Nesan Nodiniam
نسان نودینیان

نگاه هفته: مجموعه رویدادهای هفته در شهرهای کردستان

 

نسان نودینیان:
سخنی خودمانی با جمعی از کارگران سنندج و حومه، تاکنون توسط این “جمع” بیانیه های متعددی تحت نام “جمعی از کارگران سنندج و حومه ” منتشر شده است. امضا کنندگان این بیانیه مشخص نیست. جنبش کارگری و اعتراضات کارگری در سه دهه گذشته در شهرهای کردستان با قدرتمندی بالایی ابراز وجود کرده است. تعداد بسیار زیادی از کارگران در شهرهای کردستان به ویژه، سنندج، سقز، مهاباد، مریوان و بوکان بشکل علنی مطالبات و اعتراضات کارگران را نمایندگی کرده اند. هزینه های امنیتی فراوان را متحمل شده اند. هم اکنون ده ها فعال کارگری در زندان هستند. فشار امنیتی جمهوری اسلامی هم توسط کارگران، مردم و جامعه بشکل روتین در قالب اعتراض به دستگیری و زندانی کردن کارگران با ناکامی روبرو شده است. رو در روئی کارگران در شهرهای کردستان بشکل علنی قدمتی بیش از سه دهه دارد. سنت اول ماه مه از خود رهبران و سخنگویان علنی به جامعه معرفی کرده است. رهبران کارگری در جامعه شناخته شده هستند. و این ابراز وجود علنی از آنها شخصیت های محبوب و مورد اعتماد در میان کارگران، جنبش برابری زنان و جنبش دفاع از حقوق کودکان ساخته است. جمع “جمعی از کارگران سنندج و حومه” را فرامیخوانم به این دستاورد مهم توجه کنند. و در شکل تعیین یافته و علنی مطالبات رادیکال و کیفرخواست خود را در شکل علنی و تعیین یافته به پیش ببرند. قدرتمندی ما در ابراز وجود ده ها سخنگوی محبوب در جنبش کارگری از جمله بهنام ابراهیم زاده ها میباشد.
دوستان عزیز! شما بهترین کیفرخواست تان را اعلام کرده اید. سوال ما و حساسیت ما از اهمیت موقعیت امروز و اجتماعی، نفوذ کلام و محبوبیت فعالین کارگری در شهرهای کردستان، است. در بطن این دستاوردها است که ما میتوانیم در ارتباط بیانیه شما نکات و ملاحظاتمان را مطرح کنیم. بیانیه شما اگر با هویت مشخص به جامعه اعلام نشود در سطح یک اعلامیه روشن و خوب مورد استقبال قرار میگیرد. کارگران و جامعه از شما فعالین کارگری و ابراز وجود اجتماعی شما توقع و انتظارات بسیار فراتر و موثرتر دارند.
بیانیه جمعی از کارگران سنندج و حومه! ما میلیونها کارگر در ایران از ابتدایی ترین حقوق انسانی خود محرومیم و در رابطه با مسائل شغلی نیز هیچگونه امنیت شغلی نداریم واخراج و بیکارسازیها هرروز جریان دارد، پس سفره هایمان همیشه خالی است. با وجود دستمزدهای زیر خط فقر و با وجود بیکاری فراوان، شهریه درس و دانشگاه فرزندانمان و تهیه شغل و مسکن برای ما به هیولایی عظیم و وحشتناک تبدیل شده است. کمر ما در زیر اینهمه فقر و فلاکت و گرانی و بار معضلات اجتماعی خم شده است و در این دنیای نابرابر، زندگی و مرگ برای ما یکسان شده است کسی هم جوابگو نیست. ازآن طرف به جرم دفاع از ما کارگران گرسنه بیکار ده ها فعال کارگری در زندان ها به سر می برند که یکی از آنها “جلیل محمدی” است که در تاریخ ١٢/٢/١٣٩٢ توسط اداره اطلاعات دستگیر شده و هنوز در بازداشت به سر می برد و با گذشت حدود ٢ ماه از بازداشتش هنوز حتی یک ملاقات با خانواده اش نداشته است. مگر گناه و جرم او به غیر از اعتراض به سفره خالی ما کارگران چیز دیگریست؟ آیا اعتراض به سفره خالی کارگر رنجدیده جرم محسوب می‌ شود؟ ما از تمام تشکل های مستقل کارگری و نهادهای دفاع از حقوق بشر در ایران و سراسر جهان می خواهیم برای آزادی فوری و بی قید و شرط فعال کارگری “جلیل محمدی” و تمامی کارگران و فعالین کارگری زندانی دیگر در ایران و در سراسر جهان به هر شیوه ممکن تلاش نمایند . زنده باد جنبش کارگری جمعی از کارگران محلات شهر سنندج وحومه

٩جولای ٢٠١٣ ۱۱تیر١٣٩٢
اخيرا (١٣تيرماه ١٣٩٢) سپاه پاسداران جمهوري اسلامي اعلام كرده است، به دستور خامنه اي جنايتكار نيروهاي “مسلح كُرد” يا نيروهاي جاش(مزدور) محلي” را در سپاهي به اسم سپاه “رزم” بازسازي خواهد كرد. سپاه پاسداران گفته است، با توجه به اوضاع سياسي كنوني ميخواهد اين نيروها را مجددا احيا كند. مردم كردستان در ايران در سه دهه گذشته شاهد رسوايي و انزواي نيروهاي مزدور محلي بوده و هستند. تعداد زيادي از اين مزدورها اكنون در صفوف رژيم جمهوري اسلامي نيستند. مردم شهرهاي كردستان بايد با هوشياري در مقابل پروژه شوم و البته رسوا شده نيروهاي مزدور محلي بايستند. نگذارند جوانان به صفوف اين مزدوران بپيوندند. آمادگي مردم و جامعه در مقابل اقدامات پليسي و امينتي كردن شهرهاي كردستان فاكتور اصلي در ناكام گذاشتن احيا سپاه مزدوران محلي”رزم” ميباشد.
اخبار کارگری
کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران، جانباختن “کاوه خدادادی” فعال کارگری و عضو “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری” و یکی از فعالین کارگری در کردستان، را صمیمانه به همسر، فرزند و وابستگان او تسلیت میگوید.
مرگ یک فعال کارگری بر اثر تصادف
به گزارش۲3تیرموکریان،یکی از اعضای جوان کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری اهل بوکان بر اثر سانحه تصادف جان خود را از دست داد. بنابه همین گزارش، “کاوه خدادادی” ظهر روز شنبه ۲۲ تیرماه 9۲ در مسیر عجب شیر – بناب دچار سانحه تصادف خودرو می شود و بر اثر شدت ضربات وارده جان خود را در همان لحظه از دست می دهد. خدادادی که خود راننده خودروی پراید بوده به اتفاق پدرزنش “ابوبکر کریم زاده” در مسیر برگشت از تبریز به بوکان در محدوده عجبشیر – بناب در اثر خستگی دچار سانحه می شود و خودروی او پس از انحراف از جاده چپ کرده و جانش را از دست می دهد. “ابوبکر کریم زاده” دیگر سرنشین خودرو در پی جراحات ناشی از تصادف به بیمارستان تبریز اعزام و هم اکنون آنجا بستری می باشد. شب گذشته پیکر این فعال کارگری بر روی دستان جمع کثیری از شهروندان بوکانی و اعضای “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری” که از شهرهای مختلف کردستان آمده بودند تشییع و به خاک سپرده شد. گفتنی است؛ “کاوه خدادادی”، عضو “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری” و یکی از فعالین کارگری در کردستان، متاهل و دارای یک فرزند بوده و در شهر بوکان سکونت داشته است.

به گزارش “اتحادیه آزاد کارگران ایران” دهها تن از کارگران اخراجی کارخانه ذوب آهن کردستان در مقابل دفتر خامنه ای در تهران تجمع اعتراضی برپا کردند. برپایه این گزارش، ۲۵۰ کارگر ذوب آهن کردستان که از کارشان اخراج شده اند در ادامه تجمعات اعتراضی خود، از ساعات اولیه صبح روز دوشنبه با عزیمت به تهران در مقابل دفتر خامنه ای در خیابان “پاستور” دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان بازگشت بکار و دریافت مطالبات معوقه خود شدند. کارگران معترض ذوب آهن کردستان قصد دارند در صورتی که جواب درستی به آنان داده نشود همچنان در تهران باقی بمانند و طی روزهای آینده در مقابل مجلس رژیم و دیگر نهادهای مسئول دست به تجمع اعتراضی بزنند.

جمعی از معلمان بازنشسته اداره آموزش و پرورش سنندج ، احکام صادره علیه فعالان کارگری سنندج را محکوم کردند . این بازنشستگان احکام صادره علیه فعالین کارگری وفا قادری ، خالد حسینی را ضدانسانی دانسته و خواهان لغو احکام صادره شده اند واین شیوه غیر عادلانه را محکوم کرده و تصریح کرده اند درشرایطی که حداقل دستمزدهای کارگران حدود ۴۸۰ هزارتومان میباشد و به گفته خود دست اندرکاران رژیم چند بار زیر خط فقر میباشد ، آیا چنین فعالینی نباید از حقوق خود و دیگر کارگران دفاع کنند ؟ آنان مبارزه برعلیه سرمایه داری را حق طبیعی فعالین کارگری دانسته و برحمایت خود از کمیته هماهنگی تاکید کرده اند .

تجمع کارگران ذوب آهن زاگرس در مقابل استانداری شهر سنندج
٢٠تير: ۲۰۰ نفر از کارگران ذوب آهن زاگرس کردستان در ساعات ۱۰ صبح در مقابل استانداری کردستان در شهر سنندج دست به تجمع زدند. ذوب آهن زاگرس که در منطقه قروه دهگلان قرار دارد دارای تعداد سیصد کارگر می‌باشد که در روز ۱۹/۴/۹۲ تعداد ۲۵۰ نفر از آنها اخراج شدند. این کارگران چهار ماه حقوق نگرفته‌اند وهر یک دارای ۱۲تا ۱۵ سال سابقه کار می باشند و کار آنها از نوع سخت و زیان‌آور است اما از طرف مدیریت کارخانه بیمه سخت و زیان آور برای آنها منظور نشده است. کارگران در ساعات اولیه صبح با پلاکاردی بزرگ که روی آن نوشته شده بود ما خواهان بازگشت به کار وحقوق معوقه خود هستیم در مقابل استانداری سنندج تجمع نمودند و در همان ساعات اولیه حدود ۴۰ نفر از کارگران به همراه نمایندگان خود جهت پیگیری خواسته‌های خود به داخل استانداری رفتند. آنها بعد از ساعات ها بدون هیچ نتیجه‌ای از استانداری بیرون آمدند و همراه کارگران به طرف دفتر شاهرودی دست به راهپیمایی زدند. لازم به ذکر است که در همان ساعات اولیه و قبل از رسیدن کارگران ده‌ها ماشین از نیروهای امنیتی و لباس شخصی در خیابان استانداری مستقر شدند و سراسر منطقه را زیر نظر گرفتند واین تجمع تا ساعات ۱ بعد از ظهر ادامه پیداکرد. کمیته‌‌هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری.
تجمع کارگران اخراجی فولاد زاگرس برای دومین روز متوالی
٢٠تير: ۲۳۵ نفر از کارگران قراردادی شرکت ذوب آهن فولاد زاگرس برای دومین روز متوالی، در اعتراض به اخراج و عدم دریافت مطالبات مالی خود در مقابل استانداری کردستان واقع در شهر سنندج تجمع کردند. نماینده کارگران کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس كه در این تجمع حضور داشت، گفت: امروز دومین روز تجمع کارگران کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس برای احقاق حقوق معوقه و اعتراض به اخراج ۲۳۵ کارگر است، که متاسفانه تا این ساعت از تجمع باز هم جواب قانع کننده‌ای از سوی مسئولان استانداری دریافت نکرده‌ایم. او گفت: این کارگران که دارای سوابق کاری بین ۱۰ تا ۲۳ سال هستند، در این شرایط سنی و مخصوصا در اوضاع اقتصادی فعلی كه بسیاری از جوانان بیكارند، امكان یافتن شغل دیگری را ندارد. از سال ۸۶ با واگذاری بخشی از فعالیت کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس به شرکت پیمانكاری خوان گل، مشکلات کارگران افزایش یافت. بعد ازسپری شدن همه مشکلاتی که به واسطه تاخیر در پرداخت حقوق، تعدیل واخراج کارگران به دلیل وجود این شرکت متحمل شده بودیم، اواخر سال گذشته کارگران تصور كردند مدیر عامل جدید با حذف پیمانکار، امنیت شغلی را به آنان باز گردانده است، غافل از آنکه مدیر عامل سعی دارد در مرحله نخست با حذف پیمانکار و سپس کارگران، کارخانه را به بهانه تعمیرات تعطیل كند.
تجمع كارگران اخراجی فولاد زاگرس مقابل اداره كار قروه
١٩تير: ۲۳۵ کارگر کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس در اعتراض به اخراجشان در مقابل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه تجمع کردند. از مجموع ۲۸۵ کارگر این کارخانه ۲۳۵ کارگر با سوابق ۱۰ تا ۲۳ سال كار به دلیل آنچه «افزایش مشکلات مالی کارخانه» عنوان می‌شود، اخراج شده‌اند. مسئولان کارخانه در پاسخ به اعتراضات کارگران گفته‌اند با توجه به اینکه تعدادی از کوره‌های این کارخانه نیاز به تعمیرات اساسی دارد، روند تولید به صرفه نیست و با این وضعیت امكان پرداخت حقوق کارگران وجود ندارد. کارگران از ابتدای سال جاری (چهار ماه) حقوق نگرفته‌اند، مبالغ ۸۰۰ هزار تومان به عنوان مانده تسویه حساب سال ۹۱ به همراه سنوات آن سال نیز باید به کارگران پرداخت شود. با توجه به اینکه بسیاری از کارگران این کارخانه مشمول بازنشستگی پیش از موعد، تحت قانون مشاغل سخت و زیان آورند اما کارفرما با كوتاهی در پرداخت سهم ۴ درصدی‌اش به سازمان تامین اجتماعی، مانع بازنشستگی كارگران شده است.
مرکزآمارایران نرخ بیکاری زمستان۱۳۹۱رااعلام کرد
مرکزآمارایران۲۲تیرنرخ بیکاری فصل زمستان سال گذشته را اعلام کرد.بنا بهمین گزارش، نرخ بیکاری کل کشور:۴/۱۲درصد(۱/۱درصدافزایش نسبت به فصل پائیز)،زنان6/۱۹ومردان۸/۱۰درصد نرخ بیکاری در گروه سنی ۲۰تا۲۴ساله:۳/۲۸درصد،زنان۴/۴۸ومردان۸/۲۳درصد نرخ بیکاری درنقاط شهری وروستایی بترتیب:۴/۱۳و۸/۹درصد استان های لرستان وخراسان جنوبی با ۴/۲۰و۷/۷درصد بالاترین وپایین ترین نرخ بیکاری را دارند.
اطلاعیه شماره ۷هفت کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده
بازگشت دوباره بهنام ابراهیمزاده
بهنام ابراهیم زاده وبلاگ نویس وفعال کارگری وکودک به مرخصی چهار روزه آمد. بهنام ابراهیم زاده از زندانیان سیاسی وفعال کارگری وکودک واز اعضای کمیته پیگیری تشکلهای آزاد کارگری وعضو جمعیت دفاع از کودکان کارو خیابان امروز چهارشنبه نوزدهم تیرماه از زندان اوین به مدت چهار روزبه مرخصی آمد بهنام ابراهیم زاده از فعالین کارگری وکودک چندی پیش نیز که به مرخصی چهار روزه آمده بود درروز یازدهم تیرماه که برای تمدید مرخصی به دادستانی تهران رفته بود در پی تمدید نشدن مرخصی همراه با برخوردهای تند وتوهین آمیز به زندان اوین برگردانده شد مرخصی وبرگشتن بهنام ابراهیم زاده به خانواده وهمسر وفرزند ودوستان ورفقا وفعالین کارگری تبریک می گوییم. کمیته دفاع از بهنام از بهنام ابراهیم زاده ضمن تبریک برگشتن بهنام به آغوش خانواده خواهان آزادی تمامی فعالین کارگری دربند خصوصا رضا شهابی وشاهرخ زمانی ومحمد جراحی وپدرام نصرالهی وتمامی زندانیان دربند می باشد. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم ز اده
احضار حامد محمودی نژاد فعال کارگری به دادگاه
سنندج: به گزارش رسيده روز دوشنبه ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۲، حامد محمودی نژاد فعال كارگری و از اعضای كميته هماهنگی برای كمك به ايجاد تشكل های كارگری طی دو احضاريه ی جداگانه به تاريخ های ۲۲/۴/۹۲ و ۲/۵/۹۲برای حضور در شعبه يك دادگاه انقلاب سنندج دريافت نمود. حامد محمودی نژاد در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۳۹۱ در منزل باز داشت وبعد از گذراندن ۳۲ روز حبس در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد که بعد از گذشت حدود ۲۰ روز از آزادی ، مجدد در تاریخ ۱۲/۲/۱۳۹۲ در یکی از خیابان های شهر سنندج دستگیر و بعد از ۱6 روز بازداشت و با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد گردید . لازم به ذکر است که اتهام وارد شده به این فعال کارگری ، اقدام علیه امنیت ملی اعلام شده . کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری ضمن محکوم کردن احضار مجدد حامد محمودی نژاد، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه کارگران و فعالین کارگری در بند می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-
کارگران بافنده فرش روزی ۱۰هزارتومان حقوق دریافت می کنند؟
٢٠تير ،دستمزدی که در حال حاضر به بافندگان فرش پرداخت می‌شود، روزی ۱۰۰هزار ریال است. برپایه این گزارش، طی سال‌های گذشته تعداد بافندگان فرش دستبافت در استان خراسان شمالی ۳۰هزار نفر بوده است، اما این تعداد در حال حاضر به ۱۲ هزار نفر رسیده است.
دستگیری و حملات پلیس امنیتی
سنندج: ٢٤تير: ماموران نیروی انتظامی رژیم به بهانه جمع آوری آنتن های ماهواره ای به یکی از محلات “حسن آباد” سنندج یورش بردند. ماموران نیروی انتظامـی رژیم با یورش به منازل یکی از محلات حسن آباد ضمن ایجاد فضای رعب و وحشت آنتن های ماهواره ای را جمع آوری و با خود بردنــد. گفتنی است این حرکت رژیم باعث خشم و انزجار مردم آن محله گردید.

مهاباد: به گزارش هرانا، “خسرو و مسعود کردپور” کماکان در حالت بلاتکلیفی در زندان مرکزی مهاباد به سر می برند. قاضی پرونده در ۲۳ تیرماه سال ۹۲ اعلام کرده که قرار وثیقه برای آنان صادر نخواهد شد و موعد دادگاه آنان را ۱۲ مرداد اعلام کرده است. این در حالی است که بازجوئی آنان پایان یافته باید با قرار وثیقه تا زمان دادگاه آزاد شوند. مسعود کردپور و خسرو کردپور دو فعال حقوق بشر و از مدیران “آژانس خبری موکریان” هستند که پس از حدود ۴ ماه بازداشت در اداره اطلاعات مهاباد و ارومیه روز چهارشنبه ۵ تیر ماه به زندان مرکزی مهاباد منتقل شدند.

فشار نهادهای امنیتی علیه خانواده ی زندانیان و فعالان سیاسی در کردستان
اخیرا از شهرهای مختلف کردستان خبر می رسد که بار دیگر فشار بر خانواده های زندانیان سیاسی و فعالان سیاسی خارج از کشور از طرف وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی افزایش یافته است. وزارت اطلاعات در کردستان ، به عناوین مختلف خانواده فعالان سیاسی خارج از کشور را مورد تهدید قرار می دهد، کسانی را که هم اکنون فرزندانشان عضو احزاب کرد و یا اینکه به اتهام سیاسی – امنیتی در زندان بسر میبرند ، به بهانه های واهی به اطلاعات فرا میخوانندو آنها تحت فشار قرار می دهند که باید با آنها همکاری کنند. در مواردی در کسب شغل آنها مزاحمت ایجاد می کنند و به نوعی غیره رسمی محرومیت اجتماعی برای وابستگان فعالان سیاسی خارج از کشور ایجاد می کنند و حتی از ادامه تحصیل بستگانشان در دانشگاهها ممانعت به عمل می آورند. اخیرا در مواردی به هنگام فروش اموال و املاک خانواده های کسانی فرزندانشان یا در زندان و یا اینکه خارج از کشور به سر میبرند ، ارگانهای قضایی دخالت نموده و خواستار می شوند تا سهم فرزند و بستگان آنها که فعال سیاسی هستند در اختیار رژیم قرار گیرد. در مواردی هم به خانواده ی فعالان سیاسی و یا اعضای احزاب سیاسی کردستان مراجعه نموده و سهم و بستگانشان را از آنها طلب نموده اند. در این مورد اخیرا در شهرهای مریوان و سنندج چند مورد احضار و مصادره اموال و تهدید خانواده های فعالان سیاسی و یا زندانیان سیاسی از طرف اداره های اطلاعات صورت گرفته است.

خانواده کردپورها خواستار پیگیری جدی پرونده خسرو و مسعود توسط نمایندگان مجلس شدند
خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان :یکی از اعضای خانواده کردپور اعلام کرد از زمانی که برادران ما بازداشت شده اند از جانب نمایندگان کرد هیچ اقدامی جدی برای آزاد کردن و یا پیگیری پرونده آنها انجام نگرفته است. این عضو خانواده کردپور گفت نمایندگان کرد برادران ما را میشناسند و به فعالیتهای آنها اگاهی کامل دارند ومیدانند که آنها بیگناه در زندان هستند وتنها فعالیت آنها خدمت به کشور و شهروندان و بخصوص کسانی که بازداشت میشدند ، و هیچگونه پشتوانه و پناهی نداشتند که از خود دفاع کنند، بوده است ،بطور مثال بیشتر کسانی که از حق داشتن وکیل محروم بودند ویا کسانی که حق مرخصی و دیداربا خانواده هایشان را نداشتند. وی گفت امروز به آنها اتهامات واهی وارد شده و با این اتهامات غیر منطقی زندانی هستند و دادگاهی میشوند.
این عضو خانواده کرد پور گفت اگر نمایندگان کرد تا امروز ساکت بوده اند و چیزی نگفتند از آنها ها درخواست دارم که از آقای مطهری نماینده مردم تهران در مجلس کمک بگیرند تا همچون پیگیری روزنامه نگاران و نویسندگان بازداشت شده قبل از انتخابات ریاست جمهوری در شهر تهران که همگی بعد از چند روز آزاد شدند، برای آزادی مسعود و خسرو هم تلاش کند. در پایان وی گفت باشد که مسعود که یک معلم دلسوز است و بیشتر از ۲۰ سال برای نوجوانان و جوانان کردستان در مدرسه ها فعالیت کرده است به کلاس درس برگرددو خسرو هم از طریق روزنامه نگاری در خدمت هموطنانش باشد گفته می شود؛ یکی از اتهامات مطرح شده برای این دو روزنامه نگار کرد، تبلیغ علیه نظام از طریق اطلاع رسانی درباره زندانیان سیاسی و فعالان مدنی است.

مريوان: ابراهیم نیک پی فعال مدنی که مدتی پیش توسط نیروهای امنیتی شهر مریوان بازداشت و مدت یک هفته را در بازداشت به سر برد ، برای او در روز شنبه آینده تاریخ برگزاری دادگاه تعیین وقت شده است و باید در این روز در دادگاه انقلاب شهر مریوان حاضر شود. گفتنی است که روز يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۲ ، ابراهیم نیک که یکی از فعالان شهر مریوان است بعد از یک هفته در بازداشت اداره اطلاعات با قرار گذاشتن وثیقه به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شده بود.

‫ ديواندره: نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران خانواده‌ی فعالان سیاسی کُرد در دیواندرە را تهدید و تحت فشار قرار داده‌اند. به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا و به نقل از یک منبع مطلع، طی چند هفته‌ گذشته خانواده‌ فعالان سیاسی کُرد ساکن روستاهای “بست”، درە وزان” و “درە گاوان” از توابع شهرستان دیواندرە که فرزندانشان از اعضای احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت اسلامی ایران هستند، توسط نیروهای اداره‌ اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. نیروهای اداره‌ اطلاعات شهرستان دیواندرە در هفته دو روز خانواده‌ این فعالان سیاسی را احضار کرده به طوری که این اقدام سبب نگرانی و ناراحتی این شهروندان شده است. رفتار نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران با این خانواده‌ها در حالی است که روستاهای اطراف “چل چه‌مه” بیش از ٩٠ کیلومتر با شهر دیواندرە فاصله دارد و این اقدامات تنها با هدف اذیت و آزار این خانواده‌ها صورت می‌گیرد.
سردشت، ٢٣تير: نیروهای انتظامی به سوی تعدادی از شهروندان مرزنشین تیراندازی می کنند که بر اثر اصابت گلوله دو شهروند که هویت یکی از آنها قربان شیخی ۲۸ ساله اعلام شده است جان خود را از دست می دهد و برادر او بنام شورش شیخی ۳۲ ساله به شدت زخمی میشود. سالانه دهها شهروند مرزنشین که به دلیل فقر و بیکاری در مناطق صفر مرزی غرب کشور مجبورند جهت امرار معاش خویش کالاهای خارجی از جمله پارچه ، چای ، لوارم آرایش و صوت و تصویری را با کول خود حمل کرده و در میان مین های به جای مانده از جنگ هشت ساله به داخل شهرهای مرزی منتقل کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *