اعتراضات میلیونی مردم عراق

مردم عراق در پنجمین جمعه مصمم تر به میدان آمدند

اطلاعیه شماره ۵

جمعه ۱۴ شهریور (۴ سپتامبر) در پنجمین جمعه تظاهرات سراسری در عراق، مردم در ابعاد وسیعتر و با شعارهای تندتری به خیابان ها آمدند و اعلام کردند که اصلاحات عبادی پاسخگوی ما نیست. شعاری با مضمون «فاسدان، اصلاح طلب شده اند» پاسخ صریحی به امثال عبادی بود و شعار مردم قادسیه علیه آیت الله حکیم و شعار مردم بصره «ارحلو» و اشغال برخی مراکز دولتی در شهرهای مختلف، خواست فوری مردم عراق را نشان میداد: حکومت اسلامی- قومی و فاسد و دار و دسته های مسلح اسلامی را نمیخواهیم. نان، آزادی و دولت سکولار و مدنی میخواهیم.

بغداد، بصره، ناصریه، حله، دیوانیه، عماره، کربلا، نجف و سماوه و بسیاری دیگر از شهرهای بزرگ و کوچک عراق صحنه تظاهرات میلیونی و باشکوه توده های به جان آمده عراق بود. در برخی شهرها از جمله در شهر خالص در نزدیک بغداد مردم ساختمان شورای شهر را اشغال کردند و اعلام کردند به شما فاسدان نیازی نداریم. نیروهای مسلح حکومت راه مردم به منطقه سبز در بغداد،‌ که محل ساختمان های ارگان های اصلی دولت است و در کربلا مسیر استانداری را بسته بودند تا مردم به این مناطق نزدیک نشوند.

رسانه های حاکم در غرب همچنان درمورد اعتراضات مردم عراق سکوت کرده اند و آنجا که بسیار حاشیه ای به آن اشاره میکنند، علیرغم صدها شعار و پلاکارد علیه مقامات و دار و دسته های اسلامی و خواست روشن حکومت مدنی و سکولار، بیشرمانه مردم را حامیان آیت الله سیستانی معرفی میکنند و اینکه گویا مردم به فراخوان مرتجعی مانند او به خیابان آمده اند.

با تداوم اعتراضات فضا رادیکال تر میشود. حضور و نفش زنان بیشتر میشود. فعالین زن سخنرانی میکنند و خواهان برابری و عدالت اجتماعی میشوند. شعارهای آزادیخواهانه و ضد مذهبی فراگیرتر شده است. خواست های مردم روشن تر از روزهای اول است. فضای تظاهرات در بصره با حضور هزاران کارگر نفت و حضور طیف گسترده ای از سوسیالیست ها و آتئیست ها بسیار رادیکال است. بیش از هر زمان زمینه برای شکل گیری یک رهبری رادیکال و متمرکز آماده است. مردم عراق نیاز به یک رهبری سازمان یافته و متمرکز دارند که اهداف و خواست های عمیق و انسانی شان را برای سرنگونی این حکومت و شکل دادن به حکومتی سکولار و آزاد، بر پایه برابری، رفاه عمومی و عدالت اجتماعی نمایندگی کند.

کلیه دار و دسته های مسلح اسلامی و دولت دینی قومی عراق باید برود. مبارزه مردم عراق شایسته حمایت گرم مردم آزاده جهان و مخصوصا مردم ایران هستند. حزب کمونیست کارگری قاطعانه از مبارزات مردم عراق، حمایت میکند و همه مردم به جان آمده از سرمایه داری و حکومت های گندیده اسلامی و سرکوبگر را به همبستگی با مردم عراق فرامیخواند.

پیروز باد مبارزات آزادیخواهانه مردم عراق

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۵ سپتامبر ۲۰۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *