اول اسفند: تجمعات گسترده بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد اصفهان

روز اول اسفند  بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به سطح نازل حقوقها و برای پیگیری مطالبات خود در چند شهر دست به تجمع و اعتراض زدند. این تجمعات در ادامه یکشنبه های اعتراض در شهرهای تبریز در مقابل استانداری و در شهرهای بجنورد، رشت، و اراک مقابل صندوق بازنشستگی برگزار شدند. بازنشستگان شعار میدادند: “هزینه ها دلاریه، حقوق ما ریالیه”، “می‌میریم ، می میریم حق مان را می گیریم”، ” عیدی کارمندی، نمیخوایم، نمیخوایم”

 خواستهای اعلام شده بازنشستگان عبارتند از: کوتاه شدن دست دولت از صندوق های بازنشستگی و نظارت ، بازرسی و کنترل نمایندگان مستقل بازنشستگان بر صندوق ها، پرداخت بدهی های به روز شده دولت به صندوق سازمان تامین اجتماعی، اجرای همسانسازی کامل حقوق، تعیین حقوق مطابق با هزینه های واقعی زندگی و افزایش آن طبق ماده ۹۶ متناسب با نرخ واقعی تورم ، اجرای ماده ۱۱۱ (مستمری از کارافتادگی نباید از حداقل مزد کارگر کمتر باشد).، توقف طرح دوفوریتی حذف ماده ۵۰ تامین اجتماعی علیه منافع کارگران و بازنشستگان،  اجرای ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی در مورد ارائه همه  خدمات درمانی بشکل رایگان‌و لغو قراردادها با شرکتهای بیمه ای که هدفی بجز غارت اموال بازنشستگان ندارند،  پرداخت عیدی کارگری معادل دو ماه حقوق به بازنشستگان،  احتساب سابقه ارفاقی  مشاغل سخت و زیان آور همچون سابقه استحقاقی در متناسب سازی حقوق سال ۹۹ بازنشستگان و پرداخت معوقه ی آن، آزادی بی قید و شرط  همه فعالین از جمله کارگر بازنشسته آقای اسماعیل گرامی .

بازنشستگان همچنین به عیدی ناچیز  یک میلیون و ششصد هزار تومانی اعتراض داشته و  این مبلغ را در مقایسه با عیدی و حقوقهای نجومی بگیران” خودی”، در ادامه سرکوب زندگی خود دانسته و به سطح نازل حقوقها و تورم و فلاکت حاکم اعتراض دارند. آنها خواهان پرداخت حداقل عیدی دو برابری حقوق تاکید دارند.

در روز اول اسفند همچنین بازنشستگان فولاد در اصفهان نیز برای پیگیری مطالبات خود تجمع داشتند.

بازنشستگان در اعتراضاتشان بارها و بارها بر افزایش حقوقهای خود به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی تاکید کرده اند و اکنون با توجه به رشد سرسام آور قیمت ها  تاکید بازنشستگان بر افزایش حقوقها به بالای ۱۶ میلیون است.  درمان رایگان و داشتن حق مسکن و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات  از جمله دیگر تاکیدات بازنشستگان در مبارزاتشان بوده است. بازنشستگان یک بخش رزمنده جامعه هستند و از خواستها و مطالبات آنها باید وسیعا حمایت کرد.  اسماعیل گرامی از کارگران بازنشسته که از فروردین ماه تا کنون در بازداشت بسر میبرد باید بدون قید و شرط آزاد شود.

حزب کمونیست کارگری ایران1 اسفند ۱۴۰۰، 20 فوریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *