کارگران کیان تایر کارفرما و “گوسفندان” قربانی اش را به کارخانه راه ندادند!

irantayer
بار دیگر کشمکش میان کارگران کیان تایر و وزارت صنایع رژیم برای بازگرداندن کارفرمای سابق این کارخانه بالا گرفته است. وزارت صنایع مخفیانه تلاش میکند که کارفرمای قبلی را در مقابل رشوه هائی که از او گرفته به این کارخانه برگرداند و کارگران که با آمدن او خطر بیکار شدن خود را میبینند، هر بار تو دهنی بزرگی به کارفرما و عوامل او و وزارت صنایع میزنند و کارفرما و عواملش را از کارخانه بیرون می اندازند. اقدام امروز کارگران اما بسیار جالب بود. کارگران فولاد در مبارزات مستمر خود واقعا مثل فولاد آبدیده شده اند.
طبق گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، مالک قبلی کارخانه امروز شنبه ٢٩ تیرماه یک خاور گوسفند برای اهدا به کارگران به مناسبت ماه رمضان به کارخانه فرستاد تا با قربانی کردن گوسفندان و تقسیم میان کارگران و وعده یک سبد دویست هزار تومانی کالا به کارگران، خود نیز بتواند وارد کارخانه شود. کارگران اما با خشم و انزجار به سمت این ماشین رفتند و آنرا مجبور به بازگشت کردند و با لاستیک زدن آتش در محوطه کارخانه به کارفرما و وزارت صنایع سرمایه داران اعلام کردند که اجازه بازگشت مالک قبلی را نمیدهیم. کارگران سپس مجمع عمومی خود را برگزار کردند و عزم خود را برای جلوگیری از واگذاری کارخانه به مالک قبلی اعلام کردند. کارگران نگران این هستند که کارفرمای قبلی زمین کارخانه را که گفته میشود هزار میلیارد تومان ارزش دارد بفروشد و کارخانه را تعطیل و کارگران را بیکار کند.
کارگران با اقدام امروز خود نشان دادند که دوره ای که کارفرمایان و ارگانهای دولتی آنها بتوانند با ریاکاری کارگران را فریب دهند گذشته است. “گوسفندان” اهدائی و بسته دویست هزار تومانی کارفرما گوشه ای کوچک از استثمار کارگران توسط این مفتخوران است که همراه با بکارگیری سنت های عقب مانده اسلامی خواستند به خورد کارگران بدهند و کارگران فریب این دغلبازی ها و ریاکاری های کثیف را نخوردند و همه آنها را پس زدند. نقطه قوت کارگران کیان تایر در مبارزات خود سنت مجمع عمومی و اتحاد حاصل از آن، انتخاب نمایندگان خود و عزم راسخ در مقابله با تلاش ها و توطئه های کارفرما و ارگانهای دولتی است.
در پنج سال گذشته کارگران کیان تایر (لاستیک البرز) مبارزات مستمر و سرسختانه ای را به پیش برده اند، جاده اسلامشهر به تهران را بارها با لاستیک زدن آتش مسدود کرده اند، همسرانشان در اعتراضات آنها شرکت کرده اند و با آتش زدن لاستیک در محوطه کارخانه سعی کرده اند توجه مردم را به اعتراض خود جلب کنند و روحیه مبارزه جوئی خود را بالا نگهدارند. کارگران در اقدام دیگری در سال ٨٧ که کارخانه توسط مالک قبلی به تعطیلی کشانده شد و دستمزد کارگران نیز پرداخت نشد، به دفتر او حمله کردند و با تجمعات مکرر در مقابل ادارات دولتی، وزارت صنایع را وادار به خلع ید از او کردند. بدنبال آن کارخانه به کار خود ادامه داده است. در مردادماه ٨٧ شورای اسلامی را منحل کردند، دفتری که توسط این شورا اشغال شده بود را پس گرفتند و ٢٧ نماینده انتخاب کردند. یازدهم تیرماه امسال بار دیگر زمزمه بازگرداندن مالک قبلی بالا گرفت و کارگران بار دیگر با روشن کردن آتش دست به اعتراض زدند و موقعی که در روزهای گذشته اطلاعیه ای از سوی مدیر عامل جدید منتصب کارفرمای قبلی، بر تابلوهای اعلانات کارخانه نصب شد، کارگران دست به اعتصاب زدند و با آتش زدن لاستیک اعتراض خود را از سر گرفتند و معاون اعزامی از طرف کارفرمای قبلی را بیرون کردند. اطلاعیه های مدیر عامل جدید نیز از تابلوهای اعلانات کارخانه جمع آوری شد اما وزارت صنایع نماینده های کارگران را تهدید کرد که به وزارت کار دستور خواهیم داد تا شورای انتخابی کارخانه را برچیند. نماینده های کارگران اما با قاطعیت اعلام کردند ما منتخب کارگران هستیم و هیچکس نمیتواند شورای ما را منحل کند.
اقدام امروز کارگران کیان تایر را باید ارج نهاد و خبرش را به همه خبر داد. درس ها و تجارب مبارزات شکوهمند کارگران کیان تایر را باید به سایر مراکز کارگری رساند. کارگران کیان تایر شایسته حمایت وسیع همه مردم آزاده اند.
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٩ تیرماه ١٣٩٢، ٢٠ ژوئیه ٢٠١٣

روزشمار اعتراضات کارگران کیان تایر را میتوانید در لینک زیر دنبال کنید:
http://www.kargaran.org/kargar%20kommunist/kk90-news.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *