تجمع کشاورزان اصفهان، کارگران اداره آب و فاضلاب بهبهان، کارگران پروژه ساخت مخازن پالایشگاه آدیش کنگان و چند خبر دیگر

  • روز شنبه ۲۷ فروردین کشاوزان اصفهان با خواست حقابه و برای باز کردن آب، در کنار کانالها دست به تجمع اعتراضی زدند. بنا بر خبرها هنوز سازمان آب اجازه بازکردن آب را به کشاورزان نداده است.
  • روز شنبه ۲۷ فروردین کارکنان بخش‌های مختلف اداره آب و فاضلاب بهبهان در اعتراض به عدم دریافت حقوق بهمن و اسفند ۱۴۰۰ و همچنین عیدی آخر سال خود دست به تجمع زدند.
  • روز ۲۶ فروردین بنا بر اخبار منتشره حدود ۴۰۰ نفر از کارگران پروژه ساخت مخازن در پالایشگاه آدیش کنگان ( پیمانکاری جمشید ممبینی ؛ شرکت مبین صنعت کوشای اسپانه) با خواست افزایش دستمزدها در حرکتی اعتراضی کار را تعطیل و با پیمانکار پروژه تسویه حساب کرده اند. اعتراض این کارگران به عدم افزایش ۵۷ درصدی دستمزد‌ها از سوی کارفرما بوده است.پیمانکار پروژه فقط حاضر به افزایش ۱۰ درصدی دستمزدها بوده که مورد موافقت کارگران قرار نگرفته است.
  • روز جمعه ۲۶ فروردین نیروهای لباس شخصی به منزل فعال کارگری مرتضی صیدی یورش بردند و ضمن تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی اش، او و امیر عباسی یکی دیگر از فعالین کارگری در تهران را بازداشت کردند.مرتضی صیدی و امیر عباسی به کار ساختمانی مشغولند و در تهران ساکن هستند. با نزدیک شدن روز جهانی کارگر فشارهای امنیتی بر روی فعالین کارگری تشدید شده است. تحرکات بر سر برگزاری اول ماه مه و بیانیه ها و قطعنامه های آن مدتی است که در جریان است.
  • در گزارشات قبلی از تجمع کارگران کارخانه کیان‌تایر در روز ۲۱ فروردین در اعتراض به عدم تمدید قراردادهایشان و خطر بیکار شدن از کار مقابل دفتر ریاست جمهوری خبر دادیم که در آن کارگران بر ادامه اعتراضاتشان تاکید نمودند. بدنبال این اعتراضات مسئولین از کارگران فرصت خواستند تا به موضوع رسیدگی کنند. از آن روز کارگران در محیط شرکت حضور دارند اما خط تولید تعطیل است. بنا بر خبرها مدیر اجرایی شرکت بنابر دستور قاضی پرونده‌ی در اداره ورشکستگی قوه قضائیه دارد و از امضا و‌ تمدید قرارداد کارگران خودداری کرده است و علیرغم مراجعه کارگران به فرماندار اسلامشهر اقدامی صورت نگرفته است. روز ۲۳ فروردین نیز نامه‌ای با امضای سرپرست اداره کار اسلامشهر مبنی بر امضا و تمدید قرارداد با هفتصد کارگر این کارخانه داده شده است. اما مدیریت پاسخی نمیدهد. بدین ترتیب اعتراض در کیان تایر ادامه دارد. سالهاست که بحث بر سر تعطیلی این کارخانه است و کارگران با اعتراضاتشان علیه چپاولگری های پشت این ماجرا مقابل این توطئه ایستاده و از شغل و معیشت خود دفاع کرده اند. کیان تایر یکی از کانون های داغ اعتراضات کارگری است و مبارزات این کارگران انعکاس بسیاری داشته است.
  • روز دوشنبه ۲۲ فروردین جمعی از پرستاران در لرستان در اعتراض به اخراجها تجمع برپا کردد. پرستاران میگویند که تا تاکنون بسیاری از همکاران آنها در دوران کرونا جان خود را در حین پرستاری و درمان بیماران کرونایی از دست داده‌اند. اما اکنون مسئولان تحت عنوان فروکش کرونا دارند پرستاران را از کار بیکار میکنند. پرستاران و کادر درمان خواستار اجرای وعده مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر تبدیل وضعیت و استخدام رسمی هستند. این پرستاران به‌صورت قراردادی، شرکتی و طرحی کار میکنند و هیچ گونه امنیت شغلی ای ندارند. حقوق آنها نیز ناچیز و فشار کاری بر روی آنها بالاست. در همین رابطه در روز ۲۰ فروردین نیز پرستاران طرحی در شهرهای سنندج، کرمانشاه و سبزوار تجمع داشتند.
  • بدنبال اعتراضات گسترده معلمان در برابر احضارها و حکم دادنها و تجمعاتشان در مقابل دادگاهها و حمایت از همکاران احضار شده خود روز سه شنبه ۲۳ فروردین بر اساس رای دادگاه انقلاب شعبه ۲۶ حکم تبرئه یکی از معلمان اسلامشهر به اسم ژاله روح زاد با قید نبود مستندات و رد تمامی اتهامات از سوی این معلم به وکیل وی حسین تاج ابلاغ شد. معلمان بارها اعلام کرده اند که تشدید فشارهای امنیتی ذره ای از مطالبه گری آنها نخواهد کاست و آنها همچنان پیگیر مطالباتشان هستند. حزب کمونیست کارگری در حمایت از معلمان و مبارزاتشان و علیه این سرکوبگریها کارزاری اعلام کرده و همگان را به همبستگی مبارزاتی با معلمان فراخوانده است. وسیعا به این کارزار بپیوندید.
  • روز ۲۳ فروردین شاپور احسانی‌راد زندانی سیاسی و کارگر اخراجی و عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران برای درمان بیماری چشم و کمر، با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی، به مرخصی اعزام شد.‌ آزادی او را به وی ، به خانواده اش و به اتحادیه آزاد کارگران ایران و همگان تبریک میگوییم. احسانی راد در سال ۹۸ توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس و ۲ سال تبعید به استان سیستان و بلوچستان و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی و اجتماعی محکوم شد. این در مرحله تجدیدنظر نیز تایید شد. بر اساس این حکم او در ۲۷ خرداد دستگیر و راهی زندان شد. شاپور احسانی راد باید بدون قید و شرط آزاد شود و پرونده امنیتی او مسدود گردد. با قدرت مبارزاتمان در زندانها را باز میکنیم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶ آپریل ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *