اول ماه مه در تورنتو- بابک یزدی

babak Yazdi

سنت اول ماه مه در آمریکا و کانادا جا افتاده نیست، و معمولااولین دوشنبه سپتامبر را هر سال را در این دو کشور به عنوان روز کارگر جشن گرفته و تعطیل می کنند، و بیشتر اتحادیه ها و فعالین کارگری نیز در این مراسم شرکت می کنند. دلیل اصلی آنریشه در کشتار کارگران و سرکوب کارگران در شیکاگو و تولد روز جهانی کارگر دارد.
احزاب کمونیست کارگری ایران و عراق و برخی دیگر از کمونیست ها در سی سال گذشته سعی بر این داشته اند که این سنت را در کانادا زنده کنند. حزب کمونیست کارگری هر سال جشن اول ماه مه را سعی کرده است در کانادا هرچه باشکوه تر مستقلا و یا در کنار دیگر جریانات چپ و کمونیست برگزار کند. امسال نیز از چند ماه پیش کمیته برگزاری اول ماه مه متشکل از جریانات و احزاب و سازمانها و اتحادیه های چپ و رادیکال و سوسیالیستی به سازماندهی و برگزاری این مراسم پرداختند. حزب کمونیست کارگری ایران و فعالین این حزب نیز از فعالین جدی این کمیته بودند و ایرج رضائی از طرف حزب کمونیست کارگری یکی از سخنرانان برنامه بود.در مسیر راهپیمایی نیز فعالین و کادرهای حزب از شعار دهندگان مراسم بودند.


علاوه بر کمیته برگزاری اول ماه مه امسال از طرف چندین اتحادیه و سندیکای کارگری نیز در این مراسم شرکت کرده و چندین هزار نفر از مسیرهای مختلف با راهپیماییدر جلوی پارلمان اونتاریو بهم پیوستند. امسال اولین برنامه ای بود که روز کارگر در تورنتو هزاران نفری شد و فعالین کارگری و احزاب و جریانات چپ و سوسیالیستی در این ظرفیت در آن شرکت و دخالت کردند.


ما تلاش خود را برای به رسمیت شناساندن اول ماه مه به عنوان روز رسمی و جهانی کارگر تا تعطیلی این روز ادامه خواهیم داد.
لینک گوشه ای از این مراسم در زیر خواهد آمد.
حزب کمونیست کارگری ایران واحد شرق کانادا.
دوشنبه دوم ماه مه
https://www.youtube.com/watch?v=cDoqWu93lZQ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *