اخبار نفت: اعتراضات کارگران در مراکز نفتی در دو هفته اخیر

اعتراضات در نفت گسترده است و کارگران پیمانی خود را برای یک اعتصاب سراسری آماده میکنند. اینجا اخباری از اعتراضات دو هفته اخیر در نفت را اشاره میکنیم:

  • روز چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه، کارکنان نوبت کار شرکت های بهره برداری نفت و گاز کارون، گچساران، مارون و مسجدسلیمان با مطالبه تثبیت شیفت های دوازده ساعته دست به اعتراض زدند. این کارگران به تغییر ساعت کاری به شیفت های چرخشی هشت ساعته و همینطور عدم رسیدگی به مطالبات شغلی و معیشتی شان اعتراض دارند.
  • بنا بر گزارش منتشر شده در کانال تلگرامی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت کارگران در شرکت ناورود در پتروشیمی کنگان در اعتراض به سطح بسیار پایین دستمزدها و محاسبه مزد بر اساس ۳۰ روز و شیفت کاری ۲۴ روز کار و ۶ روز استراحت دست به اعتراض زدند.
  • روز ۲۵ فروردین کارگران شاغل در پتروشیمی آرین متانول با خواست افزایش دستمزد اعتصاب کردند. در برابر اعتصاب کارگران، پیمانکاران از کارگران خواستند که تا روز ۲۷ فروردین سر کار بروند تا به آنها پاسخ داده شود. در مقابل حسن نیا رئیس شرکت اعلام کرده است که شرایط همین هست که هست و هر کسی ناراضی است تسویه حساب کند و برود و کارگران هم کوتاه نیامده و به اعتراض خود ادامه میدهند
  • روز جمعه ۲۶ فروردین‌ حدود ۴۰۰ نفر از همکاران پروژه ای ساخت مخازن در پالایشگاه آدیش کنگان (پیمانکاری جمشید ممبینی ؛ شرکت مبین صنعت کوشای اسپانه) در اعتراض به عدم افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها در حرکتی اعتراضی کار را تعطیل کرده و با پیمانکار پروژه تسویه حساب کردند. پیمانکار پروژه فقط حاضر به افزایش ۱۰ درصدی دستمزدها شده بود که با اعتراض کارگران روبرو شد و کارگران با تعطیل کار، گرفتن کار در این شرکت را تحریم کرده اند.
  • کارگران در پتروشیمی بوشهر خواستار بیست روز کار و ده روز استراحت و افزایش حقوق ۳۷ درصدی دستمزدشان هستند و بر اعتصاب متحدانه برای روز دوم اردیبهشت تاکید کرده اند.

همچنین در سایت ۱ پتروشیمی بوشهر نیز در برابر اعتصاب کارگران، پیمانکاران تهدید کرده اند که با کسانیکه سرکار برنگردند تسویه حساب میشود و به جای آنها نیروی جدید خواهند گرفت.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت با انتشار این خبر ها مینویسد:”همه اینها نشان میدهد که نیروهای هر شرکت به تنهایی نمیتوانند با قلدری های پیمانکاران مقابله کنند. پیمانکاران چپاولگر متحد عمل می کنند و ما هم باید متحد باشیم تا بتوانیم تعرضات هر روزه به زندگی و معیشتمان را عقب زنیم. “.

  • روز ۲۳ فروردین ماه گروههایی از بازنشستگان نفت مقابل ساختمان صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان نفت در شهرهای تهران، کرمانشاه، اهواز، کرج و چند شهر دیگر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

یک خواست محوری در همه این اعتراضات اعتراض به سطح نازل دستمزدها و خلف ووعده هاست.

  • روز دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ گروهی از پرسنل رسمی واحدهای عملیات و بهره برداری شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در مقابل ساختمان این شرکت دست به تجمع زدند. شیفت کاری این کارکنان ۸ ساعته بوده و در دوران کرونا به ۱۲ ساعته تغییر پیدا کرده بود. کارگران رسمی در مناطق نفتخیز خواهان باقی ماندن و تثبیت در شیفت های ۱۲ ساعته فعلی خود هستند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰ آپریل ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *