AylanKurdi_Asad_Zarif

حمید تقوائی: راه حل جمع کردن بساط دولتها و نیروهای اسلامی از خاورمیانه است!

ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی: “شرط برکناری اسد علت بحران آوارگی سوری‌ها است”!

بیشرمی و وقاحت هم حدی دارد! ظاهرا سیل مهاجرت قربانیان رژیم اسد به اروپا و موج عظیم همبستگی و حمایت مردم اروپا از این قربانیان مسئولین این فاجعه را به هذیان گوئی انداخته است. رژیمی که خود حامی و شریک جرم رژیم اسد است و دستش تا آرنج به خون مردم سوریه آلوده است علت فرار و آوارگی مردم سوریه را “شرط برکناری اسد” میداند! گویا مردم سوریه نه در اثر جنایت رژیم خونریز اسد، بلکه بدلیل خواست برکناری او، کشته و آواره و بی خانمان شده اند!

همه میدانند که عاملین مستقیم جهنمی که امروز در سوریه بر پا شده دولت اسد، رژیم جمهوری اسلامی، و دولت روسیه است. سرکوب مردم بپاخاسته سوریه بوسیله این نیروها باعث شد تا داعش و دار و دسته های مختلف اسلامی و دولتهای حامی آنان، عربستان سعودی و ترکیه وارد میدان بشوند و جامعه سوریه را به جهنمی که امروز شاهد آن هستیم تبدیل کنند. کل این افسارگسیختگی نیروها و دستجات مختلف اسلامی و قومی عشیره ای، در یک سطح پایه ای تر، بر زمینه شرایط ایجاد شده بر اثر یورش نظامی آمریکا و متحدینش به عراق بوجود آمده است و به این معنی دولت آمریکا و موتلفین اروپائی اش نیز یک پای دیگر فاجعه سوریه هستند.

ظریف میگوید “فقط مردم سوریه حق تصمیمگیری دارند!” اما مردم چهار سال قبل تصمیمشان را اعلام کردند و با هلیکوپترهای مسلسل دار و گلوله تک تیراندازها پاسخ گرفتند. مردم سوریه در خیزش سال 2011 با الهام از انقلابات بهار عرب علیه رژیم اسد به خیابانها آمدند و بوسیله حکومت اسد و با اتکا به کمکهای مالی و تسلیحاتی و نظامی جمهوری اسلامی و روسیه وحشیانه در هم کوبیده شدند. بدون حمایت جمهوری اسلامی و روسیه رژیم اسد بیش از چند ماه نمیتوانست دوام بیاورد و این وضعیت فاجعه بار امروز در سوریه شکل نمیگرفت. امروز هم پیش شرط هر نوع خاتمه بخشیدن به فاجعه سوریه برکناری رژیم اسد است.

اما مساله تنها به سوریه محدود نمیشود. ریشه های مساله افسارگسیختگی دولتها و نیروهای اسلامی در خاورمیانه است که بر متن سیاستهای میلیتاریستی دولتهای غربی عرصه ای برای ابزار وجود پیدا کرده اند. باید در برابر کلیه این نیروها ایستاد.

امواج هزاران نفره فراریان از کشورهای اسلامزده و جنگزده در منطقه و موج کمک رسانی و انساندوستی وسیعی که در اروپا در حمایت از پناهجویان براه افتاده است همه توجه ها را به ریشه های این مساله جلب کرده است. باید در این شرایط بر این واقعیت تاکید کرد که راه حل مساله پناهندگی و آوارگی میلیونی از کشورهای خاورمیانه، جمع کردن بساط رژیمها و نیروهای اسلامی و قومی و عشیره ای، از جمله و بخصوص رژیم اسد و جمهوری اسلامی و داعش، از منطقه است. راه حلی که امروز مردم عراق با شعار نه به دولتهای اسلامی و نیروهای قومی- مذهبی و با خواست سکولاریسم و جامعه مدنی پرچم آنرا برافراشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *