوهی

خبرگزاریهای حکومتی روز چهارشنیه ١٤ اردیبهشت به نقل از ابلاغیه” اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران”، جدول قیمتهای انواع “نان فانتزی” را منتشر کردند. بر اساس این جدول قیمتها، قیمت هر قرص نان باگت معمولی ١٠ هزار تومان، نان باگت فرانسوی ١٥ هزار تومان، نان بربری فرانسوی ١٣ هزار تومان و نان همبرگری ٧ هزار و ٥٠٠ تومان قیمت گذاری شده است.

*وب سایت روزنامه همشهری به نقل از یک فروشنده نان های فانتزی در پاسخ به این سوال که میزان افزایش قیمت چقدر بوده است؟ گفته: کمترین میزان افزایش قیمت مربوط به نان باگت تک نفره بوده که قیمت آن از ۲۳۰۰ تومان به ۵۰۰۰ هزار تومان رسیده است. بر این اساس حداقل افزایش قیمت انواع نان‌های صنعتی بیش از ۱۱۷ درصد است.

*محمد جواد کرمیرئیس اتحادیه «نان‌های حجیم و نیمه حجیم» به خبرگزاری صدا و سیما گفته که قیمت آرد نان فانتزی، از کیسه‌ای ۶۷ هزار تومان به ۶۳۰ هزار تومان (حدود ۱۰ برابر) افزایش یافته است.
وی در ادامه تاکید کرده:”این افزایش قیمت، در کنار افزایش دستمزد و باقی هزینه‌های تولید نان‌های فانتزی بر روی قیمت این نان‌ها اثر خواهد گذاشت”.

*یازدهم اردیبهشت ماه، ادارات کل غله و خدمات بازرگانی در استان‌ها طی نامه‌ای به انجمن کارخانه‌های تولید آرد، نرخ جدید گندم را ۱۲ هزار تومان اعلام کردند. آن‌طور که فعالان صنف پخت نان فانتزی می‌گویند قیمت گندم برای نان‌های فانتزی و حجیم با رشد ۱۳.۳ برابری (۱۲۳۰ درصد) از ۹۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید. موضوعی که می‌تواند تاثیر مستقیم روی قیمت ساندویچ بگذارد.

*حسین یزدجردی رئیس کانون صنایع آرد و نان ایران در توجیه گرانی های آتی قیمت این نانها قبلا گفته بود:” وقتی گندم دو هزار و ۷۰۰ تومان به صنف و صنعت می‌دادیم و امسال گندم را برای آن‌ها ۱۲ هزار تومان تعیین کردیم، طبیعی است که قیمت محصولات این صنف هم به تبع آن افزایش یابد.
وی گفت: قیمت گندم مورد استفاده آرد نان های سنتی ٦٦٥ تومان و اما گندم صنف و صنعت ١٢ تومان تعیین شده است. برای ٦ قلم نان پر مصرف مانند نان باگت، ساندویچی، همبرگر، بروکن و بربری قیمت مصوب وجود دارد و قیمت آنها در سازمان حمایت تعیین می‌شد که بعد از آزاد سازی قیمت آرد، قیمت آنها حداقل ١٠٠ درصد افزایش می یابد.

  • ساداتی وزیر جهاد کشاورزی گفته است :” در بحث گندم صنف و صنعت به دلیل قاچاق مجبور به تسریع شدیم، یعنی زودتر طرح هدفمندی یارانه ها را انجام دادیم و قیمت را از ٢٧٠٠ تومان به ١٢ هزار تومان افزایش دادیم. بسته حمایتی در نظر گرفته ایم وزمان و میزان مبلغ را ستاد هدفمندی تعیین خواهد کرد.

اینها تازه ترین خبرها از افزایش قیمت انواع نان فانتزی یا حجیم و غیر حجیم است که از روز ١٧ اردیبهشت در نانواییها به اجرا گذاشته میشود. مقامات حکومت در توجیه این گرانی بالای ١٠٠ درصدی انواع این نان، با وقاحت و بی شرمی موضوع را به افزایش قیمت گندم و آرد مرتبط کرده و وانمود می کنند که این دلیل اصلی گرانی نان می باشد.

اما در این میان حرف راست را وزیر جهاد کشاورزی زده که گفته که گویا مجبور شده ان طرح هدفمندی یارانه ها در مورد قیمت آرد و گندم را زودتر و ضربتی به اجرا بگذارند.

طرح هدفمندی یارانه ها که بیش از یک دهه گذشته تصویب به اجرا گذاشته است، قرار بود قیمت ها را آزاد کرده و و پرداخت سوبسید به برخی کالاهای اساسی را پایان بدهد. در سالهای گذشته این طرح در مورد بنزین و برخی کالاهای مایحتاج عمومی به اجرا گذاشته شد. که باعث گرانی های سرسام آور و ادامه افزایش هر روزه قیمت این کالاها شد. حالا نوبت آرد و گندم است.
اثرات و تبعات آزاد سازی قیمت نان تا همینجا باعث افزایش بالای ١٠٠ درصدی قیمت انواع نان صنعتی شده است. در این میان علاوه بر این افزایش قیمت انواع نان سنتی، لواش، بربری و سنگک
و.. در بازار رسما شروع شده و دولت هم این افزایش قیمتها را تکذیب نکرده است.

افزایش قیمت آرد نان فانتزی و گندم مستقیما در انحصار دولت و در ادامه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها است. دولت سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم برای امسال را ۹۵۰۰ تومان برای هر کیلو اعلام کرده بود. گندمی که کیلویی ٩٥٠٠ تومان از کشاورزان خرید میشود، به قیمت ١٢هزارتومان کیلویی به صنف صنعت فروخته میشود. همینجا دولت سه هزار تومان در هر کیلو گندم سود می برد. در پروسه بعدی که این اصناف گندم را به آرد تبدیل می کنند، باز هم قیمت آرد افزایش می باید.
موضوع دیگر حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی برای آرد یارانه ای است. از اواخر سال گذشته دولت بتدریج اقدام به پیشبرد این سیاست کرد. خودشان می گویند حداقل افزایش قیمت نان فانتزی بالای ١٠٠درصد می باشد. دولت و مافیای آرد و گندم کل این صنعت، از خرید گندم تا تولید آرد و قیمت گذاریها را در اختیار دارند. به این اعتبار دولت و همه نهادهای درگیر در صنعت آرد و نان عاملان اصلی افزایش چندین برابری نان فانتزی هستند.

طرح هدفمندی یارانه ها، آزاد سازی قیمت کالاهای اساسی، اینجا آرد و گندم، تا همینجا به اعتراف باندهای حکومتی باعث گرانی بیش از ١٠٠ درصدی نان های صنعتی شده است. افزایش قیمتی که در دو دهه گذشته کم سابقه بوده است. جمهوری اسلامی در حال اجرای آخرین مراحل از طرح هدفمند کردن یارانه هاست. طرحی که تعرض شدید به سطح معیشت و گذران مردم، افزایش سرسام آور قیمت همه کالاهای اساسی، و اینجا نان را بدنبال داشته است. با این سیاست بخش بزرگی از مردم برای تامین نان با مشکلات جدی روبرو خواهند شد. افزایش ناچیز دستمزدهای امسال که هنوز هم در اکثر موارد اجرایی نشده، در کنار گرانی نان، فشار چندین برابری بر سفره های خالی کارگران و مردم وارد خواهد کرد. با این گرانی نان یک خانوار چهار نفره ماهانه فقط برای تامین نان خالی ناچار میشود بالای ٢٠ درصد از دستمزدش برای خرید نان اختصاص بدهد.
جامعه و مردم در برابر این سیاستهای حکومت و تحمیل گرانی ها باید دست به اعتراضات قدرتمند و سراسری وسازمانیافته بزند. تامین و دسترسی آسان و مناسب مردم به کالاهای اساسی را باید به حکومت دزدان و آدمکشان تحمیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *