اعتراضات پرستاران و کادر درمانی در چند شهر

قراردادهای ۸۹ روزه و اخراجها، به موضوع اعتراضی حاد در میان پرستاران تبدیل شده است. در اعتراض به این مساله پرستاران و کادر درمانی  امروز نهم بهمن ماه در چندین شهر از جمله در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، ایلام، مشهد، اسد آباد همدان و پلدختر در اعتراض به قرردادهای ۸۹ روزه و شرایط نامناسب شغلی و معیشتی خود تجمع کردند.  این تجمعات در مشهد مقابل ساختمان استانداری، در اصفهان در بیمارستان الزهرا و در  شیراز و پلدختر و اسد  آباد مقابل ساختمان دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد. در تهران نیز تجمع از سوی کارکنان نظام سلامت برگزار گردید.

اخیرا سازمان برنامه و بودجه درنامه‌ای به وزارت بهداشت، تبدیل وضعیت پرستاران و استخدام رسمی آن‌ها را ممنوع اعلام کرده و تحت عنوان کاهش نسبی شیوع کرونا هزاران پرستار با قرارداد ۸۹ روزه در آستانه اخراج قرار گرفته اند. این بیکارسازی ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت مراکز درمانی به ۱۴۵ هزار پرستار، تکنسین اتاق عمل و هوشبر نیاز دارند . بدین ترتیب بیکارسازی هزاران پرستار آنهم در دل بحران کرونا به کمبود نیرو  در بخش درمانی ابعاد فاجعه بارتری خواهد داد و استاندارد درمان را در سطح سراسری پایین تر خواهد آورد. این تصمیم علاوه بر تعرض به حقوق پرستاران، یک جنایت آشکار و بازی کردن با جان بیماران و همه مردم است و گوشه ای دیگر از سیاست جنایتکارانه حکومت در قبال بیماری مرگبار کرونا است.

بیکار سازی ها، وضع نابسامان درمان و عدم رعایت پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی در مقابله با کرونا در بیمارستانها و در سطح جامعه، منع خرید و ورود واکسن های معتبر به ایران توسط حکومت و عدم واکسیناسیون سراسری مردم و پنهان نگاهداشتن اخبار مربوط به مرگ و میر در اثر کرونا  همه و همه از جمله موضوعات اعتراضات پرستاران و کل جامعه در برابر سیاست جنایتکارانه حکومت در قبال بیماری مرگبار کرونا بوده و هست. بعلاوه سطح حقوق پرستاران بسیار نازل و چند بار زیر خط فقر است و وضع بد معیشتی و فشار سنگین کاری یک معضل جدید آنهاست. باید از خواستها و اعتراضات پرستاران وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۹ بهمن ۱۴۰۰، ۲۹ ژانویه ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *