از خوزستان خبر میرسد


شماره ۳۰
:

صنعت نفت و محیط زیستی که در حال نابودی است

آلودگی های نفتی عاملی بسیار زیان آور و مخرب در خوزستان است که هر چند وقت یک بار باعث به وجود آمدن بحران های زیست محیطی می شود.

تنها در میدان نفتی اهواز ۵۰۰ حلقه چاه حفر شده است بدون اینکه هیچ گونه تمهیدات لازم زیست محیط صورت گیرد.  فعالیت های گسترده شرکت های نفتی و پتروشیمی آلودگی‌های متعددی را در محیط زیست ایجاد کرده است. حجم بسیار بالای تولید نفت و مشتقات آن در استان و آلودگی تاسیسات نفتی و دیگر صنایع و ریزگردها باعث شده تا اهواز مقام اول را در میان آلوده ترین شهرهای جهان کسب کند.

ذخیره کننده های حفاری در اطراف چاه ها، کنده های حفاری حاوی نفت و گاز و … را از اعماق زمین که حاوی فلزات سنگین و خطرناکی است، در حوضچه هایی در اطراف چاه ها رها می کنند تا خشک شود. این مایعات خطرناک بخشی از آنها در عمق زمین نفوذ می کنند و مجددا وارد چرخه آب های زیرزمینی می شوند و بخشی نیز تبخیر شده و وارد هوا میشوند.

نشست نفت، افزایش آلودگی خاک، استفاده از مواد نفتی در حفاری چاه های نفت، ورود مواد سمی پالایشگاه ها به رودخانه ها و آب های زیرزمینی و هوای منطقه، تنها بخشی از بحران‌هایی است که در اثر بی توجهی در محیط زیست ایجاد می شوند. آلودگی محیط زیست یکی از موضوعات مهم اعتراضات مردمی در این منطقه  است و بر همین اساس ان جی او های  بسیاری در این عرصه از مبارزه در خوزستان فعالند.

آخرین وضعیت مهران قره باغی زندانی سیاسی در زندان شیبان

مهران قره باغی در تاریخ ۲۸ دی ماه ۹۸ در شهرستان بهبهان به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض بازداشت شد. در این مدت وزارت اطلاعات بارها از خانواده قره باغی خواسته است که به وی فشار بیاورند تا از عقاید خود دست بردارد و به همکاری با وزارت اطلاعات تن بدهد، در غیر اینصورت او را اعدام خواهند کرد. به گفته وکیل این زندانی سیاسی، جلسه دوم رسیدگی به اتهام های ایشان در تاریخ نهم خرداد ماه جاری در شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر برگزار خواهد شد.

وکیل قره باغی در صفحه اینستاگرام خود نوشته است، مهران هم اینک در زندان مرکزی اهواز در بازداشت موقت است. وی مبتلا به بیماری قلبی است و چندین بار در زندان دچار حمله قلبی شده است، که در یک حمله قلبی در زندان بهبهان مجبور به اعزام وی به بیمارستان شدند. در زندان مرکزی اهواز نیز او  به بیماری خارش و حساسیت پوستی مبتلا شد که تحت درمان است.

مهران قره باغی در پرونده پیشین خود، توسط دادگاه انقلاب به اتهامات «توهین به خامنه ای و تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال حبس محکوم شد که ۲ سال آن اجرایی است.

زباله های دردسر ساز برای اهالی یک روستا

اهالی منطقه روستایی سادات حسینی در شهرستان ایذه، از رهاسازی زباله‌ها و عدم ساماندهی آنها به ستوه آمده اند.

این مردم از مسمومیت و مرگ دام‌های خود به‌ واسطه مصرف زباله‌های رها شده، شکایت دارند. شهرداری منطقه دزپارت در شمال این روستا اقدام به رها سازی و سوزاندن زباله های شهری می کند. شهردار می گوید برای دفن زباله ها اقدام به احداث یک جایگاه دپو زباله با دیوارهای بلوکی و سیمانی کرده ایم؛ در حالی که تصاویر منتشر شده از محل تخلیه زباله ها نشان می دهد هیچ اقدام اصولی برای این کار صورت نگرفته و حجم وسیعی از زباله در طبیعت رهاسازی می شود. این روستا در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر دهدز قرار دارد و ﺁﺧﺮﻳﻦ منطقه ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ایذه ﺩﺭ ﻣﺮﺯ استانهای چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد محسوب می شود.

خوزستان نماد بارزی از غیر استانداد بودن محیط زیست مردم و آلودگی آن  و سطح پایین بهداشت  است. این وضعیت تاثیرات مستقیمی بر سلامتی مردم داشته و خطرات جانی دارد. دولت در قبال جان و زندگی مردم مسئول است.

تجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب در بهبهان

 روز  ۲۸ فروردین کارکنان بخش‌های مختلف اداره آب و فاضلاب بهبهان در اعتراض به عدم دریافت حقوق بهمن و اسفند ۱۴۰۰ و همچنین عیدی آخر سال خود برای دومین روز دست به تجمع زدند.

اعتراض جوانان بیکار در ماهشهر به بیکاری

روز ۲۷ فروردین گروهی از جوانان بیکار در ماهشهر با فریاد یا مرگ یا زندگی مقابل درب پتروشیمی های منطقه تجمع کردند و جویای کار شدند. در حالیکه جوانان بیکار اعتراضشان به بیکاری و بی تامینی مطلق شان است جریاناتی با همدستی کارفرمایان و حکومتیان تلاش میکنند تحت عنوان کارگر بومی و غیر بومی میان کارگران تفرقه بیندازند و جهت اعتراضات آنان را از کل سیستم فقر و فلاکت و چپاول و دزدی حاکم منحرف کنند، و با تفرقه افکنی و براه انداختن کشاکش بومی و غیر بومی، بخشهای مختلف کارگران را روبروی هم قرار دهند. باید در مقابل این تفرقه افکنی ها ایستاد و هوشیار بود. همه افراد بدون درآمد و کم درآمد باید از مقرری ماهانه مکفی که کفاف زندگی شان را بدهد برخوردار شوند. از جمله بیمه بیکاری مکفی حق مسلم همه کارگران بیکار اعم از زن و مرد است. همچنین تحصیل و درمان رایگان و داشتن حق مسکن از جمله حقوق مسلم تک تک شهروندان است.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳ آپریل ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *