بوی گند دولتهای قومی – مذهبی درآمده است!

حمید تقوایی
حمید تقوایی
روزهای شنبه و یکشنبه گذشته شهر بیروت شاهد تظاهرات ده هزارنفره مردم این شهر علیه دولت بود. از حدود ده روز قبل این اعتراضات حول مساله انباشته شدن زباله ها در خیابانهای بیروت شروع شد اما به سرعت به خواست برکناری دولت ارتقا یافت. اکنون اعتراض به فساد دولتی، و خواست کناره گیری دولت و انحلال پارلمان ازشعارهای محوری تظاهرات است. مساله زباله های انباشته شده در خیابانها اکنون در شعار “بوی گند میدهی!” و “گندتان درآمده!” خطاب به دولت خود را نشان میدهد. مردم دولت موجود را زباله مینامند و خواستار نه تنها جمع آوری فوری زباله ها بلکه برکنار شدن دولت گندیده موجود هستند.
این حرکت تازه در لبنان را باید جزئی موج اخیر خیزش عمومی و بمیدان آمدن مردم منطقه در عراق و ترکیه و کردستان سوریه علیه دولتهای مذهبی و فرقه ای موجود بحساب آورد. اعتراضات توده ای علیه حکومتهای مذهبی دیگر تنها به ایران محدود نیست بلکه شکلی فراکشوری و منطقه ای به خود گرفته است. شرایط سیاسی در این کشورها متفاوت است اما فصل مشترک همه آنها فساد گسترده مقامات دولتی، نقش نیروهای اسلامی و دارو دسته های فرقه ای در دولت و در صحنه سیاسی، و نارضائی عمیق توده مردم از وضعیت موجود است. یکی از تظاهر کنندگان به خبرنگار الحیات میگوید:
“ما به فرقه گرايی دولت لبنان اعتراض داريم. ما به پارلمان دزدها كه از جيب مردم دزدی می‌كنند و جوانان را مجبور به مهاجرت از كشور مي‌كنند اعتراض داريم. ما اينجا جمع شده‌ايم تا به بيكاری و فقر و گرسنگی اعتراض كنيم. ما برق نداريم، آب نداريم.”
این حرف دل مردم منطقه، مردم ایران و عراق و ترکیه و دیگر کشورهای اسلامزده است. گند دولتهای مذهبی و قومی در کل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا درآمده است. و مردم به میدان آمده اند تا همه آنها را به زباله دانی سرازیر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *